کتاب مقدس

حیوانات کتاب مقدس (طبقه بندی بر اساس روش کتاب مقدسی)- پرندگان: عقاب، غراب، غواص، فاخته، قانت و قاز

رای بدهید

حیوانات کتاب مقدس (طبقه بندی بر اساس روش کتاب مقدسی)

پرندگان:

عقاب           لاویان 11: 13             Eagle/Griffon Vulture

از راستۀ بازیان است که این پرندگان جزو پرندگان شکاری روز پرواز محسوب می شوند. در واقع کلمۀ عبری مربوط به آن به ژیپس فولووس (Gyps Fulvus) یا کرکس (Girffon vulture) اشاره دارد. تا یک نسل قبل، این نوع کرکس یا عقاب یکی از رایج ترین پرندگان فلسطین بود. اما در حال حاضر نسل آن رو به زوال است. این پرنده بیشتر توسط تله های سمی که برای شکار شغال ها و روباه ها استفاده می شد، کشته شده است. در پرتگاه ها و قلۀ کوه ها لانه می سازد (ایوب 39: 27-28؛ عبودیا 4). تولید مثل آن محدود است و جنس ماده، سالانه فقط یک یا دو تخم می گذارد. به مدت هفت روز توجهات دقیقی نسبت به جوجه های خود نشان می دهد (تثنیه 33: 11). اغلب در نیمه های روز بر روی صخره ها آفتاب می گیرد و به راحتی پرواز می کند (تثنیه 28: 49 و ایوب 9: 26).

در خاور نزدیکِ قدیم، سمبلی از سلطنت بوده است. حزقیال، پادشاهان مصر و بابل را به عقاب بزرگ تشبیه می کند (حزقیال 17: 3، 7).

همانند بسیاری از لاشه خواران (امثال 30: 17) گردن و سر آنان بدون مو و دارای کرک های سفید رنگ است (میکاه 1: 16). بزرگترین پرندۀ فلسطین محسوب می شود که حدود 4 پا طول دارد. منقار آن بسیار قوی است اما پاهای کوتاهی دارد. در بعضی متون منظور همان عقاب حقیقی است، مانند رؤیای حزقیال (حزقیال 1: 10) و یوحنا (مکاشفه 4: 7). در فلسطین دو نوع عقاب وجود دارد: عقاب سلطنتی (Imperial Eagle) و عقاب طلایی (Golden Eagle). عقاب طلایی سرعت پرواز زیادی دارد (2سموئیل 1: 23؛ ارمیا 4: 3؛ مراثی 4: 19؛ خروج 19: 4 و مزمور 103: 5؛ ارمیا 49: 22؛ هوشع 8: 11؛ متی 24: 28؛ مکاشفه 12: 14).

غُراب    غزل 5: 11        Raven

از پرندگان خواننده و از جنس کلاغ ها است. کلاغ سیاه بزرگ (Raven) را غراب می نامند. این کلاغ ها همه چیز خوارند و رنگ پاهای آن ها سیاه است. بزرگ ترین پرندۀ راستۀ گنجشک شکلان می باشند. عمر طولانی دارند و معمولاً جفت جفت می پرند. لانه های بزرگی می سازند. پرهای سیاه و براقی دارند و در همه جای دنیا به جز جنوب اقیانوس آرام دیده می شوند. غذای غراب را اجساد حیوانات مرده تشکیل می دهد و مطابق شریعت جزء حیوانات ناپاک است (لاویان 11: 15). این پرنده ترجیح می دهد که در ویرانه ها سکونت داشته باشد (اشعیا 34: 11). حیوانات کوچک را مورد حمله قرار می دهد (امثال 30: 17) حتی ممکن است به بره ها، پستانداران کوچک و پرندگان حمله کند.

غَوّاص        لاویان 11: 17            Cormorant

غواص از راستۀ غواص سانان است. پاهای این پرندگان کوتاه است. پرواز آن ها سریع است، راست پرواز کرده، در آب خوب شیرجه می روند و از ماهی ها تغذیه می کنند. در واقع کلمه ای که در فارسی به غواص ترجمه شده است (Cormorant) بایستی به آبمقبل برگردانده شود که از راستۀ سقا شکلان است. در این خانواده نوک یا منقار بلند است و در انتهای آن، بخش بالایی نوک، انتهای نوک پائینی را پوشانده است. بال های آن ها بلند و زیاد کوتاه نیست. این پرنده پیرامون دریاچه های بزرگ و رودخانه های دور از دریا تخم می گذارد. پرنده ای است بزرگ و سیاه با گردن بلند و در میان پرندگان دریایی فقط آبمقبل، تاجدار است. متعلق به سواحل مدیترانه، رود اردن و دریای جلیل است و مطابق شریعت ناپاک می باشد (تثنیه 14: 17).

فاخته     لاویان 1: 14       Turtledove

یا قمری معمولی. این پرنده که به رنگ های قرمز، آبی و بنفش دیده می شود، دارای لکه ای از پرهای سیاه با نوک خاکستری تمایل به آبی است. به ویژه در نواحی پر درخت زیست می کند و گاهی نیز در جنگل های کم درخت دیده می شود. در بهار به سمت اسرائیل مهاجرت می کند (ارمیا 8: 7) و آواز آن شنیده می شود (غزل 2: 12). از کبوتر کوچک تر ولی زیباتر است.

سرایندۀ مزمور آن را به عنوان سمبلی از محبت به کاربرده است (مزمور 74: 19). جزء حیوانات پاک بوده و فقرا از آن به عنوان قربانی استفاده می کردند. در فلسطین سه نوع از آن موجود است: فاختۀ طوق دار، فاختۀ قهوه ای رنگ و بی طوق با دم بلند و فاختۀ تور توراریتوس.

قانت          تثنیه 14: 17         Pelican

مرغ سقا است. به قسمت مرغ سقا رجوع کنید.

قاز         لاویان 11: 18     Swan

واژۀ اصلی به قوها، اشاره دارد که از نظر ساختمان پاها و پرها و بسیاری از ویژگی های دیگر به غازها و مرغابی ها شباهت دارند. این سه گروه از پرندگان را غاز شکلان گویند. این جانوران با زندگی در آب سازش پیدا کرده اند و بر روی آب به آسانی شنا می کنند. این پرندگان بسیار زیبا و انتشار جهانی دارند. شمارۀ تخم های آنان بسیار محدود است و ازدیاد نسل زیادی ندارند و اگر از تخم و گوشت آن ها بیش از حد استفاده شود احتمال از بین رفتن آن ها وجود دارد. علت مهاجرت آن ها سرد شدن و نامساعد شدن محل زندگی آن ها و کمبود مواد غذایی است. زمان مهاجرت آن ها بستگی به فصل سرما دارد. دو گونه از آنان در خاورمیانه یافت می شود: سیگنوس الور و سیگنوس موسیکوس. گونۀ اول پرنده ای ساکت و بی صدا است و گونۀ دوم دارای فریاد بلند ویژه ای است. قوها در بین این پرندگان بهترین خوانندگان هستند. عقاب ها اغلب به آنان حمله می کنند. در لاویان 11: 18 و تثنیه 14: 16 اشاره به قوی حقیقی نیست و واژۀ عبری مورد استفاده به مرغ آبی و یا جغد سفید (Barn Owl) اشاره دارد.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO