کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس: دربه، دروازۀ گوسفند، دروازۀ وادی، دریای جلیل، دریای سرخ، دریای قلزم، دفقه، دلعان و دلماطیه

رای بدهید

دِربَه          اعمال 14: 6           Derbe

شهری کوچک در دامنۀ کوه تاروس (Taurus) به فاصلۀ 16 مایلی شرق لستره که پولس و برنابا در این منطقه بسیاری را منجمله قایوس، تحت تأثیر تعالیم عیسی مسیح قرار دادند (اعمال 14: 6، 20؛ 20: 4). پولس در سفر دوم بشارتی خود نیز از آنجا گذر کرد.

دروازۀ گوسفند     نحمیا 3: 1        Sheep Gate

یکی از دروازه های اورشلیم که بین برج «میا» (Meah) و اطاق بالاخانه واقع بود و به وسیلۀ نحمیا بازسازی گردید (نحمیا 3: 1، 32؛ 12: 39).

احتمالاً «بازار گوسفند» در انجیل یوحنا (5: 2) اشتباهاً به جای «دروازۀ گوسفند» به کار رفته و منظور اصلی دروازۀ گوسفند است.

دروازۀ وادی          نحمیا 2: 13         Vally gate

در قسمت شمالی اورشلیم واقع بوده و امروزه دروازه یافا نامیده می شود (نحمیا 2: 13، 3: 13؛ 2تواریخ 26: 9، 33: 14).

دریای جلیل          متی 4: 18          Galile,Sea of

در انجیل متی (4: 18) دریای جلیل، در کتاب اعداد (34: 11) کنرت، در انجیل متی (5: 1) دریاچۀ جنیسارت و در انجیل یوحنا (6: 1) طبریه نامیده شده است.

این دریا به فاصلۀ 60 مایلی از شمال اورشلیم در محدودۀ جلیل قرار داشته و 700 پا عمق دارد. آب دریای جلیل از رودخانۀ اردن، آب شدن برف کوههای حرمون و لبنان و بارندگی بر سطح دریاچه تأمین می شود.

آب و هوای معتدل منطقه جنیسارت باعث حاصلخیزی منطقه شده و سراشیبی تپه ها و کوهستان نزدیک دریاچه در شرق که 2700 پا ارتفاع دارد جلگۀ سرسبز و حاصلخیز حوران را تشکیل می دهد.

وزش باد سرد بر دامنه ها مکرراً باعث ایجاد طوفانهایی بر سطح دریاچه می شود (لوقا 8: 22). ماهیگیری در آنجا رواج داشته و 22 نوع ماهی مختلف از آنجا صید می گردد (مرقس 1: 20). با وجود سراشیبی های ساحلی 9 شهر با 15000 نفر جمعیت یا بیشتر در اطراف دریاچه وجود دارد. مهمترین این شهرها بیت صیدا یا جولیا، بیریه و کفرناحوم می باشند. بیت صیدا در سواحل شمال شرقی به وسیلۀ فیلیپ تیتراخ پسر هرود بزرگ، ساخته شد و نام جولیا به احترام دختر آگوستوس به آن منطقه داده شد. خوراک دادن 5000 نفر توسط عیسی در این منطقه روی داد (متی 14: 13).

طبریه در سواحل غربی به وسیلۀ هرود آنتیپاس ساخته شد و نام آن از قیصر تیبریوس گرفته شده است. از چشمه های آب معدنی آن منطقه استفاده درمانی می شده.

کفرناحوم به فاصلۀ 6 مایلی شمال طبریه قرار گرفته و پطرس و اندریاس در آنجا سکونت داشتند. بسیاری از معجزات عیسی در آنجا ظاهر شد ولی با این وجود اهالی آن توبه نکردند (متی 11: 23-24) در اطراف این رودخانه عیسی هجده معجزه از سی و سه معجزه خود را ظاهر کرد و بسیاری از تعالیم خود را ارائه داد.

دریای سرخ      خروج 14: 15            Red Sea

بر خلاف نام آن، این دریا مانند سایر قسمتهای اقیانوس آبی رنگ است. علت این نامگذاری نامعلوم است ولی احتمالاً به دلیل گرانیت، مس یا اسفنج های قرمز رنگی است که در سواحل آن یافت می شوند.

بنی اسرائیل هنگام خروج از مصر از این دریا عبور کردند (خروج 14: 15). در 9 ماه از سال جاری در این منطقه باد شیدی از جانب شمال به جنوب در حال وزش است بنابراین وزش باد شرقی شدید در حین عبور بنی اسرائیل کاملاً یک حادثه غیر طبیعی محسوب می گردید. ایلوت و عصیون جابر مناطق کشتی سازی حکومت سلیمان، در نزدیکی دریای سرخ قرار داشت (1پادشاهان 9: 26). دریای قلزم نیز نامیده شده است (خروج 10: 19؛ 13: 18).

دریای قلزم        خروج 15: 4        Red Sea

منظور همان دریای سرخ است.

دُفقَه       اعداد 33: 12           Dophkah

یکی از اردوگاههای بنی اسرائیل در بیابان که بین رفیدیم و دریای سرخ قرار داشت (اعداد 33: 12-13).

دِلعان (کدو یا خیار)       یوشع 15: 38        Dilean

نام شهری در یهودا (یوشع 15: 38) که احتمالاٌ موضع فعلی آن تلالنجیله (Tell en-Negileh) است.

دلماطیه       2تیموتاؤس 4: 10       Dalmatia

منطقه ای در شرق دریای آدریاتیک که قسمتی از قلمرو روم محسوب می گردید و به وسیلۀ تیطس پیغام انجیل به آنجا رسید. پولس نیز یکبار در آنجا موعظه کرد (رومیان 15: 19).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO