کتاب مقدس

رسالۀ اول یوحنای رسول فصل 3: عدالت و محبت

رای بدهید

رسالۀ اول یوحنای رسول فصل 3: عدالت و محبت

اول یوحنا 3: 1-12؛ عدالت

در این بخش، عبارت هشدار دهنده ای در رابطه با گناه به کار برده شده است. کسی که گناه می کند، مسیح را نشناخته است (آیۀ 6). او که گناه می کند، از ابلیس است (آیۀ 8). کسی که از خدا مولود شده است، نمی تواند گناه کند (آیۀ 9). اما با این وجود، یوحنا به ذکر این مطلب نیز می پردازد که اگر گوییم که گناه نداریم، خود را فریب  داده ایم (اول یوحنا 1: 8) و اگرگوییم که گناه نکرده ایم، خدا را دروغگو می شماریم (اول یوحنا 1: 10).

چگونه می توان این عبارات به ظاهر متناقض را توضیح داد؟ ابتدا باید به این نکته توجه داشت که باید بین گناه کردنی که ناشی از ضعف ماست و گناهی که با اراده و به شکل عادت انجام  می شود، تفاوت قائل شد. این موضوع، در واقع با ذات درونی ما مرتبط است. یک عقاب ممکن است به جای پرواز در آسمان، بال هایش را در گِل بگستراند. اما این عمل باعث نمی شود که او از عقاب بودن ساقط گردد. یک شخص ایماندار که به وسیلۀ خدا عادل شمرده شده، ممکن است از ضعف، مرتکب گناه گردد اما هنوز فرد عادل محسوب می شود. یوحنا احتمالاً در این بخش به تعالیم معلمین کذبه، همانند ایزابل (مکاشفه 2: 20) اشاره می کند. او مدعی بود که نبیه است اما در فساد و نجاست اخلاقی غلتیده بود.

اول یوحنا 3: 13-14؛ محبت

مهم ترین موضوع این رساله، محبت است. ما باید یکدیگر را محبت کنیم (3: 11). هر که برادر خود را محبت نمی نماید، از خدا نیست (3: 10). از این می دانیم که از موت گذشته داخل حیات گشته ایم که برادران را محبت می نماییم (3: 14). او که محبت نمی نماید، در موت ساکن است (3: 14). او که از برادر خود نفرت می نماید، قاتل است (3: 15). یکدیگر را محبت بنماییم (4: 7). هر که محبت می نماید، از خدا مولود شده است (4: 7). محبت از خدا است (4: 7). ما می باید یکدیگر را محبت کنیم (4-11). خدا محبت است (4: 16). هر که در محبت ساکن است، در خدا ساکن است و خدا در وی (4: 16). اگر یکدیگر را محبت بنماییم، خدا در ما ساکن است (4: 12). محبت کامل، خوف را بیرون می اندازد (4: 18). ما محبت می نماییم، زیرا او اول ما را محبت نمود (4: 19). اگر کسی که برادری را که دیده است، محبت ننماید، چگونه ممکن است خدایی را که ندیده است محبت نماید؟ (4: 20).

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO