سؤالات رایجکلیسا

دیداخه چگونه سندی است؟

4.8/5 - (103 امتیاز)

دیداخه چگونه سندی است؟

دیداخه (به یونانی Διδαχή) یا آموزۀ دوازده رسول مسیح، از رساله‌های اولیه و کوتاه مسیحی است که بیشتر پژوهندگان، آن را متعلق به اواخر سدۀ یکم یا اوایل سدۀ دوم میلادی می‌دانند. دیداخه قدیمی‌ترین دستورالعمل موجود در مورد انضباط کلیسایی است که برای مسیحیان تازه ایمان نگارش شده‌ است. این کتابچه که محتوای آن را به رسولان مسیح نسبت می‌دهند توسط مؤلفی ناشناس در سوریه و به زبان یونانی نوشته شده‌است. واژۀ یونانی دیداخه به معنای «آموزه» است.

عنوان رسالۀ دیداخه در خود کتاب. ۱۸۷۳.

متن دیداخه که بخشی از آن قدیمی‌ترین کتابچۀ راهنمای تعالیم مسیحی را تشکیل می‌دهد از سه قسمت تشکیل شده‌است. این سه بخش به موضوعاتی از قبیل: اخلاقیات مسیحی، آیین‌هایی مانند تعمید آب و شام خداوند (معروف به عشاء ربانی)، و نظم و انضباط کلیسایی می‌پردازند. دیداخه از نمونه‌های آغازین متون معروف به توصیه های قدیمی کلیسا به شمار می‌آید. این متن تطابق بی نظیری با نوشتجات عهدجدید دارد.

در اواخر سدهٔ چهارم میلادی که کتب قانونی عهد جدید توسط پدران کلیسا مورد تأئید قرار گرفت، کتاب دیداخه نیز برای قرار گرفتن در فهرست این کتاب ها پیشنهاد شد، اما به این دلیل که نویسندهٔ آن از زمرهٔ رسولان نبوده، این پیشنهاد پذیرفته نشد.

متن دیداخه که از دست رفته بود در سال ۱۸۷۳ توسط اسقف اعظم، فیلوتئوس برینیوس در کتابخانۀ ارتدوکس شرقی اورشلیم در میان مجموعه‌ای به نام دفترنامۀ اورشلیم (Codex Hierosolymitanus) یافت شد.

گردآوری و تدوین از کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO