پاسخ به اسلام

حدیث در اسلام چیست؟

رای بدهید

حدیث در اسلام چیست؟

حدیث به مجموعه ای از گفته ها و سنّت محمد گفته می شود که به صورت شفاهی و سینه به سینه منتقل شده است. این سنت شفاهی نقش بسیار مهمی در شکل گیری عقاید مسلمانان داشته است. کتاب مقدس اصلی مسلمانان قرآن است، آن ها معتقدند که الله (خدا از دیدگاه مسلمانان) قرآن را به محمد وحی کرده است. این کلام وحی شده نسبتاً کوتاه است. آموزه های اسلامی برای همۀ مقاصد و اهدافش بیشتر از هر منبع دیگری به احادیث تکیه می کند. احادیث، در ارتباط با قرآن، اصلی ترین آموزه ها و سنّت های اسلامی را شکل می دهند.

کتاب مقدس و قرآن هیچ وجه اشتراکی در شکل، تاریخ، روش و نقش شان در دین مربوط به خود ندارند. قرآن بر خلاف اکثر مطالب کتاب مقدس، شکل خطی و موضوعی ندارد. بلکه مجموعه ای از گفته ها و مطالب جداگانه می باشد. سوره های قرآن ترتیب زمانی ندارند. مطلب گیج کننده این است که جملات و گفته های قرآن در آن بسط داده نشده است و توضیحی برای آن ها ارائه نشده است؛ آن ها اکثراً سخنان دیکته شدۀ خود محمد می باشند و نه چیزی بیشتر از آن. قرآن بسیار کوتاه تر از کتاب مقدس یعنی حدود یک سوم حجم عهد جدید است! این یعنی متن کافی برای تفسیر وجود ندارد. علاوه بر این ها، مسلمانان می گویند که برای درک درست قرآن، باید آن را به زبان عربی خواند، بنابراین کسانی که با این زبان آشنایی ندارند نمی توانند به درستی متوجه مطالب قرآن شوند.

برای به کار بردن قرآن باید توضیح جامعی برای این عوامل عنوان شده ارائه داد. پس از مرگ محمد، محققان اسلامی سخنان کسانی راکه با او تعامل داشته اند جمع آوری کردند. همسران و فرماندهان نظامی هم جزو این گروه از افراد بودند. قرآن شامل مطالبی است که محمد از طرف الله می گوید، و حدیث دربرگیرندۀ سخنانی است که افراد نزدیک به محمد نظرات و سنّت او را سینه به سینه منتقل کردند.

همان طوری که می توان انتظار داشت، خاطرات زیادی از دوستان و نزدیکان محمد به جا مانده است. برخی از این گزارش ها با هم فرق دارند و یا یکدیگر را نقض می کنند. محققان اسلامی احادیث را بر اساس میزان اعتبار آن ها دسته بندی کرده اند. مسلمانان احادیثی را که به شکل زنجیروار منتقل شده اند، بیشتر ترجیح می دهند. چنین تحلیلی به شدت غیر واقعی است. در واقع فرقه های مختلف اسلام بر اساس رد یا قبول احادیث خاصی شکل گرفته اند. به عنوان مثال، شیعه و سنی هر یک بر احادیث کاملاً متفاوت از هم تکیه می کنند. حتی ممکن است دو مسلمان به بخش هایی از یک حدیث بر بخورند که از هر دو دیدگاه متفاوت آن ها پشتیبانی می کند.

هر یک از مجموعه های احادیث ممکن است بیش از ده هزار سخن جداگانه داشته باشد. صحیح مسلم و صحیص البخاری دو عدد از معروف ترین و معتبرترین مجموعه های احادیث می باشند. باور بر این است که این دو مجموعه معتبرترین گزارش های ثبت شده از نزدیکان محمد می باشد.

احادیث، درک و شناخت اعمال و آموزه های اسلامی را بسیار پیچیده می کند. عقیده اسلامی و یهودی-مسیحی با وجود این که هر دو به عنوان عقاید ابراهیمی نام گذاری شده اند اما تفاوت های بسیار ریشه ای و عمیقی با هم دارند. یکی از این تفاوت ها دستوراتی است که این ادیان در مورد آموزه های اساسی خود صادر کرده اند. حدیث تنها فیلتری معرفی شده که به وسیلۀ آن می توان اسلام را معنی کرد و فهمید.

به بیانی دیگر می توان موقعیت نسبی قرآن و حدیث را با قانون اساسی آمریکا و نظر خاص بعضی از قضات دادگاه ها مقایسه کرد. یک سند فشرده و مختصر یعنی قرآن / قانون اساسی، که به شدت نیازمند تفسیر خاصی است. افراد مختلف حدیث / مطالب قضایی، تفسیرهای مختلفی دربارG نیت و منظور سند اصلی دارند. سند اصلی قدرت و حاکمیت نهایی را دارد اما تفسیرها گسترده هستند و نویسندگان آن تفسیرها، سیستم را شکل می دهند. البته که این مقایسۀ ضعیفی است اما برای کسانی که در درک نقش کتاب مقدس و قرآن، در دین مربوط به خود مشکل دارند مفید می باشد.

برگرفته از وب سایت: www.gotquestions.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO