کتاب روح القدس در تو

روح القدس در تو- فصل پنجم: مکاشفۀ کلام خدا

رای بدهید

فصل پنجم

مکاشفۀ کلام خدا

روح القدس ما را یاری می‌رساند، تسلی می‌دهد و به روش‌های بسیار مخصوص نیازهای ما را برآورده می‌سازد. یکی از راه‌هایی که به آن نظر خواهیم افکند مکاشفۀ کلام خداست. روح القدس مکشوف کننده و مفسر کلام خدا است.
در یوحنا ۱۴: ۲۵- ۲۶ عیسی به شاگردانش فرمود:
این چیزها را زمانی به شما گفتم که هنوز با شما هستم. اما آن مدافع، یعنی روح القدس، که پدر او را به نام من می‌فرستد، او همه چیز را به شما خواهد آموخت و هر آن چه من به شما گفتم به یادتان خواهد آورد.
دو عمل بسیار مهم روح القدس که در آیۀ ۲۶ به آن اشاره شده عبارتند از: او به یاد ما می‌آورد و به ما تعلیم می‌دهد. او می‌بایست آن‌چه را عیسی به شاگردانش تعلیم داده بود، به یاد آن‌ها می‌آورد. از این گفتۀ عیسی متوجه این نکته می‌شویم که گزارش‌های رسولان در عهد جدید یک مسئلۀ ضعف در یادآوری خاطرات انسانی نیست، بلکه توسط روح القدس به آن‌ها الهام بخشیده شده است. شاید شاگردان مسیح دقیقاً بعضی چیزها را نگفته اند، اما هر آن‌چه آن‌ها نیاز به یادآوری داشتند، روح القدس به یاد آن‌ها آورده است.
روح القدس نه تنها کاری در مورد گذشته کرد بلکه برای آینده نیز فکری کرده. او به شاگردان مسیح همۀ آن چیزهایی را که احتیاج داشتند یاد بگیرند، تعلیم داد. امروز نیز همین امر برای ما نیز صدق می‌کند. او امروز نیز همین‌جا یعنی بر زمین خاکی ما، معلم کنونی ما است. عیسی وقتی بر زمین بود معلم بزرگی بود،  اما اکنون او این وظیفه را به روح القدس محول کرده تا نمایندۀ شخص او باشد. هر آن چه باید در بارۀ کلام خدا بدانیم، روح القدس آماده است تا ما را راهنمایی کند.
این مسئله شاگردان مسیح را به رتبۀ انبیاء عهد عتیق رساند. پطرس در دوم پطرس ۱: ۲۱ در بارۀ انبیاء می‌نویسد:
زیرا وحی هیچ‌گاه به ارادۀ انسان آورده نشد، بلکه آدمیان تحت نفوذ روح القدس از جانب خدا سخن گفتند.
اصالت و اقتدار انبیاء عهد عتیق از روح القدس بود. او در حالی که بر آن‌ها قرار می‌گرفت، مسئولیت همۀ آن چیزهایی که انبیاء می‌گفتند را به عهده داشت. اما همین امر در بارۀ نوشتجات عهد جدید نیز صادق است. عیسی به شاگردانش اطمینان داد که روح القدس همۀ آن چیزهایی را که به آن‌ها گفته و تعلیم داده بود و همۀ آن چیزهایی را که هنوز نیاز داشتند بدانند، به یاد آن‌ها خواهد آورد. روح القدس نویسندۀ حقیقی تمام کتاب مقدس است، یعنی هم عهد عتیق و هم عهد جدید. پولس رسول این را در دوم تیموتاؤس ۳: ۱۶ به روشنی بیان کرد:
تمامی کتب از الهام خداست و به جهت تعلیم و تنبیه و اصلاح و تربیت در عدالت مفید است.
ترجمۀ انگلیسی New American Standard Bible واژۀ “الهام” را به همراه “دمیدۀ خدا” به منظور شرح کار روح القدس به کار برده است. روح القدس کسی است که تمام کتب مقدس را به کانال‌های بشری دمیده و در نتیجۀ آن کتاب‌های مقدس شکل گرفته‌اند.
تدارکات کامل خدا برای ما، باعث شادی و شعف بسیار من است. روح القدس نویسندۀ کتاب مقدس و نیز استاد شخصی ما برای تعلیم کتاب مقدس است. به سخنی دیگر مفسر کتاب، خودِ نویسندۀ آن است. چه کسی بهتر از نویسنده می‌توانست کتابش را برای ما تفسیر کند. من بیش از بیست کتاب نوشته‌ام. گاهی می‌شنوم که مردم کتاب‌های مرا تفسیر می‌کنند و اغلب آن‌ها را صحیح تفسیر می‌کنند، اما گاهی اوقات وقتی بعضی تفسیرها را می‌شنوم به خود چنین می‌گویم: “این قسمت را فراموش کرده‌اند” یا ” منظور مرا در بارۀ این و آن مطلب کاملاً درک نکرده‌اند”. خوشبختانه در این مورد، روح القدس که نویسندۀ کتاب مقدس است، مفسر آن هم هست. او هیچ نکته‌ای را فراموش نمی‌کند و همه چیز را به نحو عالی انجام می‌دهد. اگر به او گوش فرا دهیم و از او دریافت کنیم، خواهیم دانست که مقصود اصلی کتاب مقدس چیست و هر کتابِ آن برای ما چه چیزی برای گفتن دارد.
مکاشفۀ کتاب مقدس نتیجۀ فوری در روز پنتیکاست بود. وقتی روح القدس نازل شد، جمعیتِ بی‌ایمان گفتند: «آن ها مست هستند!» اما پطرس برخاست و گفت:
این مردان برخلاف آن چه شما می‌پندارید مست نیستند، زیرا هنوز ساعت سوم از روز است! بلکه این همان است که یوئیل نبی در باره‌اش چنین پیشگویی کرده بود (اعمال رسولان ۲: ۱۵- ۱۶).
تا آن لحظه، پطرس هیچ درکی از نبوت یوئیل نداشت. در واقع او حتی از تعالیم عیسی نیز درک بسیار محدودی داشت. اما از لحظه‌ای که روح القدس وارد زندگی او شد، کتاب مقدس برای او به طریقی بسیار نو معنا پیدا کرد، چون نویسنده در کنارش حضور داشت تا برایش تفسیر و تشریح کند.
در مورد پولس رسول نیز همین مسئله صادق است. او بر کلیسا جفا می‌رسانید و ادعاهای عیسی را رد می‌کرد. در اعمال رسولان ۹: ۱۷ در مورد او چنین می‌خوانیم:
پس حنانیا رفت و به آن خانه درآمد و دست‌های خود را بر او گذاشته، گفت:«ای برادر، شائول، خداوند یعنی همان عیسی که چون بدین جا می‌آمدی در راه بر تو ظاهر شد، مرا فرستاده است تا بینایی خود را بازیابی و از روح القدس پر شوی.
پولس فوراً پس از این واقعه شروع به موعظه در کنیسه‌ها نمود و اعلام می‌کرد که عیسی پسر خداست. یعنی همان چیزی که کمی پیش از این انکار می‌نمود! از لحظه‌ای که روح القدس وارد صحنه شد، او درک کاملاً متفاوتی از کلام خدا دریافت نمود. این یعنی از تاریکی به نور منتقل شدن و چنین اتفاقی به تدریج رخ نداد بلکه تقریباً یک تغییر آنی بود، چون روح القدس یعنی معلم و نویسندۀ کتب مقدس در پولس ساکن شده بود.
وقتی از روح القدس به عنوان مفسر و مکشوف کنندۀ کلام خدا صحبت می‌کنیم، می‌بایست این را به خاطر بسپاریم که نه فقط کتاب مقدس کلام خدا است، بلکه خود عیسی نیز کلام خدا نامیده شده است. در یوحنا ۱:۱ در مورد عیسی چنین می‌خوانیم:
در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود.
در این آیه عیسی سه بار کلمه نامیده شده است. یوحنا ۱: ۱۴ می‌فرماید:
کلمه جسم  گردید و میان ما ساکن شد، پر از فیض و راستی؛ و جلال او را دیدیم، جلالی شایسته پسر یگانۀ مولود پدر.
کتاب مقدس، کلام نوشته شدۀ خدا است و عیسی کلمۀ شخصی خدا است. و آن چه زیباست این است که این دو در هماهنگی کامل با یکدیگر قرار دارند.
نه فقط روح القدس کلام نوشته شدۀ خدا را برای ما  تفسیر و کشف می‌کند، بلکه او کلام شخصی خدا یعنی عیسی را نیز تفسیر و کشف می‌کند. این آن چیزی است که عیسی در بارۀ روح القدس در یوحنا ۱۶: ۱۲-۱۵ فرمود:
بسیار چیزهای دیگر دارم که به شما بگویم، اما اکنون یارای شنیدنش را ندارید. اما چون روح راستی آید، شما را به تمامی حقیقت راهبری خواهد کرد؛ زیرا او از جانب خود سخن نخواهد گفت، بلکه آن چه را می‌شنود بیان خواهد کرد و از آن چه در پیش است با شما سخن خواهد گفت. او مرا جلال خواهد داد، زیرا آن‌چه از آنِ من است گرفته، به شما اعلام خواهد کرد. هر آن‌چه از آن پدر است، از آنِ من است. از همین رو گفتم آن‌چه را از آنِ من است گرفته، به شما اعلام خواهد کرد.
آیۀ دوازده به ما می‌گوید عیسی سعی نکرد همۀ چیزها را بگوید چون او به روح القدس اعتماد داشت و می‌دانست که روح القدس می‌آید و سپس توضیح می‌دهد که وقتی روح القدس بیاید چه خواهد کرد.
روح القدس آن‌چه را که متعلق به عیسی است می‌گیرد و برای ما روشن می‌سازد. او در ما، عیسی را جلال می‌دهد. او عیسی را در جلال و کاملیتش آشکار می‌کند. هر بُعدي طبیعت، شخصیت و خدمت عیسی توسط روح القدس برای ما کاملاً برهنه و منکشف می‌شود.
مسئلۀ بسیار عجیبی که هنگام نزول روح القدس بر رسولان و شاگردان در روز پنتیکاست در اورشلیم شاهد آن هستیم این است که آن‌ها دیگر هیچ شکّی نداشتند که عیسی در چه مکانی است بلکه می دانستند که عیسی جلال یافته و در دست راست خدا نشسته. روح القدس عیسی را برای شاگردان جلال داد. او همۀ مسائلی که مربوط به عیسی در کتاب مقدس و در خاطرات شاگردان و در روابط شاگردان با عیسی وجود داشت، به آن‌ها آشکار ساخته بود.

روح القدس عیسی را آشکار می‌سازد و جلال می‌دهد. او همچنین تمام ثروت پدر و پسر را مدیریت می‌کند. چون هر چه پدر دارد به پسر بخشیده است و هر آن‌چه پسر دارد روح القدس آن را اداره می‌کند. به کلامی دیگر تمام ثروت الوهیت توسط روح القدس اداره می‌شود. تعجبی نیست که ما دیگر یتیم نیستیم وقتی او مدیر ما است و همۀ ثروت خدا در دستان او است.

کتاب “روح القدس در تو” نوشتۀ دکتر دِرِک پرینس
ترجمۀ: کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO