کتاب مقدسمقاله های استاد علی خیراندیش

ترازو، نگرش و دیدگاه ما نسبت به کلام خدا

5/5 - (2 امتیاز)

ترازو، نگرش و دیدگاه ما نسبت به کلام خدا

کتاب مقدس مرجع ایمان ما است و به عبارتی مکاشفۀ زندۀ خدا است و ازطریق آن می توان عیسی مسیح را دریافت نمود. سئوال اساسی این است:  شما به کتاب مقدس چگونه نگاه می کنید؟ و اساساً این کتاب در زندگی ایمانی شما چه جایگاهی دارد؟

نگرش بسیاری بر این است که کتاب مفدس تحریف شده و آن کتاب مقدس اولیه نیست. نگاه گروه دیگری براین قرار دارد که کتاب مفدس کتابی اسمانی است و چنان که دیده اید از آن حتی در دادگاه ها از شهود، برای سوگند خوردن استفاده می کنند و بسیاری ار واعظان، کتاب مفدس را دائرةالمعارف یا انسیکلوپدی می نامند و اعتقاد دارند که همۀ علوم رایج زمان را می توان در آن یافت و حتی بسیاری ادعا می کنند ما نیازی به مطالعۀ هیج علومی نداریم چون همۀ آنها دراین کتاب قرار دارد و نیز بسیاری سالها تلاش کردند از باب های اول پیدایش نطریات زمین شناسی وتکامل داروینسیم را بسط و تحلیل نمایند. ولی تجربیات موفقی دراین زمینه نداشتند. بسیاری کتاب مقدس را با کتب مذهبی اشتباه می گیرند. برای اثبات کلام خدا وت حریف نشدن به همان روش هایی متوسل می شوند که منتقدین از آن استفاده می کنند.

کتاب مقدس هیچ گاه براین نیست که خدا را اثبات کند. بلکه همه هدفش آن است که خدا را با انسان روبرو کند. مقصود کتاب مقدس این نیست که ثابت کند خدا جهان را خلق کرده است بلکه هدف آن اینست که نشان دهد که خدا جهان را آن قدر دوست داشت که پسریگانۀ خود را فدا کرد.

تاریخ بشر وتاریخ جهان بسیار وسیع تر از آن است که همۀ آنها را بتوان در یک کتاب گنجانید. ولی هدف خدا از تاریخ یک قوم کوچک این بود که نجات انسان تنها به وسیلۀ عیسی مسیح میسر می گردد. کتاب مقدس فرهنگ یا دائرةالمعارف یا گنجینۀ علوم نیست بلکه کلام خدا است برای نجات بشر. کتاب مقدس آسمانی است ولی از آسمان بر روی زمین نیافتاد. ازمیان غار ها نیز به دست ما نرسیده، زیرا خدا به این جهان امد و مستقیم با انسانها گفتگو کرد و انسانهایی معمولی به روح القدس جذب گردیدند واین کتاب را نوشتند تا بشر نجات یابد. کتاب مفدس کتاب خدا شناسی نیست بلکه کتابی است که تنها شیوۀ نجات انسان را مطرح می کند.

درمبان افراط و تفریط ها، نگرش خود را به کتاب مقدس اصلاح کنیم و در پی این نباشیم که با استفاده از شیوه های اغراق آمیز وپوپولیستی ثابت کنیم که دلایل ما روشن است. در حالی که با بد دفاع کردن تحریف دیگری را بر کلام خدا تحمیل می کنیم.

آنها می گویند کتاب مقدس شما تغییر کرده و نمی تواند کلام خدا باشد. بسیار خوب، از آنها سؤال کنیم اگراین کتاب تحربف شده، کتاب مقدس مورد نظر آنها به چه چیزی شباهت دارد؟ قطعاً کتاب مورد نظرشان کتابی است مذهبی مانند همۀ کتب مذهبی که از اسمان بر زمین افتاده. دراینجا با دو نگرش متضاد روبرو هستیم. این قسمت نکته های برجسته تری دارد  که با بررسی دلایل آنها می توان به راحتی پی برد که کتب اسمانی آنها به یک سناریوی انسانی شباهت دارد. ولی قبل از آن باید تکلیف خودمان را  مشخص کنیم و نگرش و نگاه خود را  اصلاح نماییم.  شاید لازم باشد شما هم اندکی به این قسمت  کوتاه فکر کنید. بگذاریم جایگاه حقیقت همان جایی باشد که هست.

در شناساندن حقیقت صادق و صمیمی باشیم و کلام خدا را همان طور که هست به دیگران ارائه کنیم.

نوشتۀ استاد علی خیراندیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO