کتاب مقدس

خلاصۀ  پیشگویی های عهدعتیق راجع به عیسای مسیح و نتیجه گیری

رای بدهید

خلاصۀ  پیشگویی های عهدعتیق راجع به عیسای مسیح و نتیجه گیری

در آستانۀ آغاز عهد عتیق این نکته مورد تأکید قرار گرفت که هدف از بنیاد قوم یهود این بود که از طریق آن، جمیع ملل جهان برکت یابند. پس از آن، از همان ابتدا به دورنمای «شخص موعودی» بر می خوریم که از طریق او، رسالت قوم یهود به انجام خواهد رسید.

نخست از او با نام شیلوه یاد شد که در قبیلۀ یهودا به ظهور خواهد رسید و در او جمیع امت ها گرد هم جمع خواهند شد. سپس او تحت عنوان ستاره، سلطنت خواهد نمود. همچنین از او به عنوان نبی ای همچون موسی یاد می شود که خدا از طریق او با بشر سخن خواهد گفت.

در ادامه به دفعات از او به عنوان پادشاهی که در خاندان داود به ظهور خواهد رسید، سخن به میان می آید. همچنین القابی چون شاخه، پادشاه، مسیح (مسح شده)، نخست زادۀ خدا، خدای قدیر، پدر سرمدی و سرور سلامتی به او نسبت داده می شوند.

زمان دقیق ظهور او و این که از باکره و در بیت لحم متولد خواهد شد، پیشگویی می شود. همچنین گفته شد که بخشی از دوران طفولیت او در مصر سپری شده که نهایتاً به ناصره آورده خواهد شد.

او توسط رسولی همچون ایلیای نبی به قوم خود شناسانده می شود. جلیل مرکز و کانون خدمت و فعالیت های او خواهد بود. او با مثل ها سخن گفته و معجزات شفا به ظهور خواهد رساند. او از سوی سران قوم یهود رد می شود. او شبانِ زده شده، رنج دیده و صاحبِ غم ها معرفی شده و در حالی که سوار بر کرۀ الاغ می باشد، وارد اورشلیم می شود. او توسط دوست خالص خود به سی پارۀ نقره تسلیم شده، که آن سی پارۀ نقره جهت خرید زمین کوزه گر هزینه می شود. او همانند بره ای که برای ذبح می برند، خواهد بود.

او به دست شریران کشته شده و بدین ترتیب چشمه ای به جهت گناه مفتوح و عصیان زمین در یک روز رفع خواهد شد. حتی کلماتی که او به هنگام مرگ بر زبان راند، پیشگویی شده اند. بر روی صلیب به او زردآب و سرکه نوشانده و دست ها و پاهای او را سوراخ خواهند کرد. استخوان های او را نخواهند شکست. بر رخت او قرعه خواهند انداخت. قبر او را با ثروتمندان تعیین خواهند نمود. سه روز در قبر خواهد ماند. سپس از مردگان قیام کرده و به آسمان صعود خواهد نمود و به دست راست خدای پدر خواهد نشست.

چنین نبوت شده که او زبان تازه ای (زبان پاک) را بنیاد خواهد نهاد و یا به عبارت دیگر اندیشۀ جدیدی را جایگزین خواهد ساخت که همانا نجات و رستگاری است. او عهد جدیدی به بشر اعطاء نموده، نامی جدید به قوم خدا خواهد بخشید. او فصل نوینی در امر کار روح القدس خواهد گشود. ملکوت او جهانی و زوال ناپذیر بوده، جمیع امت های جهان را در بر خواهد گرفت.

شرح داستان عیسی، قرن ها پیش از ظهور او پیشگویی شد. جزئیات زندگی و خدمت او به گونه ای است که شخص با خواندن آن می پندارد که گویی شاهدی عینی، آن ها را تحریر نموده است.

چنین تصور کنید عده ای از انسان های کشورهای مختلف که هرگز یکدیگر را ندیده اند و به هیچ طریق دیگری نیز با یکدیگر در ارتباط نبوده اند، در یک اطاق گرد یکدیگر جمع شوند سپس هر یک از آنان قطعه سنگی تراشیده شده روی میز بگذارد، به طوری که اگر آن ها را در کنار هم قرار دهند، مجسمۀ کاملی حاصل آید. حال چطور می توان این عمل را توجیه کرد؟ آیا غیر از این است که بگوییم یک شخصِ واحد، مجسمه را قبلاً طراحی کرده و قطعات مختلف آن را برای افراد مربوطه فرستاده است؟ همچنین، چگونه می توان وقوع این همه پیشگویی های شگفت انگیز توسط نویسندگان متفاوت را که در زندگی عیسای مسیح به وقوع پیوسته توجیه کرد، جز این که یک نیروی فوق بشری در نوشتن این پیشگویی ها نظارت داشته است؟ این پدیده را باید شگفت انگیزترین پدیدۀ جهان به شمار آورد.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO