کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس: پاترا، پافس، پرجه، پرغامس و پطمس

رای بدهید

پاتَرَا         اعمال 21: 1        Patara

بندری در لیکیه واقع در جنوب شرقی آسیای صغیر که به فاصلۀ 60 مایلی شرق رودس قرار داشته است. بر طبق افسانه های قدیم این شهر به وسیلۀ پاتاروس پسر آپولو تأسیس گردید. مجسمۀ پاتاروس و آپولو در این منطقه پرستیده می شد. بقایای تئاتر، حمام و دیواره های شهر منبع مؤثق موجودیت این شهر است. پولس در پایان سفر سوم بشارتی و در سفر خود به اورشلیم، کشتی خود را در این بندر تعویض کرد (اعمال 21: 1).

پافُس        اعمال 13: 6      Paphos

شهری واقع در مرزهای غربی کشور قبرس که در زمان رومی ها پایتخت آن کشور محسوب می گردید. پولس و برنابا در حین بشارت انجیل در سرزمین قبرس در این منطقه بشارت کلام را به باریشوع رساندند و با وجود مخالفت علیمای جادوگر، او به کلام خدا ایمان آورد.

پِرجَه (مکان عروسی)      اعمال 13: 13        Perga

پایتخت پمفلیه در سواحل جنوبی آسیای صغیر که در سواحل رودخانه سستروس (Cestrus) قرار داشته است. پولس در سفر اول بشارتی خود بدون توقف از پرجه عبور کرد. احتمالاً شیوع مالاریا در آن منطقه مانع توقف پولس شده ولی در پایان سفر بشارتی اول، در این شهر کلام خدا را موعظه کرد (اعمال 13: 13-14). احتمالاً مسیحیت انتشار کمی در آنجا داشته چون در کلام خدا اشارات زیادی به آن نشده است ولی قرنها بعد تبدیل به مرکز اسقفی منطقه می شود.

امروزه آنجا را به نام اسکی کالسی (Eski-Kalesi) می شناسند و با وجودی که هیچگاه تحت تأثیر فرهنگ یونانی قرار نداشته ولی بقایای معبد آرتمیس (دیانا) خدای کاذب یونانی ها از آثار باستانی آن محسوب می گردد.

پَرغامُس (مکان عروسی)   مکاشفه 1: 11     Pergamos

پایتختی آسیایی که بر روی تپه ای حاصلخیز به ارتفاع 1000 پا در سواحل دریاچۀ کاسیوس (Cacius) در میسیه جنوبی قرار داشته است.

آغاز حیات تاریخی این شهر به قرن سوم ق.م. بر می گردد ولی تا قبل از این که توسط پادشاهی هلینیستیک ها به عنوان پایتخت انتخاب شود از اهمیت چندانی برخوردار نبود. حفاری پرغامس در سال 1868 میلادی شروع شد. بت پرستی شدیداً در این منطقه رواج داشت. احتمالاً معبد زئوس در این شهر همان تخت شیطان است که در کتاب مکاشفۀ یوحنا (2: 13) به آن اشاره شده است.

تعالیم بلعام و بالاق در این کلیسا اشاره به ایماندارانی است که با بی ایمانان ازدواج می کردند و یا معتقد بودند که شرکت در مراسم پرستش خدایان کاذب به مسیحیان لطمه ای وارد نمی سازد.

پَطمُس      مکاشفه 1: 9           Patmus

نام جزیره ای در ددکانس (Dode Canese)، جنوب غربی ساموس (Samos)، در کنارۀ دریای اژه است.

طول این شهر 8 مایل بوده و دارای تپه های آتشفشانی است. الکسندر، ترتولیان، ازوبیوس و جروم معتقدند که یوحنا در زمان امپراطوری دومتیان به این جزیره تبعید و مکاشفۀ ایام آخر را از خداوند دریافت نمود.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO