کتاب مقدس

وضع جهان در دورۀ عهدجدید (فصل چهارم): یهودیت-معبد بزرگ

رای بدهید

وضع جهان در دورۀ عهدجدید

(فصل چهارم): یهودیت

معبد بزرگ

معبد اصلی که توسط سلیمان بنا شده بود، در سال ۵۸۶ قبل از میلاد در حملۀ لشکریان نبوکدنصر به اورشلیم به آتش کشیده شد. معبد دوم که در مراجعت از اسارت در سال ۵۳۷ قبل از میلاد ساختمان آن شروع شد و پیامبران آن دوره یعنی حجی و زکریا دربارۀ آن سخن گفته‌اند، بعد از چندین بار متوقف شدن بالاخره در سال ۵۱۶ قبل از میلاد تکمیل گردید (عزرا ۱۳:۶-۱۵).

دربارۀ تاریخ معبد اطلاع زیادی در دست نیست. در سال ۱۶۸ میلادی انتیوکس اپیفانیس آن را غارت نمود و به وسیلۀ گذراندن قربانی‌هایی برای زئوس باعث ناپاکی معبد گردید. سه سال بعد یهودا مکابیوس معبد را طاهر و مرتب ساخت. در سال ۶۳ قبل از میلاد که پمپه اورشلیم را تصرف کرد، این معبد وجود داشت و در سال ۵۴ قبل از میلاد، کراسوس تمام اشیاء گرانبهای آن را غارت نمود. وقتی هرود کبیر در سال ۳۷ قبل از میلاد اورشلیم را تصرف کرد بعضی از قسمت‌های معبد سوزانیده شد ولی به احتمال زیاد قسمت اصلی آن سالم ماند.

معهذا هرود در سال هجدهم سلطنت خود (۲۰ تا ۱۹ قبل از میلاد) کار ساختمان مجدد معبد را آغاز کرد. وی قبل از این که به تخریب ساختمان‌ها بپردازد، تمام مصالح لازم برای ساختمان معبد را آماده ساخت و کار را به آهستگی ادامه داد تا این که در اجرای مراسم عبادتی وقفۀ طولانی حاصل نشود. سرپرستی کار در دست کاهنان بود. ساختمان اصلی معبد ظرف یکسال و نیم پایان یافت و بنای سایر قسمت‌ها و رواقها تا سال ۶۲ یا ۶۴ میلادی ادامه داشت. وقتی مخالفان مسیح گفتند که ساختمان معبد مدت چهل و شش سال طول کشیده است مقصودشان این بود که کار ساختمان هنوز ادامه داشت (یوحنا ۲۰:۲).

ساختمان اصلی از مرمر سفید ساخته شده و قسمت زیادی از آن طلا پوشانیده شده بود و وقتی نور خورشید بر آن می تابید درخشندگی شکوهمندی پیدا می‌کرد. حیاط معبد به شکل مستطیل با عرض ۱۴۰ متر از مشرق به مغرب و طول ۲۰۰ متر از شمال به جنوب بود. در قسمت داخلی دیوارهای اطراف این حیاط راهروهای سرپوشیده قرار داشت و در قسمت جنوبی دو ردیف ستون ساخته شده بود‌. راهرو یا رواق قسمت شرقی به رواق سلیمان معروف بود (یوحنا ۲۳:۱۰، اعمال ۱۱:۳ و ۱۲:۵) زیرا این قسمت طبق روایات موجود، از آثار معبد سلیمان بود. دفاتر اداری در کنار دیوارها و یا در بین رواقها قرار داشت.

حیاط خارجی به نام حیاط امّت‌ها معروف بود. هیچ محدودیتی برای ورود به آنجا وجود نداشت و گاهی از آن به عنوان محل داد و ستد استفاده می‌شد. در انتهای شمالی حیاط بزرگ، معبد اصلی قرار داشت که شامل حیاط داخلی و ساختمان‌های مربوطه بود. در انتهای قسمت شرقی، حیاط زنان و در انتهای قسمت غربی، حیاط مردان اسرائیلی قرار داشت و زنان حق ورود به این حیاط اخیر را نداشتند. در وسط، حیاطِ کاهنان دیده می‌شد که عبادتگاه اصلی در مرکز آن قرار داشت. حیاط داخلی در محلی مرتفع‌تر از حیاط خارجی ساخته شده بود. در بین این دو حیاط و در کنار حیاط داخلی یک مجمر سنگی وجود داشت که بر روی آن برای امّت‌ها هشدار نوشته شده بود که از وارد شدن به این محوطه خودداری کنند زیرا در غیر این صورت محکوم به مرگ خواهند بود. دیوارها دارای نُه دروازه بودند، چهار دروازده در شمال و چهار دروازه در جنوب قرار داشت و یک دروازه هم در انتها قرار گرفته بود که امکان دارد همان دروازۀ جنوب قرار داشت و یک دروازه هم در انتها قرار گرفته بود که امکان دارد همان دروازۀ جمیل (زیبا) مذکور در باب سوم اعمال رسولان باشد.

خود عبادتگاه بالاتر از حیاط داخلی ساخته شده بود و برای رسیدن به آن دروازه، پله وجود داشت. قسمت‌های مختلف آن شبیه خیمه اجتماع بود. قدس در قسمت شرقی به طول بیست متر و قدس‌الاقداس به طول ده متر واقع شده بود. در قدس یک میز برای نان تقدمه در قسمت شمالی، یک چراغدانِ هفت شاخه در جنوب و در میان این دو، مذبح بخور قرار داشت. فقط کاهنان اجازه داشتند به قدس وارد شوند. قدس‌الاقداس خالی بود زیرا صندوق عهد در زمان انهدام معبد سلیمان مفقود شده بود. کاهن اعظم هر سال یک‌بار در روز کفاره به قدس‌الاقداس داخل می‌شد و در آنجا به وسیلۀ خون برای گناهان قوم شفاعت و کفاره می‌کرد. در میان قدس و قدس‌الاقداس یک پردۀ صخیم دولا قرار داشت که قسمت داخلی را از نظر همگان مخفی می‌داشت. در خارج عبادتگاه اطاقهای کوچک در سه طبقه شامل پله برای سکونت کاهنان و یا برای استفاده به عنوان انبار ساخته شده بود.

در حیاط کاهنان که در شرق عبادتگاه قرار داشت مذبح بزرگ برای قربانی سوختنی دیده می‌شد که قاعدۀ آن شش متر مربع و ارتفاعش پنج متر بود. بر روی آن آتش به طور دائم روشن بود و در مراسم عبادتی روزانه، حیوانات قربانی شده سوزانیده می‌شدند. درست شمال مذبح محل مربع شکلی برای قربانی کردن حیوانات و آماده ساختن آنها برای سوزانیدن وجود داشت.

فقط کاهنان مجاز بودند در حیاط کاهنان باقی بمانند ولی کسانی که حیواناتی برای قربانی کردن می‌آوردند نیز حق ورود به آنها را داشتند زیرا قبل از ذبح شدن قربانی لازم بود دستهای خود را بر روی آن بگذارند.

یهودیان از رومی‌ها اجازه گرفته بودند که خودشان برای حفظ نظم در معبد مأمورین انتظامات تعیین نمایند. رئیس این مأمورین «سردار سپاه هیکل» خوانده می‌شد (اعمال ۱:۴ و ۲۴:۵-۲۶). احتمال دارد که عده‌ای از همین مأمورین انتطاماتِ معبد مأمور دستگیری مسیح شدند نه سربازان رومی.‌ همین مأمورین انتظامات، بعداً وقتی پطرس و یوحنا مشغول موعظه بودند، مأموریت یافتند که آنها را توقیف و نگهداری نمایند و شاید محل بازداشت هم در خود معبد بود‌. نگهبانان از معبد شب و روز مراقبت می‌کردند تا اشخاص غیرمجاز نتوانند به قسمت‌های ممنوعه وارد شوند. در شب دروازه‌ها بسته می‌شد و هر دروازه نگهبانی داشت تا مانع ورود اشخاص ناشناس بشوند.

معبد مرکز اصلی عبادت در اورشلیم بود. خود عیسی و بعداً رسولانش در همین معبد تعلیم دادند و موعظه کردند. حتی تا سال ۵۶ میلادی، در میان اعضای کلیسای اورشلیم عده‌ای وجود داشتند که در همین معبد نذر می‌کردند  (اعمال ۲۳:۲۱-۲۶) و مقررات آن را با دقت اجرا می‌نمودند. فقط وقتی کلیسا در میان امّت‌ها قوی شد، در آن موقع رابطۀ معبد اورشلیم با مسیحیت قطع گردید.

برگرفته از کتاب معرفی عهدجدید (انتشارات حیات ابدی)

نوشتۀ مریل سی تنی

ترجمۀ ط. میکائیلیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO