کتاب مقدس

حقایقی در بارۀ سقوط اریحا در باب 6 کتاب یوشع

رای بدهید

حقایقی در بارۀ سقوط اریحا در باب 6 کتاب یوشع

اریحا به کمک مستقیم خدا تصرف شد. به این منظور که در آغاز پیروزی های اسرائیل بر اقوام قدرتمندتر، به آن ها اعتماد بخشد. قوم اسرائیل تحت هدایت صندوقچۀ عهد خداوند، و با دمیدن شیپورها، به مدت 7 روز شهر را محاصرۀ کردند. در بالای سرشان لشکرهای خداوند، در انتظار ساعت موعود بودند (5: 14)؛ در روز هفتم با به صدا در آمدن شیپورها، دیوارها فرو ریخت.

طبق نبوتی شگفت آور، هر کسی که بخواهد شهر را دوباره بنا کند، مورد لعنت قرار خواهد گرفت (یوشع باب 26، به اول پادشاهان 16: 34 مراجعه کنید)

اریحا 10 کیلومتر از اردن فاصله داشت، و جلجال که مقرّ فرماندهی یوشع بود، در میانۀ راه قرار داشت.

دیوار اریحا حدود 7 هکتار را می پوشاند. اریحا از شهرهای حصارداری بود که جمعیت انبوه آن دور و اطراف را در خود جای می داد.

در زمان عهد جدید شهر اریحا در حدود 5/1 کیلومتری جنوب خرابه های اریحای عهد عتیق قرار داشت. امروزه روستای اریحا 5/1 کیلومتری جنوب شرقی آن قرار داد.

دکتر «جان کارستنگ» مدیر مدرسۀ انگلیسی باستان شناسی در اورشلیم و بخش آثار باستانی دولت فلسطین، در ویرانه های اریحا به حفاری پرداخت (36- 1929). او شواهدی از آثار سفالی بدست آورد مبنی بر این که شهر در حدود سال 1400 ق.م. ویران شده بود و این تاریخ مصادف است با زمان یوشع. و نیز در حفاری های خود به شواهدی دست یافت که گزارش کتاب مقدس را به طور قابل ملاحظه ای تأیید می کنند.

«حصار شهر به زمین افتاد» (یوشع 6: 20). دکتر گارستنگ دریافت که دیوار شهر حقیقتاً به «زمین افتاده بود». دیوار دو جدار داشت که 5 متر از یکدیگر فاصله داشتند. دیوار بیرونی 2 متر و دیوار درونی 4 متر ضخامت داشت و ارتفاع هر دو حدود 10 متر بود. دیوارها بر پایه های ناهواری از آجر ساخته شده بودند که هر یک از آجرها 10 سانتی متر ضخامت و حدود 75 سانتی متر طول داشتند، و خود در ملاط گل قرار داده شده بودند دو دیوار به وسیلۀ خانه هایی که بر بالای دیوارها بنا شده بودند، به یکدیگر متصل می شدند. خانۀ راحاب «بر بالای دیوار» از همین خانه ها بود.  دکتر گارستنگ متوجه شد که دیوار بیرونی به سمت بیرون خراب شده و بر دامنۀ تپه ریخته بود، و در همان حال دیوار درونی را با خانه هایی که بر آن قرار داشتند، به دنبال خود کشیده بود، و لایۀ آجرها که بر دامنۀ تپه ریخته بود در پایین دامنه به تدریج نازک تر می شد. دیوارهای پایۀ قصر، که از 4 ردیف سنگ تشکیل شده اند، همچنان باقی مانده و به سمت بیرون کج شده اند. به تصور دکتر گارستنگ تشکیل شده اند، همچنان باقی مانده و به سمت بیرون کج شده اند. به تصور دکتر گارتسنگ نشانه هایی به چشم می خورد مبنی بر این که دیوار شهر در اثر زلزله ای خراب شده (که آثار این زلزله را می توان دید). و این روشی است که احتمالاً خدا برای خرابی اریحا به کار برده است.

«خویشتن را از چیز حرام نگاه دارید» (یوشع 6: 18). دکتر گارستنگ در زیر خاکسترها و دیوارهای خراب شده، و در ویرانه های انبارها، مقدار زیادی مواد غذایی، گندم، جو، خرما، عدس و غیره یافت که دست نخورده بودند و در اثر حرارت شدید به ذغال تبدیل شده بودند، و این شاهدی است بر این که فاتحین از دست زدن به غداها اجتناب کرده بودند.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO