پاسخ به اسلام

در دوم سموئیل ۹:۲۴ جمعیت اسرائیل ۸۰۰۰۰۰ نفر ذکر شده در حالی که در اول تواریخ ایام ۵:۲۱ به ۱۱۰۰۰۰۰ نفر اشاره شده. چرا چنین  اختلافی میان این دو بخش وجود دارد؟

4.7/5 - (129 امتیاز)

در دوم سموئیل ۹:۲۴ جمعیت اسرائیل ۸۰۰۰۰۰ نفر ذکر شده در حالی که در اول تواریخ ایام ۵:۲۱ به ۱۱۰۰۰۰۰ نفر اشاره شده. چرا چنین  اختلافی میان این دو بخش وجود دارد؟

امکان دارد که تفاوت میان این دو گزارش به علت ماهیّت غیررسمی و ناقص این سرشماری باشد (که بعداً توضیح بیشتری در این  مورد خواهیم داد) و یا اینکه دوم سموئیل به طور اخص در مورد آمار قبیلۀ یهودا اعداد گِرد ارائه می‌دهد.
به احتمال قوی در حالی که یک سرشماری گروهی از مردان را شامل این تعداد کرده، گروه دیگری از  مردان را در شمارش خود به حساب نیاورده است. منطقی به نظر می‌رسد که در آمار اول تواریخ ایام تمام مردان آماده برای جنگ (یعنی جنگجویان جبهۀ جنگ و نیروی ذخیره با هم) آمده، و در دوم سموئیل ۹:۲۴ تنها به مردانی اشاره شده که کاملاً برای جنگ آماده بودند. گزارش یوآب در دوم سموئیل فصل ۲۴ از واژۀ “ایز هاییل” در زبان عبری استفاده کرده که به معنای “مردان نیرومند” یا “سپاه آماده برای جنگ” است که به ۸۰۰۰۰۰ جنگجوی کارآزموده اشاره دارد. این امری قابل درک است که حدود ۳۰۰۰۰۰ مرد در سنین واجد شرایط برای خدمت نظام به عنوان نیروی ذخیره نگاه داشته شده باشند که هنوز به جبهۀ جنگ فرا خوانده نشده بودند. این دو گروه در اول تواریخ ایام فصل ۲۱ با هم شمارش شده‌اند و برای همین در این بخش به تعداد ۱۱۰۰۰۰۰ مرد اشاره شده است و با کمی دقت متوجه می‌شویم که در اینجا از واژۀ “ایز هاییل” برای اشاره به آنان استفاده نشده است.

(Archer 1982:188-189 and Light of Life II 1992:189-190)

منبع مقاله: https://answeringislamblog.wordpress.com/2020/11/26/101-cleared-up-contradictions-in-the-bible/

ترجمۀ: اِلما غریبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO