پاسخ به اسلامکتاب افسانۀ اعداد (نقدی بر معجزات عددی در قرآن)

نقدی بر معجزات عددی قرآن: فصل چهارم- ادعاهای دروغین در بارۀ آیه‌ها و سوره‌ها (قسمت هفتم)

رای بدهید

فصل چهارم

ادعاهای دروغین در بارۀ آیه‌ها و سوره‌ها

مقدمۀ فصل

اعجاز عددی که برای آیات و سوره های قرآن ادعا می شود حاصل جمع ها و ضرب هایی است که از شمارش تعداد آیات، تعداد حروف، تعداد کلمات، جمع ردیف و یا شمار ة سوره ها به دست می آید. معجزاتی که از این شمارش ها ساخته می شود سه دسته اند:

دستۀ اول شمارش هایی است که از آن ها یک نسبت و رابطه ساخته می شود.

دستۀ دوم شمارش هایی است که از آن ها معجزات علمی ساخته می شود.

دستۀ سوم شمارش هایی است که از آن ها تاریخ حوادث ساخته می شود.

آن چه در فصل حاضر به بررسی آن خواهیم پرداخت پیدا کردن صحت و سقم این قضیه است. ببینیم آیا این ادعاها درستند یا خیر؟

تاریخ فتح کرۀ ماه

از سور ة قمر تا آخر قرآن 1389 آیه وجود دارد . سال 1389 قمری برابر با 1969 میلادی تاریخ فتح کرۀ ماه توسط بشر است. از سوره ی قمر تا آخر قرآن 1390 آیه وجود دارد نه 1389 آیه.

سوره های زوج و فرد

اگر شمارۀ هر سوره را با تعداد آیات آن سوره جمع کنیم عدد مخصوص آن سوره به دست می آید. مثلاً سورۀ حمد که 7 آیه دارد و اولین سورۀ قرآن است، عدد مخصوصش چنین می شود: 8 (7+1) و سورۀ بقره 288 (286+2)

حال اگر با توجه به ترتیب سوره های قرآن، آن ها را به دو گروه زوج و فرد تقسیم کنیم و عددهای مخصوص هر گروه را جمع بزنیم نتایج شگفت آوری به دست می آید:

تعداد زوج ها 57 عدد و فردها نیز به همان تعداد یعنی 57 می باشد که این خود به تنهائی یک معجزه است اما غیر از این دو مطلبِ بسیار شگفت انگیز در این جدول دیده می شود:

الف) مجموع اعداد گروه فرد برابر است با 6555 که مساوی است با حاصل جمع ترتیب سوره های قرآن.

عدد مخصوص سوره های گروه فرد: 6555=6555: حاصل جمع ترتیب سوره ها

6555= 114+113+112+111+…………..+7+6+5+4+3+2+1

ب) مجموع اعداد گروه زوج برابر است با 6236 که مساوی است با مجموع کل آیات قرآن.

عدد مخصوص سوره های گروه زوج: 6236=6236: تعداد کل آیات قرآن

حتی اگر یک آیه از سوره ای کم یا زیاد شود و یا یک سوره با سورۀ دیگر جابه جا گردد، این نظم تماماً از بین می رود. بنابراین ثابت می شود که حتی یک آیه از قرآن شریف کم یا زیاد نشده و هیچ سوره ای از جای خودش تکان نخورده است این جاست که به سخن خداوند در سورۀ حجر آیۀ نهم پی می بریم که فرموده است: «ما خود قرآن را نازل کرده ایم و خودمان نیز محافظ و نگهبان آن هستیم».

این حالت یک نوع تناسب است ولی معجزه نیست زیرا نظایرش به وفور در سایر کتاب ها نیز یافت می شود. نمونه اش غزل های حافظ و شهریار. این غزل ها که در فصل ششم به آن ها اشاره کرده ایم. هر کدام چندین نوع از این تناسبات زیبا را دارا هستند و حتماً باید مطالعه شوند. آری اگر موضوع سوره های زوج و فرد صحت داشته باشد، زیباست ولی متأسفانه این مورد نیز صحت ندارد و دروغ است. بازهم معجزه تراشانِ دور از وجدان، به راحتی دروغی به این بزرگی ساخته اند. برای اثبات این دروغ بزرگ عدد مخصوص سوره های فرد و سوره های زوج را جمع می کنیم:

سوره های فرد:

سوره های زوج:

به راستی که فقط امت یک پیامبر دروغین مانند محمد می توانند این همه دروغ بسازند. زیرا هر پیروی از پیامبر خودش درس می گیرد. از امت یک چوپان بیابان گرد بیشتر از این انتظار نمی رود.

نقد سایر ادعاهای این معجزة دروغین

ادعای اول:

تعداد زوج ها 57 عدد و فردها نیز به همان تعداد یعنی 57 می باشد که این خود به تنهائی یک معجزه است

به راستی کجای این مطلب معجزه است؟ بوستان سعدی 4168 بیت دارد اگر آن ها را زوج و فرد کنیم. تعداد زوج ها 2084 و فردها نیز به همان تعداد یعنی 2084 عدد خواهد شد. آیا سعدی معجزه کرده است؟ آیا ادعایی خنده دارتر از این هم می شود کرد؟

ادعای دوم:

حتی اگر یک آیه از سوره ای کم یا زیاد شود یا یک سوره با سورۀ دیگر جابه جا گردد این نظم تماماً از بین می رود. بنابراین ثابت می شود که حتی یک آیه از قرآن شریف کم یا زیاد نشده و هیچ سوره ای از جای خودش تکان نخورده است.

چنان چه دیدید ادعا به کلی دروغ بود ولی حتی اگر راست می بود باز هم دلیل بر این نمی شد که هیچ سوره ای از جای خودش تکان نخورده است. زیرا اگر شما جای یک سورۀ فرد را با یک سورۀ فرد دیگر عوض کنید هیچ مشکلی پیش نمی آید. برای مثال سوره های توبه و بروج:

توبه نهمین سوره و بروج هشتاد و پنجمین سورۀ قرآن است. اینک ما جای این دو سوره را با هم عوض می کنیم ببینیم چه اتفاقی می افتد:

چنان چه می بینید جای دو سوره را باهم عوض کردیم ولی در جمع عدد مخصوص دو سوره هیچ تغییری حاصل نشد. پس جای سوره ها را می شود عوض کرد بدون این که نسبت به هم بخورد به شرطی که جای سورۀ فرد با سوره ای عوض شود که در گروه فرد است و جای سورۀ زوج با سوره ای عوض شود که در گروه زوج قرار دارد.

لازم به ذکر است از آن جا که حالت های بسیاری برای یافتن تناسب عددی در یک متن می توان تصور کرد ممکن است در آینده فردی پیدا شود و به گونه ای دیگر حالتی پیدا کند که واقعاً دارای تناسب عددی باشد. این گونه موارد کاملاً طبیعی است زیرا همان گونه که پیش تر اشاره کردیم در هر متنی ده ها و شاید صدها تناسب عددی می توان یافت پس این دلیل بر معجزه بودن آن متن نمی شود. مثالش نیز تناسب های عددی در غزل های حافظ و شهریار است که در فصل ششم آورده ایم.

برگرفته از کتاب افسانۀ اعداد

نوشتۀ بهزاد پوربیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO