کتاب مقدس

فرّ و شکوه حکومت سلیمان و چندین حقیقت باستان شناختی از این دوران

رای بدهید

فرّ و شکوه حکومت سلیمان

سلیمان خود را وقف بازرگانى وکارهاى عمومى عظیم کرد. او با پادشاه صور قرارداد بست تا از نیروى دریایى او بر دریاى مدیترانه استفاده کند.

خودش یک نیروی دریایی درعصیون جابر داشت و بر جادۀ بازرگانی جنوب که از ادوم می گذشت و به سواحل عربستان، هند و آفریقا مى رفت، نظارت داشت. او امپراتوری خود را با بازرگانى صلح آمیز بنا کرد.

این دورۀ حکومت داود و سلیمان، عصر طلایی تاریخ یهود بود. داود جنگجو بود وسلیمان بنا کننده. داود حکومت را بر پا کرد و سلیمان معبد را بنا نمود. در دنیایی خارج از اسرائیل این دوره، زمانۀ هومر و آغاز تاریخ یونان بود. مصر و آشور و بابل در این هنگام ضعیف بودند. اسرائیل  قدرتمند ترین کشور جهان بود، و اورشلیم شکوه مند ترین شهر، و معبد با حمشت ترین ساختمان عالم! مردم از اقصاء نقاط جهان مى آمدند تا حکمت سلیمان را بشنوند و جلال او را ببینند. ملکۀ سبا با تعجب اظهارکرد: «نصفش به من اعلام نشده بود».

چندین حقیقت باستان شناختی از دوران سلیمان

اصطبل های سلیمان

نویسندۀ اول پادشاهان 10: 26و28 دربارۀ اسب های سلیمان می نویسد. مجدو از شهرهایی است که سلیمان در آن از اسب هایش نگه داری می کرد  ( اول پادشاهان 9: 15و19).

انستیتوى خاور، در مجدو ویرانه های اصطبل او را کشف کرده است.

طلای سلیمان

گفته مى شودکه درآمد سالانۀ سلیمان و موجودى او به طلا بسیار فراوان بوده است: سپرهای طلا، همۀ لوازم قصر ساخته شده از طلا، تخت سلطنت ساخته از عاج با روکش طلا، و فراوانى طلا در اورشلیم همچون سنگ ها (اول پادشاهان 10: 10-22؛ دوم تواریخ 1: 15). پنج سال پس از مرگ سلیمان، شیشک پادشاه  مصر آمد و همۀ طلاها را با خود برد (اول پادشاهان 14: 25، 26؛ دوم تواریخ 12: 2، 9-11).

جالب توجه است بدانیدکه در سال 1939، جسد مومیایی شیشک در مصر، در تابوتى با روکش طلا پیدا شد،که شاید قسمتى از آن، از همان طلاهایی باشدکه از سلیمان گرفته بود.

نیروی دریایی سلیمان در عصیون جابر

سلیمان ناوگانى در عصیون جابر ساخت (اول پادشاهان ٩ : 26). این کار به منظور بازرگانى با عربستان، هند و ساحل شرقی آفریقا بود. عصیون جابر درشمالی ترین نقطۀ خلیج عقبه، درکنارۀ دریاى سرخ واقع بود.

ویرانه های آن را، دکتر «نلسون گلوئگ، استاد مدارس آمریکایی پژوهش هاى شرقى، شناسایی و حفاری کرد (٣٩ – ١٩٣٨ ). او ویرانه های کارخانه های ذوب فلزات، کوره ها، آهنگری ها و پالایشگاههای سلیمان را در همان محل، و نیز رسوبات سنگ معدن هاى مس و آهن را در نواحی مجاور آن یافت، که از این فلزات ظرف، میخ، کلاهخود و قلاب های ماهیگیری ساخته شده و در  مقابل عاج وطلا، به خارج صادر مى شد.

سنگ های دیوار سلیمان

در بناى ساختمان هاى سلیمان و دیوارهاى اورشلیم، «سنگ های گران بها و سنگ های ده ذراعی» به کار می رفت (اول پادشاهان 7: 9-12؛ 9: 5).

دیوار گوشۀ جنوب شرقى محوطۀ معبد: 46 مترارتفاع دارد. در سال ١٨۶٨، یک قسمت از بدنه ٢٧ متر نشست کرد. به این ترتیب، ارتفاع دیوار اکنون ٥3 متر است. سنگ زاویۀ آن ۵ مترطول و5/1 متر ارتفاع دارد. تعمیرات سلیمان به وضوح ذکر شده است (11: 27).

بارکلى در١٨۵٢ معدنى راکه سنگ های عظیم اورشلیم ازآن جا استخراج می شد،کشف کرد. امروزه این معدن، غار زیرزمینی وسیعی است که در زیر بخش بزرگى از شهر گسترده است. ورودى آن سوراخ کوچکى در نزدیکى دروازۀ دمشق است. سنگ هاى نیمه بریده اى در آن جا وجود داردکه از آن ها می شود به روش هاى استخراج پی برد. استخراج کنندگان با کلنگ هاى دسته بلند شکاف هایی در بالا، پایین وکناره هاى سنگ به وجود می آوردند. .سپس چند ردیف سوراخ های کوچک مى کندندکه در درون آن ها گُوه هاى چوبى قرار مى دادند و بر گُوه ها آب مى ریختند.گُوه ها متورم می شد و سنگ را می شکافت. در درون صخره ها سوراخ هاى کوچکى براى نصب شمع کنده شده بود، و کارگران در تاریکى قیرگون معدن با نور این شمع ها کار مى کردند.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO