کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: یائیر، یابیش، یابین، یاسون، یاشوب و یاعیر

رای بدهید

یائیر (روشنایی ها)   اعداد 32: 41       Jair

1) وی پسر سجوب بود. او از طرف پدری از نسل یهودا و از طرف مادری از نسل منسی به شمار می رفت (1تواریخ 2: 22). موسی در اعداد 32: 41 و تثنیه 3: 14 و 1پادشاهان 4: 13 او را از نسل منسی می شمارد که احتمال می رود به دلیل کارهای برجستۀ او و تصرفاتش در جلعاد باشد (1تواریخ 2: 23). در مرز ارجوب واقع در جلعاد، شهرهای کوچکی توسط او تسخیر شده و جمعاً این شهرها را حووت یائیر یا روستاهای یائیر می گفتند (اعداد 32: 41؛ تثنیه 3: 14؛ 1پادشاهان 4: 13؛ 1تواریخ 2: 22). تعداد این شهرها در 1تواریخ 2: 22 بیست و سه عدد در یوشع 13: 30 و 1پادشاهان 4: 13 شصت عدد بیان شده است.

2) وی هشتمین داور اسرائیل و شخص جلعادی بود، او بیست و دو سال داوری کرد و ثروت او در داوران 10: 3-5 مذکور است. او در سی شهر داوری می کرد. و در قامون دفن شد.

3) وی پدر الحانان، کسی که لحمی برادر جلیات را کشت، می باشد (1تواریخ 20: 5) در موضوع مشابه در 2سموئیل 21: 19 به جای یائیر نام «یعری» ذکر شده است.

4) شخص بنیامینی، وی پسر شمعی و پدر مردخای عموی استر بود (استر 2: 5).

یابیش (خشک، خشک شده)     2پادشاهان 15: 10      Jabesh

وی پدر شلوم بود. شلوم بعدها زکریا پادشاه اسرائیل را کشت و خود نیز فقط یک ماه سلطنت کرد (2پادشاهان 15: 10 و 13 و 14).

یابین (خداوند می فهمد)       یوشع 11: 1        Jabin

همان گونه که کلمۀ اجاج در بین عمالیقیان یک لقب سلطنتی بود، به نظر می رسد که یابین نیز لقب سلطنتی در حاصور باشد.

1) نام یکی از پادشاهان حاصور که اتحادیه ای از بزرگان سرزمین های شمالی در مقابل اسرائیلی ها تشکیل داد. این هم پیمانان نزدیک آبهای میروم در مقابل سپاه اسرائیل به فرماندهی یوشع جمع شدند و یوشع آنها را شکست داده، حاصور را گرفت و یابین را کشت (یوشع 11: 1-14).

2) نام پادشاه حاصور که به نظر می رسد او از نسل شمارۀ قبل باشد. در داوران 4: 2 او را پادشاه کنعان نامیده اند. از آنجایی که با نهصد ارابۀ جنگی آهنی جنگیده است به نظر می رسد که او خیلی قدرتمند بوده است. بت پرستی قوم اسرائیل موجب شد که محافظت الهی را از دست بدهند و خدا یابین را برانگیخت و قوم اسرائیل نزد خدا تضرع کردند و او باراق را به عنوان داور برانگیخت و توسط پیروزی وی بر یابین، قوم نجات یافتند.

یاسون (شفا دهنده)     اعمال 17: 5       Jason

شخصی از تسالونیکی که در آن شهر از پولس و سیلاس پذیرایی کرد. یهودیان بی ایمان با تعدادی از افراد شرور مردم را جمع کرده و به خانۀ یاسون حمله بردند و چون پولس و سیلاس را پیدا نکردند، یاسون و چند نفر از ایمانداران را نزد بزرگان شهر بردند و آنها نیز از یاسون و آن چند نفر ایماندار تعهد گرفته و سپس آزادشان کردند (اعمال 17: 5-9).

یاشوب   اعداد 26: 24       Jashub

پسر سوم یساکار که همان یوب است. به یوب رجوع کنید.

یاعیر     1پادشاهان 4: 13          Jair

نگارش دیگری از اسم یائیر می باشد. به کلمۀ یائیر رجوع کنید.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO