شرحی بر اعتقادنامه مسیحی
اصول ایمان مسیحی مجموعهای از باورهای پویا مبتنی بر حقایق کتابمقدسی است که در طی قرون به قدرت و تنویر روحالقدس بر کلیسای عیسی مسیح آشکار گردیده و کلیسا که بنیاد راستی است به هدایت روح خدا آن را در قالب اعتقادنامههای کلیسایی حفظ نموده و با حمایت روحالقدس آن را نشر و گسترش دادهاست.
دراین مجال اندک سعی نکردهایم که متن کلمه به کلمۀ اعترافنامههای راستین مسیحی را بیان کنیم ؛ بلکه تنها به ذکر برخی از اصول بنیادی و فراگیر ایمان مسیحی با ذکر آیاتی از کلام خدا بسنده نمودهایم تا در فرصتی دیگر به سایر ظرایف اعتقادنامههای مسیحی بپردازیم.
هدف ما تلاش درجهت آگاهی بخشیدن هرچه بیشتر مسیحیان و پژوهشگران برمحتوای عمیق و کتابمقدسی آموزههای مسیحی است تا در این میان ابرهای سوءتعبیر و افترا نسبت به خاستگاه و منشاء باورهای راست دینی مسیحی به کنار رفته و پاسخی مبتنی بر کلام خدا که خود آفتابی است دلیل آفتاب به برخی سؤالات طرح شده توسط شما حق جویان عزیز دادهشود.
مسیحیان ایمان دارند به : یک خدا ، پدر قادر مطلق ، خالق آسمان و زمین و همۀ چیزهای دیدنی و نادیدنی .
مسیحیان ایمان دارند به : یک خداوند ، عیسی مسیح ، پسر یگانۀ خدا بوجود آمده از پدر پیش از خلقت جهان ، نور از نور، خدای حقیقی از خدای حقیقی ، بوجودآمده و نه خلق شده ، همذات با پدر، توسط او همۀ موجودات خلق شدند . بخاطر ما انسانها ، و برای نجات ما ،وی از آسمان نزول کرد .
مسیحیان ایمان دارند که : عیسی مسیح به قدرت روح القدس در مریم باکره قرار گرفت و توسط او بدنیا آمد ، جسم گردید و انسان شد .
مسیحیان باور دارند که : عیسی مسیح در زمان پنتیوس پیلاتس رنج کشید ، بر صلیب مصلوب شد ، مرد و دفن گردید .
مسیحیان ایمان دارند که : عیسی مسیح در گور نهاده و به عا لم مردگان نزول نمود .
مسیحیان بر این ایمانند که : عیسی مسیح در روز سوم از میان مردگان رستاخیز کرد .
مسیحیان ایمان دارند که : عیسی مسیح به آسمان صعود نمود و به دست راست خدای پدر بنشست .
مسیحیان ایمان دارند که : عیسی مسیح دوباره به این جهان بازگست خواهد کرد تا مردگان و زندگان را داوری کند .
مسیحیان ایمان دارند به روح القدس ، خداوند و بخشندۀ حیات که از پدر و پسر صادر میشود ، در کنار پدر و پسر، او باید پرستیده و تجلیل شود . او توسط انبیاء سخن گفته است .
مسیحیان به کلیسای جامع؛ فراگیر که یگانه و مقدس است ایمان دارند .
مسیحیان به مشارکت مقدسین ایمان دارند .
مسیحیان به آمرزش گناهان باور و ایمان دارند.
مسیحیان به رستاخیز مردگان ایمان دارند .
مسیحیان به حیات جاویدان ایمان دارند .
حال به شرح و بررسی بیشتر هرکدام از این قسمت ها می پردازیم . لازم به ذکر است که آیات عهد عتیق بر اساس ترجمۀ موسوم به ترجمۀ قدیم و آیات عهد جدید بر اساس ترجمۀ جدید هزارۀ نو ذکر گردیده است
مسیحیان ایمان دارند به : یک خدا ، پدر قادر مطلق ، خالق آسمان و زمین و همۀ چیزهای دیدنی و نادیدنی .
کلام زندۀ خدا در این رابطه چنین میگوید
« و یک خدا و پدر همه که فوق همه ،از طریق همه و در همه است.» افسسیان 6:4 (ترجمۀ هزاره نو)
«اما ما را تنها یک خداست ؛ یعنی خدای پدر که همه چیز از اوست و ما برای او زندگی
می کنیم و تنها یک خداوند است یعنی عیسی مسیح که همه جیز به واسطه او پدید آمده و ما به واسطهً او زندگی می کنیم.» اول قرنتیان 6:8
داوود پادشاه نیز در مزمور 10:86 می گوید:« زیرا که تو بزرگ هستی و کارهای عجیب می کنی . تو تنها خدا هستی.» همچنین در مزمور 3:145 :«خداوند عظیم است و بی نهایت ممدوح و عظمت او را تفتیش نتوان کرد.»
«خداوند، خدا می گوید : منم (الف) و منم (ی)؛ منم آنکه هست و بود و می آید ؛آن قادر مطلق.» مکاشفه 8:1
همچنین در عبرانیان 3:11 می خوانیم : «با ایمان است که در می یابیم کائنات بوسیله کلام خدا شکل گرفت ؛ بدان گونه که آنچه دیده می شود از آنچه دیدنی است پدید نیامد.»
در پیدایش 1:1 -3 می خوانیم :« در ابتدا خدا آسمانها و زمین را آفرید و زمین تهی و بایر بود و تاریکی بر روی لجه و روح خدا سطح آبها را فرو گرفت.»
در نحمیاء 6:9 می خوانیم :«تو به تنهایی یهوه هستی ؛ تو فلک و فلک الافلاک و تمامی جنود آنها را و زمین را و هرچه بر آن است و دریاها را و هرچه در آنها است ؛ ساخته ای و تو همه اینها را حیات می بخشی و جنود آسمان تو را سجده می کنند.»
در اعمال 24:17 – 26 می خوانیم :« خدایی که جهان وهر آنچه را در آن است آفرید ، مالک آسمان و زمین است و در معابد ساختهً دست بشر ساکن نمی شود. دستان بشری نمی تواند خدمتی به او بکند چنانکه گویی به جیزی محتاج باشد زیرا خود بخشندهً حیات و نفس و هرچیز دیگر به جمیع آدمیان است او همه اقوام بشری را از یک انسان پدید آورد تا در سرتا سر زمین ساکن شوند و زمانهای تعیین شده برای ایشان و حدود محل سکونتشان را مقرر فرمود.»
کتاب مقدس اظهار می نماید که خدا وجودی لایزال و نامیرا است و با هیچ چیز قابل قیاس نیست و قدرتش در تمامی خلقت او آشکار شده است او از جهان مخلوق خویش دور نیست بلکه در رابطه ای صمیمی با جهانی که خود آن را شکل داده است بسر میبرد .
مسیحیان ایمان دارند به : یک خداوند ، عیسی مسیح ، پسر یگانۀ خدا بوجود آمده از پدر پیش از خلقت جهان ، نور از نور، خدای حقیقی از خدای حقیقی ، بوجودآمده و نه خلق شده ، همذات با پدر، توسط او همۀ موجودات خلق شدند . بخاطر ما انسانها ، و برای نجات ما ،وی از آسمان نزول کرد .
حال به ذکر آیات کلام خدا در تأیید و تعلیم این آموزه میپردازیم
یکی از اولین شاگردان او یعنی پطرس رسول چنین میگوید :«زیرا آنگاه که آمدن پر قدرت خداوندمان عیسی مسیح را به شما اعلام می کردیم ؛ از پی افسانه هایی که زیرکانه ابداع شده باشند نرفته بودیم بلکه کبریایی او را به چشم دیده بودیم. او از خدای پدر ؛ جلال و اکرام یافت و سروشی از جلال کبریایی به او در رسید که؛«این است پسر محبوبم که از او خشنودم.» ما خود بر آن کوه مقدس با او بودیم و آن سروش آسمانی را به گوش شنیدیم.» دوم پطرس16:1 -18 .
عیسی خود فرمود :«من و پدر یکی هستیم……..چگونه می توانید به کسی که پدر وقف کرده و به جهان فرستاده است ؛ بگویید کفر می گویی،تنها از آن رو که گفتم پسر خدا هستم؟ اگر کارهای پدرم را به جا نمی آورم کلامم را باور نکنید. اما اگر بجا می آورم حتی اگر کلامم را باور نمی کنید دست کم به آن کارها ایمان آورید تا بدانید و باور داشته باشید که پدر در من است و من در پدر » یوحنا30:10 و 36-38
همچنین در رساله به کولسیان 15:1 و17-19 و3:2 و9 می خوانیم : « او صورت خدای نادیده است و فرزند ارشد بر تمامی آفرینش……….او پیش از همه چیز وجود داشته و همه چیز در او قوام دارد او بدن یعنی کلیسا را سر است . او سر آغاز و نخستزاده از میان مردگان است تا در همه چیز برتری از آن او باشد . زیرا خشنودی خدا در این بود که با همه کمال خود در او ساکن شود………..که در او همهً گنجهای حکمت و معرفت نهفته است.زیرا الوهیت با همهً کمالش بصورت جسمانی در مسیح ساکن است.»
در اول قرنتیان 6:8 می خوانیم :« اما ما را تنها یک خداست یعنی خدای پدر که همه چیز از اوست و ما برای او زندگی می کنیم و تنها یک خداوند است یعنی عیسی مسیح که همه چیز به واسطهً او پدید آمده و ما به واسطهً او زندگی می کنیم.»
قدرت خدا در خلقتش نمایان است ؛ همچنانکه شخصیت او در پسر مقدسش آشکارمی گردد، وقتی که کتاب مقدس می گوید که عیسی پسر خداست این مبین رابطهً منحصر به فرد و مخصوص میان دو شخصیت مجزا ولی برابر درذات در یک خدای واحد است . درعین حال که خدا وجودی یگانه است ، در او سه شخصیت مجزا( پدر، پسر ، روح القدس ) ولی برابر و همذات وجود دارد که اصطلاحاً به آن تثلیث اقدس میگویند . باید اکیداً اذغان داشت که مسیحیان به سه خدا که خود چیزی جز شرک و الحاد نیست معتقد نبوده بلکه خدای واحد حقیقی را در تثلیث و تثلیث را در یگانگی خدا میپرستند .ریشه اعتقاد به تثلیث را میتوان در بیانات مقدس عیسی مسیح و سپس رسولان مقدسش یافت ( انجیل متی 28 : 19 و متی 3 :16 و 17 دوم قرنتیان 13 : 14و آیات بسیار دیگر در سرتاسر عهد جدید ).
وحدانیت مسیحی به معنای در نظر گرفتن خدا به عنوان عدد یک ریاضیاتی نیست که این گونه تعریف از یگانگی خدا هیچ ریشهای در عقیده توحیدی نداشته بلکه خود از خاستگاه فلسفی برخی فلاسفه کهن دنیای قدیم برمیخیزد ،توضیح و تشریح این راز عمیق و زیبای الهی که توسط روح القدس آشکار و قابل فهم میگردد موضوعی خارج ازاین مقاله است که در مجالی دیگر بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت.
مسیحیان ایمان دارند که : عیسی مسیح به قدرت روح القدس در مریم باکره قرار گرفت و توسط او بدنیا آمد ، جسم گردید و انسان شد .
حال به تشریح کتابمقدسی این حقایق میپردازیم :
« تولد عیسی مسیح اینچنین روی داد : مریم ،مادر عیسی ؛ نامزد یوسف بود اما پیش از آنکه به هم بپیوندند معلوم شد که مریم از روح القدس آبستن است. از آنجا که شوهرش یوسف مردی پارسا بود و نمی خواست مریم رسوا شود , چنین اندیشید که بی هیاهو از او جدا شود . اما همان زمان که این تصمیم را گرفت فرشتهً خداوند در خواب بر او ظاهر شد و گفت :«ای یوسف ،پسر داوود از گرفتن زن خود مریم مترس ، زیرا آنچه در بطن وی جای گرفته است از روح القدس است. او پسری به دنیا خواهد آورد که تو باید او را عیسی(یعنی نجات دهنده) بنامی زیرا او قوم خود را از گناهانشان نجات خواهد بخشید» این همه رخ داد تا آنچه خداوند به زبان نبی گفته بود ، به حقیقت پیوندد که :« باکره ای آبستن شده , پسری به دنیا خواهد آورد و او را عمانوئیل خواهند نامید»که به معنی «خدا با ما » است.چون یوسف از خواب بیدار شد ، آنچه فرشتهً خداوند به او فرمان داده بود ، انجام دادو زن خود را گرفت اما با او همبستر نشد تا او پسر خود را به دنیا آورد و یوسف او را عیسی نامید.»انجیل متی 18:1 -25
« در آن نواحی ؛ شبانانی بودند که در صحرا به سر می بردند و شب هنگام از گلهً خود پاسداری می کردند .ناگاه فرشتهً خداوند بر آنان ظاهر شد و نور جلال خداوند بر گردشان تابید .شبانان سخت وحشت کردند اما فرشته به آنان گفت :« مترسید زیرا بشارتی برایتان دارم خبری بس شادی بخش که برای تمامی قوم است : امروز در شهر داوود ،نجات دهنده ای برای شما به دنیا آمد .او خداوندمسیح است . نشانه برای شما این است که نوزادی را در قنداقی پیچیده و در آخوری خوابیده خواهید یافت .» انجیل لوقا 8:2 -12
زندگی مسیح بر روی زمین نیزمی بایست منحصر به فرد می بود و نه مانند زندگی هیچ شخص دیگر قبل و یا بعد از خود ، بخشی از اعمال شگفت انگیز نجات دهندۀ جهان عیسی مسیح بر زمین در جهت برقراری پادشاهی خدا که با آمدنش بر زمین آغاز گردید و تا برقراری نهایی آن در بازگشت ثانویهاش تداوم دارد در کلام مقدسش ثبت گردیدهاست . شخصیت منحصر به فرد عیسی مسیح در کنار تولد بیهمتایش ، مرگ و قیام ظفرمندش و صعود پر جلالش او را از تمامی رهبران و انبیاء و ادیان متمایز ساختهاست .
مسیحیان باور دارند که : عیسی مسیح در زمان پنتیوس پیلاتس رنج کشید ، بر صلیب مصلوب شد ، مرد و دفن گردید .
در انجیل لوقا 25:23 -13 و 32-34 و44-46 می خوانیم:« پیلاتس سران کاهنان و بزرگان قوم و مردم را فرا خواند و به آنها گفت :« این مرد را به تهمت شوراندن مردم ؛ نزد من آوردید من در حضور شما او را آزمودم و هیچ دلیلی بر صحت تهمتهای شما نیافتم . نظر هیرودیس نیز همین است ،چه او را نزد ما باز فرستاده است . چنانکه می بینید ؛ کاری نکرده که مستحق مرگ باشد پس او را تازیانه می زنم و آزاد می کنم .[ در هر عید پیلاتس می بایست یک زندانی را برایشان آزاد می کرد.]
اما آنها یکصدا فریاد برآوردند :« او را از میان بردار و بارابا را برای ما آزاد کن !» بارابا به سبب شورشی که در شهر واقع شده بود و نیز به سبب قتل در زندان بود . پیلاتس که می خواست عیسی را آزاد کند دیگر بار با آنها سخن گفت اما ایشان همچنان فریاد برآوردند :« بر صلیبش کن ؛بر صلیبش کن» سومین بار به آنها گفت :« چرا ؟چه بدی کرده است؟ من که هیچ سببی برای کشتن او نیافتم . پس او را تازیانه می زنم وآزاد می کنم.»اما آنان با فریاد بلند به اصرار خواستند بر صلیب شود . سرانجام فریادشان غالب آمد و پیلاتس حکمی را که می خواستند صادر کرد . او مردی را که به سبب شورش و قتل در زندان بود و جمعیت خواهان آزادی اش بودند رها کرد و عیسی را به ایشان سپرد تا به دلخواه خود با او رفتار کنند .
…….دو مرد دیگر را نیز که هر دو جنایتکار بودند ؛ می بردند تا با او بکشند چون به مکانی که جمجمه نام داشت رسیدند او را با آن دو جنایتکار بر صلیب کردند یکی را در سمت راست او و دیگری را در سمت چپ . عیسی گفت :« ای پدر ؛ اینان را ببخش ؛ زیرا نمی دانند چه می کنند ……..حدود ساعت ششم بود که تاریکی تمامی آن سرزمین را فرا گرفت و تا ساعت نهم ادامه یافت. زیرا خورشید از درخشیدن باز ایستاده بود در این هنگام پردهً محرابگاه از میان دو پاره شد آنگاه عیسی به بانگ بلند فریاد برآورد :« ای پدر ؛روح خود را به دستان تو می سپارم .»این را گفت و دم آخر برکشید .»
و در انجیل متی 57:27 -60 می خوانیم :« هنگام غروب مردی ثروتمند از اهالی رامه، یوسف نام ، که خود شاگرد عیسی شده بود نزد پیلاتس رفت و پیکر عیسی را طلب کرد . پیلاتس دستور داد به وی بدهند. یوسف جسد را برداشته در کتانی پاک پیچید و در مقبره ای تازه که برای خود در صخره تراشیده بود ، نهاد و سنگی بزرگ جلوی دهانهً مقبره غلتانید و رفت.»
در اول قرنتیان 3:15 و4 میخوانیم «زیرا من آنچه را که به من رسید ، چون مهمترین مطلب به شما سپردم :« اینکه مسیح مطابق با کتب مقدس در راه گناهان ما مرد و اینکه دفن شد و اینکه مطابق با همین کتب در روز سوم از مردگان برخاست »
صدها سال قبل ، اشعیاء نبی مرگ مسیح را پیشگویی نموده بود «لکن او غمهای ما را بر خود گرفت و دردهای ما را بر خویش حمل نمود و ما او را از جانب خدا زحمت کشیده و مضروب و مبتلا گمان بردیم و حال آنکه به سبب تقصیرهای ما مجروح و به سبب گناهان ما کوفته گردید و تادیب سلامتی ما بر وی آمد و از زخمهای او ما شفا یافتیم . جمیع ما مثل گوسفندان گمراه شده بودیم و هریکی از ما به راه خود برگشته بود و خداوند گناه جمیع ما را بر وی نهاد .او مظلوم شد اما تواضع نموده دهان خود را نگشود .مثل بره ای که برای ذبح می برند و مانند گوسفندی که نزد پشم برنده اش بی زبان است همچنان دهان خود را نگشود .از ظلم واز داوری گرفته شد و از طبقهً او که تفکر نمود که او از زمین زندگان منقطع شد و به جهت گناهان قوم من مضروب گردید؟»اشعیا4:53 -8
کتاب مقدس که در طی دورهای 1500 ساله توسط انبیاء پیش از مسیح و رسولان و برگزیدگان عیسی مسیح به رشتۀ تحریر درآمدهاست، کتابی مسیح محور است . وجود چنین انسجام فکری و نظم موضوعی در کتابی که توسط حدود 40 نفر نویسنده با شخصیت های متفاوت در ادوار متفاوت زمانی و مکانی در طول 15 قرن به رشته تحریر درآمدهاست خود بزرگترین گواه حقانیت این معجزۀ جاویدان و این یگانه کلام آسمانی یعنی کتابمقدس میباشد .
مسیحیان ایمان دارند که : عیسی مسیح در گور نهاده و به عا لم مردگان نزول نمود .
کلام خدا دراین رابطه میفرماید :« آنگاه عده ای از علمای دین و فریسیان به او گفتند:« استاد می خواهیم آیتی از تو ببینیم.» پاسخ داد :« نسل شرارت پیشه و زناکار آیتی می خواهند اما آیتی به ایشان داده نخواهد شد جز آیت یونس نبی . زیرا همان گونه که یونس سه شبانه روز در شکم ماهی بزرگ بود پسر انسان نیز سه شبانه روز در دل زمین خواهد بود. »
متی 38:12 -40
و همینطور پترس رسول این گونه به یهودیان خاطر نشان کرد:«ای قوم اسرائیل این را بشنوید : چنان که خود آگاهید عیسای ناصری مردی بود که خدا با معجزات و عجایب و آیاتی که به دست او در میان شما ظاهر ساخت بر حقانیتش گواهی داد آن مرد بنا بر مشیت و پیشدانی خدا به شما تسلیم کرده شد و شما به دست بی دینان بر صلیبش کشیده کشتید.ولی خدا او را از دردهای مرگ رهانیده ؛ برخیزانید زیرا محال بود مرگ بتواند او را در چنگال خود نگاه دارد . چنان که داوود دربارهً او می فرماید : خداوند را همواره پیش روی خود دیده ام چه او بر دست راست من است تا متزلزل نشوم . از این رو دلم شاد است و زبانم در وجد و بدنم نیز در امید ساکن خواهد بود . چرا که جانم را در جهان مردگان رها نخوانی کرد و نخواهی گذاشت قدوست فساد ببیند . تو راههای حیات را به من نموده ای و با حضور خود مرا از شادی لبریز خواهی کرد .»
اعمال رسولان 22:2 -28
« زیرا مسیح نیز یک بار برای گناهان رنج کشید پارسایی برای بدکاران ، تا شما را نزد خدا بیاورد . او در عرصهً جسم کشته شد اما در عرصهً روح زنده گشت و در همان منزلت رفت و این را به ارواحی که در قرارگاه خود(در زندان) به سر می بردند اعلام کرد.»
اول پطرس18:3 -19
مسیحیان بر این ایمانند که : عیسی مسیح در روز سوم از میان مردگان رستاخیز کرد .
در انجیل متی 62:27 -66 می خوانیم :« روز بعد که پس از «روز تهیه» بود سران کاهنان و فریسیان نزد پیلاتس گرد آمده گفتند :« سرورا به یاد داریم که آن گمراه کننده وقتی زنده بود می گفت :پس از سه روز برخواهم خاست.»پس فرمان بده مقبره را تا روز سوم نگهبانی کنند مبادا شاگردان او آمده جسد را بدزدند و به مردم بگویند که او از مردگان برخاسته است که در آن صورت این فریب آخر از فریب اول بد تر خواهد بود . پیلاتس پاسخ داد :شما خود نگهبانان دارید بروید وآن را چنان که صلاح می دانید حفاظت کنید . پس رفتند و سنگ مقبره را مهر و موم کردند و نگهبانانی در آنجا گذاشتند تا از مقبره حفاظت کنند.»
و در جایی دیگر :«بعد از شبات در سپیده دم نخستین روز هفته مریم مجدلیه و آن مریم دیگر به دیدن مقبره رفتند .ناگاه زمین لرزه شدیدی واقع شد ، زیرا فرشته خداوند از آسمان نازل شد و به سوی مقبره رفت و سنگ را از برابر آن به کناری غلتانید و بر آن بنشست .چهره آن فرشته همچون برق آسمان می درخشید و جامه اش چون برف سفید بود . نگهبانان از هراس دیدن او به لرزه افتاده چون مردگان شدند ! آنگاه فرشته به زنان گفت :« هراسان نباشید ! میدانم که در جستجوی عیسای مصلوب هستید او اینجا نیست زیرا همان گونه که فرموده بود برخاسته است ! بیایید و جایی را که اوخوابیده بود ببینید سپس بی درنگ بروید و به شاگردان او بگویید که: او از مردگان برخاسته است و پیش از شما به جلیل می رود و در آنجا او را خواهید دید.» اینک به شما گفتم!» پس زنان با هراسی آمیخته به شادی عظیم، بی درنگ از مقبره خارج شدند و به سوی شاگردان شتافتند تا این واقعه را به آنان خبر دهند. ناگاه عیسی با ایشان رو به رو شد و گفت :« سلام بر شما باد» زنان پیش آمدند و بر پایهای وی افتاده او را پرستش کردند آنگاه عیسی به ایشان فرمود :« مترسید ! بروید و به برادرانم بگویید که به جلیل بروند در آنجا مرا خواهند دید.» انجیل متی1:28 -10
همچنین در انجیل لوقا 44:24 -47 می خوانیم:« آنگاه به ایشان گفت : این همان است که وقتی با شما بودم ، می گفتم اینکه تمام آنچه در تورات موسی و کتب انبیاء و مزامیر دربارهً من نوشته شده است باید به حقیقت بپیوندد . سپس ذهن ایشان را روشن ساخت تا بتوانند کتب مقدس را درک کنند . و به ایشان گفت :« نوشته شده است که مسیح رنج خواهد کشید و در روز سوم از مردگان بر خواهد خاست ، و به نام او توبه و آمرزش گناهان به همهً قومها موعظه خواهد شد و شروع آن از اورشلیم خواهد بود .»
در رومیان2:1 -4 آنگونه می خوانیم :« همان انجیل که خدا از پیش ، به واسطه پیامبران خود ، وعده اش را در کتب مقدس داده بود و در بارهً پسر اوست که چون انسان خاکی از صلب داوود به دنیا آمد، اما با رستاخیز ازمیان مردگان، به سبب روح قدوسیت ، به مقام پسر قدرتمند خدا منصوب شد ، یعنی خداوند ما عیسی مسیح .»
در اول قرنتیان 12:15 -14 و 19و 20 اینگونه می خوانیم :« اما اگر موعظه می شود که مسیح از مردگان برخاست ، چگونه است که بعضی از شما می گویند مرگان را رستاخیزی نیست؟ اگر مردگان را رستاخیز نیست پس مسیح نیز از مردگان برنخاسته است. و اگر مسیح بر نخاسته هم وعظ ما باطل است ، هم ایمان شما …….اگر تنها در این زندگی به مسیح امیدواریم ، حال ما از همهً دیگر آدمیان رقت انگیز تر است .اما مسیح به راستی از مردگان برخاسته و نوبر خفتگان شده است.»
مسیحیت بر پایهً این حقیقت استوار است که : مسیح مرد و آنکه او هم اکنون زنده است نه اینکه او نمرد و به این دلیل زنده است ، رستاخیز مسیح نقش مرکزی در تعالیم و موعظات کلیسای رسولان دارد .
مسیحیان ایمان دارند که : عیسی مسیح به آسمان صعود نمود و به دست راست خدای پدر بنشست .
عیسی به مریم مجدلیه پس از قیامش گفت:« عیسی به او گفت :بر من میاویز، زیرا هنوز نزد پدر صعود نکرده ام بلکه نزد برادرانم برو و به آنها بگو که نزد پدر خود و پدر شما و خدای خود و خدای شما صعود می کنم .» انجیل یوحنا 17:20 .
عیسی همچنین به شاگردانش پس از قیام خود فرمود :« من موعود پدر خود را بر شما خواهم فرستاد پس در شهر بمانید تا آنگاه که از اعلی با قدرت آراسته شوید.سپس ایشان را بیرون از شهر تا نزدیکی بیت عنیا برد و دستهای خود را بلند کرده برکتشان داد و در همان حال که برکتشان می داد از آنان جدا گشته ؛ به آسمان برده شد.» انجیل لوقا 49:24 – 51
در عبرانیان 1:1 -4 می خوانیم :« در گذشته ، خدا بارها و از راههای گوناگون به واسطهً پیامبران با پدران ما سخن گفت اما در این زمانهای آخر به واسطهً پسر خود با ما سخن گفته است ، پسری که او را وارث همه چیز مقرر داشت و به واسطهً او جهان را آفرید . او فروغ جلال خدا و مظهر کامل ذات اوست و همه چیز را با کلام نیرومند خود نگاه می دارد . او پس از پاک کردن گناهان ، به دست راست مقام کبریا در عرش برین بنشست .پس به همان اندازه که نامی برتر از فرشتگان به میراث برد از مقامی بالاتر از آنها نیز برخوردار شد.»
در عبرانیان 24:9 آمده :«زیرا مسیح به محرابگاهی داخل نشد که ساختهً دست بشر وتنها شبیه محرابگاه حقیقی باشد ، بلکه به خود آسمان داخل شد تا اکنون به نمایندگی از ما در حضور خدا ظاهر شود.»
در عبرانیان 12:10 و13 می خوانیم :«اما این کاهن ؛ چون برای همیشه یک قربانی به جهت گناهان تقدیم کرد ، به دست راست خدا بنشست . از آن هنگام در انتظار است که دشمنانش کرسی زیر پایش گردند »
همچنین در عبرانیان 2:12 می خوانیم:«و چشمان خود را بر قهرمان و مظهر کامل ایمان یعنی عیسی بدوزیم که به خاطر آن خوشی که پیش رو داشت ؛ صلیب را تحمل کرد و ننگ آن را ناچیز شمرد و اکنون بر جانب راست تخت خدا نشسته است .»
با صعود مسیح به آسمان ؛ عیسی مسیح به همانجایی بازگشت که از آن آمده بود و اکنون او در آنجا در حضور خدای پدربه شفاعت وکهانت برای ایماندارانش می پردازد .« نشسته بر دست راست خدا» استفاده از زبانی استعاره ای است که جایگاه جلال و حرمتی را که عیسی به دلیل رابطهً منحصر به فردش با خدای پدر دارا می باشد را بیان می کند .
مسیحیان ایمان دارند که : عیسی مسیح دوباره به این جهان بازگست خواهد کرد تا مردگان و زندگان را داوری کند .
در اعمال 10:1 -11 می خوانیم :« هنگامی که می رفت و شاگردان به آسمان چشم دوخته بودند ناگاه دو مرد سفید پوش در کنارشان ایستادندو گفتند :« ای مردان جلیلی؛ چرا ایستاده به آسمان چشم دوخته اید ؟ همین عیسی که از میان شما به آسمان برده شد، باز خواهد آمد ، به همین گونه که دیدید به آسمان رفت .»
در انجیل متی 27:24 .36 می خوانیم :« زیرا همچنانکه صاعقه در شرق آسمان پدید می آید و نورش تا به غرب می رسد ، ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد بود . ……….هیچ کس آن روز و ساعت را نمی داند جز پدر ؛ حتی فرشتگان آسمان و پسر نیز از آن آگاه نیست.»
در متی 31:25 -34 و 41 و46 اینگونه می خوانیم :« هنگامی که پسر انسان با شکوه و جلال خود به همراه همهً فرشتگان بیاید بر تخت پرشکوه خود خواهد نشست و همهً قومها در برابر او حاضر خواهند شد و او همچون شبانی که گوسفندها را از بزها جدا می کند مردمان را به دو گروه تقسیم خواهد کرد . گوسفندان را در سمت راست و بزها را در سمت چپ خود قرار خواهد داد سپس به آنان که در سمت راست او هستند خواهند گفت :« بیایید ای برکت یافتگان از پدر من ، وپادشاهی ای را به میراث یابید که از آغاز جهان برای شما آماده شده بود……….آنگاه پادشاه به آنان که در سمت چپ او هستند خواهد گفت:« ای ملعونان از من دور شوید و به آتش جاودانی روید که برای ابلیس و فرشتگان او آماده شده است ….پس آنان به مجازات جاودان داخل خواهند شد ، اما پارسایان به حیات جاودان .»
در انجیل یوحنا 1:14 -3 می خوانیم :« دل شما مضطرب نشود . به خدا ایمان داشته باشید ؛ به من نیز ایمان داشته باشید . در خانهً پدر من منزل بسیار است؛ و گرنه به شما می گفتم .می روم تا مکانی برای شما آماده کنم و آنگاه که رفتم و مکانی برای شما آماده کردم ، باز می آیم و شما را نزد خود می برم تا هرجا که من هستم شما نیز باشید .»
در دوم پطرس 10:3 -13 می خوانیم :« اما روز خداوند چون دزد خواهد آمد ، که در آن آسمانها با غریوی مهیب از میان خواهد رفت و اجرام سماوی بوسیلهً آتش نا بود شده ، زمین و همهً کارهایش عیان خواهد شد .پس حال که نابودی اینها همه بدین صورت مقرر است ، شما چگونه مردمانی باید باشید ؟ بر شماست که زندگی مقدس و خداپسندانه ای داشته . انتظار روز خدا را بکشید و فرا رسیدن آن را بشتابانید آن روز سبب خواهد شد که آسمانها در آتش محو و نابود شوند و اجرام سماوی از گرما ذوب گردند اما بنا بر وعدهً او مشتاقانه در انتظار آسمان و زمینی جدید هستیم که منزلگه پارسایی است.»
عیسی مسیح به دفعات دربارهً بازگشت ثانویهً خود سخن گفت . بازگشت ثانویهً او کاملاً با آمدن اولین او بر زمین تفاوت دارد . عیسی بار اول در نهایت فروتنی و در شکل انسانی خاکی در محدودیتهای بشری به این جهان آمد در حالیکه این بار در قدرت و اقتدارو جلال به عنوان داور و نجات دهنده وبرپاکنندۀ نهایی پادشاهی خدا باز خواهد گشت. ایمانداران بازگشت ثانویهً عیسی مسیح را که بزرگترین آرمان زندگی زمینی ایشان است را انتظار می کشند.
مسیحیان ایمان دارند به روح القدس ، خداوند و بخشندۀ حیات که از پدر و پسر صادر میشود ، در کنار پدر و پسر، او باید پرستیده و تجلیل شود . او توسط انبیاء سخن گفته است .
مسیح در انجیل یوحنا 16:14 -18 گفت :« و من از پدر خواهم خواست و او مدافعی دیگر به شما خواهد داد که همیشه با شما باشد ، یعنی روح راستی که جهان نمی تواند او را بپذیرد ، زیرا نه او را می بیند و نه می شناسد اما شما او را می شناسید ، چرا که نزد شما مسکن می گزیند و در شما خواهد بود . شما را بی کس نمی گذارم ؛ نزد شما می آیم .»
در یوحنا 7:16 -15 اینگونه می خوانیم :« با این حال من به شما راست می گویم که رفتنم به سود شماست . زیرا اگر نروم ، آن مدافع نزد شما نخواهد آمد اما اگر بروم او را نزد شما می فرستم چون او آید جهان را مجاب خواهد کرد که به لحاظ گناه و عدالت و داوری تقصیر کار است . به لحاظ گناه زیرا به من ایمان نمی آورند به لحاظ عدالت زیر نزد پدر می روم و دیگر مرا نخواهید دید و به لحاظ داوری ؛ زیرا رئیس این جهان محکوم شده است .
بسیار چیزهای دیگر دارم که به شما بگویم ؛ اما اکنون یارای شنیدنش را ندارید اما چون روح راستی آید ، شما را به تمامی حقیقت راهبری خواهد کرد ؛ زیرا او از جانب خود سخن نخواهد گفت ، بلکه آنچه را می شنود بیان خواهد کرد و از آنچه در پیش است با شما سخن خواهد گفت . او مرا جلال خواهد داد زیرا آنچه را از آن من است گرفته ، به شما اعلام خواهد کرد .هر آنچه از آن پدر است ، از آن من است از همین رو گفتم آنچه را از آن من است گرفته ؛ به شما اعلام خواهد کرد .»
در اعمال رسولان 8:1 -9 می خوانیم :« اما چون روح القدس بر شما آید قدرت خواهید یافت و در اورشلیم و تمامی یهودیه و سامره وتا دورترین نقاط جهان ، شاهدان من خواهید بود.عیسی پس از گفتن این سخنان ؛ در حالی که ایشان می نگریستند ، به بالا برده شد و ابری او را از مقابل چشمان ایشان بر گرفت.»
در یوحنا 1:14 -3 می خوانیم :« دل شما مضطرب نباشد به خدا ایمان داشته باشید ؛ به من نیز ایمان داشته باشیددر خانهً پدر من منزل بسیار است وگرنه به شما می گفتم . می روم تا مکانی برای شما آماده کنم و آنگاه که رفتم و مکانی برای شما آماده کردم ، باز می آیم و شما را نزد خود می برم تا هرجا که من هستم شما نیز باشید.»
در رساله پولس رسول به غلاطیان 22:5 -23 و25 می خوانیم :« اما ثمرهً روح ، محبت ،شادی ، آرامش، صبر، مهربانی ، نیکویی ، وفاداری ،فروتنی و خویشتنداری است . هیچ شریعتی مخالف اینها نیست . آنان که به مسیح عیسی تعلق دارند ، نفس را با همهً هوسها و تمایلاتش بر صلیب کشیده اند . اگر به روح زیست می کنیم به روح نیز رفتار کنیم .»
در رسالهً پولس رسول به افسسیان 30:4 -32 می خوانیم :« روح قدوس خدا را که بدان برای روز رهایی مهر شده اید ، غمگین مسازید . هرگونه تلخی ، خشم ،عصبانیت، فریاد ، ناسزاگویی، و هر نوع بد خواهی را از خود دور کنید . با یکدیگر مهربان و دلسوز باشید و همان گونه که خدا شمارا در مسیح بخشوده است، شما نیز یکدیگر را ببخشایید.»
روح القدس به مردم قوتی روحانی می بخشد که آنها را قادر می سازد تا ایماندارانی در اتحاد با مسیح باشند . او قوت خویش را در آنان ساکن می سازد تا بتوانند آنگونه ای که مسیح زیست ، زندگی و خدمت نمایند ، روح القدس است که در وجودمان این شهادت را اعلان میکند که فرزندان خدا هستیم و اوست که کلیسای مسیح را هدایت کرده و ما را به جمیع راستی رهبری میکند.
روح القدس شخصیتی الهی است و نه صرفاً نیرو و قدرتی از جانب خدا ، روح القدس از آفرینش جهان در کنار پدر و پسر به نقش آفرینی درتکوین خلفت مشغول بوده ( پیدایش 1 : 1 ) و در برگزیدگان عمل نموده ودر عهد عتیق توسط انبیاء سخن گفته و در تولد مسیح و تعمید مسیح و خدمات مسیح (متی 1 : 20 و 4 : 1 ومتی 12 : 28 و 31) و حیات کلیسای اولیه بعنوان حضوری فعال داشته و امروز نیز در اقتدار خود بخشندۀ ثمرات و عطایاست و حضور روحانی مسیح را در کلیسایش عینی میسازد . اگر مسیحیت بدون باور و برخورداری و ارتباط با این شخصیت الهی میبود ، تنها تبدیل به آیینی نظری و غیر کاربردی همچون سایر ادیان میشد .
مسیحیان به کلیسای جامع؛ فراگیر که یگانه و مقدس است ایمان دارند
در افسسیان 22:1 -23 می خوانیم :« و همه چیز را زیر قدمهای او نهاد ، و مقرر فرمود که او برای کلیسا سر همه چیز باشد، کلیسایی که بدن اوست ، یعنی پری او که همه چیز را از هر لحاظ پر می سازد .»
در غلاتیان 26:3 -28 می خوانیم :« زیرا در مسیح عیسی ، شما همه بواسطهً ایمان پسران خدایید . چرا که همگی شما که در مسیح تعمید یافتید , مسیح را در بر کردید دیگر نه یهودی معنا دارد نه یونانی ،نه غلام ، نه آزاد ، نه مرد نه زن ، زیرا همگی شما در مسیح عیسی یکی هستید.»
در افسسیان 18:2 -22 می خوانیم :« زیرا بواسطهً او هر دو توسط یک روح به حضور پدر دسترسی داریم .
پس دیگر نه بیگانه و اجنبی ، بلکه هموطن مقدسان و عضو خانوادهً خدایید و بر شالودهً رسولان و انبیاء بنا شده اید ، که عیسی مسیح خود سنگ اصلی آن بناست . در او تمامی این بنا به هم می پیوندد و به صورت معبدی مقدس در خداوند بر پا می شود و در او شما نیز با هم بنا می شوید تا بصورت مسکنی در آیید که خدا بواسطهً روحش در آن ساکن است»
در اول قرنتیان 13:12 -14 و 27 می خوانیم «زیرا همه ماچه یهود و چه یونانی چه غلام و جه آزاد ، در یک روح تعمید یافتیم تا یک بدن را تشکیل دهیم و همهً ما از یک روح نوشانیده شدیم. زیرا بدن نه از یک عضو ، بلکه از اعضای بسیار تشکیل شده است………بدین قرا ر شما بدن مسیح هستید و هریک عضوی از آنید »
مسیحیان در سراسر جهان در گروههایی خدا را عبادت می کنند که اصطلاحا آنها را « کلیساهای محلی » می نامند . آنها عبارت « کلیسای یگانه فراگیر » را برای توصیف مجموعهً ایمانداران مسیحی در سراسر جهان که توسط روح القدس متحد شدهاند ،کار میگیرند.
مسیحیان به مشارکت مقدسین ایمان دارند .
در کتاب اعمال رسولان 42:2 -47 اینگونه می خوانیم :« آنان خود را وقف تعلیم یافتن از رسولان و رفاقت ( مشارکت) و پاره کردن نان و دعا کردند . اما بهت و حیرت بر همه مستولی شده بود ، و عجایب و آیات بسیار به دست رسولان به ظهور می رسید .مؤمنان همه با هم به سر می بردند و در همه چیز شریک بودند . املاک و اموال خود را می فروختند و بهای آن را بر حسب نیاز هرکس بین همه تقسیم می کردند . ایشان هر روز ، یکدل در معبد گرد می آمدند و در خانه های خود نیز نان را پاره می کردند و با خوشی و صفای دل با هم خوراک می خوردند و خدا را حمد می گفتند . تمامی خلق ایشان را عزیز می داشتند ، و خداوند هر روزه نجات یافتگان را به جمعشان می افزود.»
در اول قرنتیان 16:10 و17 می خوانیم :« آیا جام برکت که آن را مبارک می خوانیم ، شریک شدن در خون مسیح نیست ؟ و آیا نانی که پاره می کنیم ، شریک شدن در بدن مسیح نیست ؟ از آنجا که نان یکی است ، ما نیز که بسیاریم ، یک بدن هستیم ، زیرا همه از یک نان بهره می یابیم.»
در اول یوحنا 5:1 – 7 می خوانیم :« این است پیامی که از او شنیده ایم و به شما اعلام می کنیم : خدا نور است و هیچ تاریکی در او نیست . اگر بگوییم با او رفاقت داریم ، حال آنکه در تاریکی گام می زنیم ، دروغ گفته ایم و براستی عمل نکرده ایم . اما اگر در نور گام بر داریم چنانکه او در نور است با یکدیگر رفاقت داریم و خون پسر او عیسی ما را از هر گناه پاک می سازد »
در غلاتیان 2:6 و10 می خوانیم :« بارهای سنگین یکدیگر را حمل کنید که اینگونه شریعت مسیح را به جا خواهید آورد ……..پس تا فرصت داریم به همه نیکی کنیم ، به ویژه به اهل بیت ایمان .»
کتاب مقدس همهً کسانی را که در ایمان به مسیح به سر می برند « مقدسین » می خواند . ایمانداران مسیحی میدانند که آنها بخشی از یک خانوادهً بزرگ الهی هستند و در این خانواده از رابطهً مخصوص بواسطه روح القدس برخوردارند و عیسی مسیح سرور و خداوند این خانواده است و ایمانداران فرزندان خدای پدر و هم ارث با پسرش عیسی مسیح و برادران و خواهران یکدگر میباشند .
مسیحیان به آمرزش گناهان باور و ایمان دارند.
عیسی شام آخر خویش را با شاگردانش قبل از مصلوب شدنش اینگونه صرف نمود…
دراین رابطه در انجیل متی 26:26 -28 می خوانیم :« چون هنوز مشغول خوردن بودند ، عیسی نان را بر گرفت و پس از شکر گزاری ، پاره کرد و به شاگردان داد و فرمود« بگیرید ، بخورید؛ این است بدن من .» سپس جام را برگرفت و پس از شکرگزاری آن را به شاگردان داد و گفت:« همهً شما از این بنوشید . این است خون من برای عهد جدید که به خاطر بسیاری به جهت آمرزش گناهان ریخته می شود.»
در اول یوحنا9:4 -10 می خوانیم :«محبت خدا اینچنین در میان ما آشکار شد که خدا پسر یگانهً خود را به جهان فرستاد تا بواسطهً او حیات بیابیم. محبت همین است ، نه آنکه ما خدا را محبت کردیم ، بلکه او ما را محبت کرد و پسر خود را فرستاد تا کفارهً گناهان ما باشد.»
در اول یوحنا 9:1 و 1:2 و2 اینگونه می خوانیم :« ولی اگر به گناهان خود اعتراف کنیم ، او که امین و عادل است ، گناهان ما را می آمرزد و از هر نادر ستی پاکمان می سازد …………فرزندانم ، این را به شما می نویسم تا گناه نکنید . اما اگر کسی گناهی کرد ، شفیعی نزد پدر داریم؛ یعنی عیسی مسیح پارسا .او خود کفارهً گناهان ما است ، و نه گناهان ما فقط ، بلکه گناهان تمامی جهان نیز.»
آموزهً آمرزش گناهان درکانون مرکزی مسیحیت قرار گرفته است . گناه هر نوع طرز تفکر و یا عمل است که در سطح پائین تری از استاندارد قابل قبول خدا قرار گرفته باشد.و یا به عبارتی گناه وضعیت قرارگیری ما نسبت به خدا وارتباط با او و اراده مقدس اوست و نه صرفاً انجام دادن و یا انجام ندادن عملی . کتاب مقدس اینگونه به ما تعلیم می دهد که انسانها نیاز عمیقی به آمرزش گناهان دارند زیرا همه گناهکارند و از جلال خدا قاصر (رساله به رومیان 3 : 23 و3 : 10 )
آمرزش گناهان ما امکان پذیر است اما تنها به واسطۀ عیسی مسیح ، پسر خدا ، که با مرگ خویش بر صلیب جریمهً گناهان ما را بر خویش حمل نمود.( یوحنا 3 : 16 واول یوحنا 2 : 2 و رومیان 6 : 23 )
مسیحیان به رستاخیز مردگان ایمان دارند .
عیسی گفت :« و خواست فرستندهً من این است که از آن کسان که او به من بخشیده ، هیچ کس را از دست ندهم ، بلکه آنان را در روز باز پسین برخیزانم . زیرا خواست پدر من این است که هر که به پسر بنگرد و به او ایمان آورد، از حیات جاویدان برخوردار شود، و من در روز باز پسین او را بر خواهم خیزاند…..هیچ کس نمی تواند نزد من آید مگر آنکه پدری که مرا فرستاد او را جذب کند ، و من در روز باز پسین او را بر خواهم خیزانید.» انجیل یوحنا 39:6 و 40 و 44
در انجیل یوحنا 28:5 و29 می خوانیم :« از این سخنان در شگفت مباشید ، زیرا زمانی فرا می رسد که همهً آنان که در قبرند ، صدای او را خواهند شنید و بیرون خواهند آمد . آنان که نیکی کرده باشند برای قیامتی که به حیات می انجامد ، و آنان که بدی کرده باشند ، برای قیامتی که مکافات در پی دارد.»
در اول قرنتیان 23:15 و 42-44و 50-54 می خوانیم که :« اما هر کس به نوبهً خود : نخست مسیح که نوبر بود ؛ و بعد ، به هنگام آمدن او ، آنان که متعلق به اویند ………..در مورد رستاخیز مردگان نیز چنین است . آنچه کاشته می شود ، فساد پذیر است ؛ آنچه بر می خیزد . فساد ناپذیر.در ذلت کاشته می شود ، در جلال بر می خیزد . در ضعف کاشته می شود ، در قوت بر می خیزد. بدن نفسانی کاشته می شود ، بدن روحانی بر می خیزد اگر بدن نفسانی وجود دارد ، بدن روحانی نیز وجود دارد……………ای برادران مقصودم این است که جسم و خون نمی تواند وارث پادشاهی خدا شود و آنچه فساد پذیر است؛ وارث فساد ناپذیری نمی تواند شد . گوش فرا دهید ! رازی را به شما می گویم : ما همه نخواهیم خوابید ، بلکه همه دگرگونه خواهیم شد در یک آن و در یک چشم به هم زدن آنگاه که شیپور آخر نواخته شود، این به وقوع خواهد پیوست . زیرا شیپور به صدا در خواهد آمد و مردگان در فساد ناپذیری بر خواهند خاست و ما دگرگونه خواهیم شد زیرا این بدن فساد پذیر باید فساد ناپذیری را بپوشد و این بدن فانی باید به بقا آراسته شود . چون این فساد پذیر ، فساد ناپذیری را پوشید و این فانی به بقا آراسته شد ، آنگاه آن کلام مکتوب به حقیقت خواهد پیوست که می گوید :« مرگ در کام پیروزی بلعیده شده است.»
درفیلیپیان 20:3 و 21 اینگونه می خوانیم :« حال آنکه ما اهل آسمانیم و با اشتیاق تمام انتظار می کشیم که نجات دهنده ، یعنی خداوندمان عیسی مسیح از آنجا ظهور کند . او با نیرویی که وی را قادر می سازد تا همه چیز را به فرمان خود در آورد ، بدنهای حقیر ما را تبدیل خواهد کرد تا به شکل بدن پر جلال او در آید.»
مفهوم رستاخیز مردگان برای ایمانداران مسیحی موضوعی قطعی است زیرا عیسی خود از میان مردگان بر خاست . بدن جدید محدودیت های بدن فیزیکی حال حاضر را ندارد و بدنی کامل و بی عیب به مانند بدن عیسی مسیح خواهد بود
مسیحیان به حیات جاویدان ایمان دارند .
در انجیل یوحنا 25:11 و 26 اینگونه می خوانیم :« عیسی گفت: قیامت و حیات منم. آن که به من ایمان آورد ، حتی اگر بمیرد ، باز زنده خواهد شد و هر که زنده است و به من ایمان دارد ، به یقین تا به ابد نخواهد مرد ؛ آیا این را باور می کنی ؟»
در رومیان 23:6 اینگونه می خوانیم :« زیرا مزد گناه مرگ است ، اما عطای خدا حیات جاویدان در خداوند ما مسیح عیساست.»
در انجیل یوحنا 14:3 -16 می خوانیم :« همان گونه که موسی آن مار را در بیابان بر افراشت ، پسر انسان نیز باید بر افراشته شود تا هر که به او ایمان آورد ، حیات جاویدان داشته باشد . زیرا خدا جهان را آنقدر محبت نمود که پسر یگانهً خود را داد تا هر که به او ایمان آورد هلاک نگردد ، بلکه حیات جاویدان یابد.»
در اول یوحنا 11:5 -13 اینگونه می خوانیم :« و آن شهادت این است که خدا به ما حیات جاویدان بخشیده و این حیات در پسر اوست . آن که پسر را دارد ، حیات را دارد و آن که پسر خدا را ندارد از حیات بر خوردار نیست. اینها را به شما نوشتم که به نام پسر خدا ایمان دارید ، تا بدانید که از حیات جاویدان برخوردارید .»
عیسی گفت :« دزد نمی آید جز برای دزدیدن و کشتن و نابود کردن ؛ من آمده ام تا ایشان حیات داشته باشند و از آن به فراوانی به بهره مند شوند.» انجیل یوحنا 10:10
در اول پطرس 3:1 -5 می خوانیم :« سپاس بر خدا و پدر خداوند ما عیسی مسیح که از رحمت عظیم خود ما را به واسطهً رستاخیز عیسی مسیح از مردگان ، تولدی تازه بخشید ، برای امیدی زنده و میراثی فساد ناپذیر و بی آلایش و نا پژمردنی که برای شما در آسمان نگاه داشته شده است؛ و شما نیز به قدرت خدا و بواسطهً ایمان محفوظ هستید برای نجاتی که از هم اکنون آماده شده است تا در زمان آخر به ظهور رسد.»
در کتاب مکاشفه 1:21 و3و4 می خوانیم :« سپس آسمانی جدید و زمینی جدید دیدم ، زیرا آسمان اول و زمین اول سپری شده بود و دیگر دریایی وجود نداشت …….و از تخت ، صدای بلندی شنیدم که گفت : اینک مسکن خدا با آدمیان است، و او با آنها ساکن خواهد شد ؛ و ایشان قوم او خواهند بود ، و خود خدا با ایشان خواهد بود و خدای ایشان خواهد بود .او هر اشکی را از چشمان آنها پاک خواهد کرد و دیگر مرگ نخواهد بود ؛ و ماتم و شیون و درد وجود نخواهد داشت زیرا چیزهای اول سپری شد.»
ایمانداران در مسیح بر زمین زندگی تازه ای را تجربه می کنند ، در حالیکه آنان نیز طعم مرگ را خواهند چشید ولی مرگ برای ایشان به منزلهً دری است که آنها را به حیات تازه ای که هرگز پایان نمی یابد هدایت می کند .
آنها با خدا تا به ابد خواهند زیست و مرگ را دیگر هرگز نخواهند دید.
مسیحیت یعنی عیسی مسیح بنابراین ایمان مسیحی بر رابطهً شخصی با خدا بنا شده است.
در اول تیموتائوس 16:3 اینگونه می خوانیم :« به یقین که راز دینداری بس عظیم است : او در جسم ظاهر شد ؛ به واسطهً روح تصدیق گردید ، فرشتگان دیدندش ، بر قومها موعظه شد، جهانیان به او ایمان آوردند ، و با جلال بالا برده شد.»
در فیلیپیان 5:2 -11 اینگونه می خوانیم :« همان طرز فکر را داشته باشید که مسیح عیسی داشت :
او که همذات با خدا بود ، از برابری با خدا به نفع خود بهره نجست ،
بلکه خود را خالی کرد و ذات غلام پذیرفته ، و به شباهت آدمیان در آمد .و چون در سیمای بشری یافت شد.خود را خوار ساخت و تا به مرگ حتی مرگ بر صلیب مطیع گردید.
پس خدا نیز او را به غایت سرافراز کرد و نامی برتر از همهً نامها بدو بخشید ، تا به نام عیسی هر زانویی خم شود ، در آسمان، بر زمین و در زیر زمین ، و هر زبانی اقرار کند که عیسی مسیح « خداوند » است، برای جلال خدای پدر.»
عیسی گفت:« من راه و راستی و حیات هستم ؛ هیچ کس جز به واسطهً من ، نزد پدر نمی آید.» انجیل یوحنا 6:14
مسیحیت تعهد و تسلیمی حقیقی و شخصی به عیسی مسیح میباشد .
و این در حالی است که خود خدا ابتکار عمل را با برداشتن اولین قدم به سوی انسان بدست گرفت .پس بیایید ما نیز قلبهای خویش را به او بسپاریم
بسیاری از سؤالات و ابهامات مطروحه از عدم آگاهی دقیق ازاصول عقاید مسیحی نشأت میگیرد لذا در این مقاله کوشیدهایم تا بطور خلاصه به معرفی برخی از بنیادی ترین اطول عقاید مسیحی پرداخته و شمارا از محتوای ایمان راستین مسیحی آگاه سازیم ،حال آنکه در تأیید هرکدام از این آموزهها دلایل فراوان منطقی ، فلسفی ، تاریخی ، باستانشناسی و دفاعیاتی وجود دارد که در مجالی دیگر به آنها خواهیم پرداخت .
«کشف کلام تو نور میبخشد و سادهدلان را فهیم میگرداند .»مزمور119 : 130
نوشته کیوان سیروس
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |