زندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجعیسی مسیح

اولین خبر خوش (Protevangelium) در کتاب مقدس کدام است؟

رای بدهید

اولین خبر خوش (Protevangelium) در کتاب مقدس کدام است؟

اولین خبر خوش!

در الهیات مسیحی کلمه ای به اسم Protevangelium وجود دارد که از ریشۀ لاتین گرفته شده و به معنی «اولین انجیل» یا «اولین خبر خوش» می‌باشد. این لغت اشاره به کلامی دارد که بعد از سقوط انسان در گناه، و بیان عواقب آن توسط خدا، به مار که نمایندۀ شیطان است گفته شد:

«میان تو و زن، و میان نسل تو و نسل زن، دشمنی می‌گذارم؛ او سر تو را خواهد کوبید و تو پاشنۀ وی را خواهی زد.» کتاب پیدایش فصل ۳ آیه ۱۵.

این سخنان، خطاب به شیطان و  در مورد نسل زن، یعنی عیسی مسیح خداوند بیان شده است. (فراموش نشود که عیسی مسیح تنها شخصی است در تمام طول تاریخ که فقط از نسل زن متولد شده است.) او بر روی صلیب، سر مار یا ابلیس را کوبید و پیروزی بر گناه و مرگ روحانی را برای انسان میسر فرمود.

در ضمن، با در نظر گرفتن اینکه، عیسی مسیح هم به نمایندگی از همۀ فرزندان حوا (حوا مادر همۀ انسان های روی زمین است) و هم از نظر نسبی (نسب نامۀ عیسی مسیح از ابراهیم به سام ، پسر نوح ، و سپس به شیث، پسر حوا می رسد) از نسل حوا متولد شده و وعدۀ کوبیدن سر مار توسط او تحقق یافته است.

پولس رسول چنین می فرماید:

«پس همان گونه که یک نافرمانی به محکومیت همۀ انسان ها انجامید، یک عمل پارسایانه نیز به پارسا شمرده شدن و حیات همۀ انسان ها منتهی می‌گردد.» رومیان ۵: ۱۸

«خدای صلح و سلامت به زودی شیطان را زیر پاهای شما له خواهد کرد.» رومیان ۱۶: ۲۰

لازم به ذکر است که صدها پیشگویی بسیار واضح و متعدد دیگری در کتاب‌مقدس، در مورد آمدن عیسی مسیح و جزئیات زندگی، خدمت و کار نجات بخش او بر روی صلیب را می توانید در همین سایت جستجو کرده، مطالعه نمایید.

مطالب بالا برگرفته از کتاب زیر می باشند:

Arnold, Bill T. 2002. Encountering the Book of Genesis. Grand Rapids, MI: Baker Books.

Hoff, Paul B. 2015. Genesis, An Independent-Study Textbook. 6th ed. Springfield, MO: Global University.

نوشتۀ: کشیش مگی یقنظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO