پاسخ به اسلام

آیات شیطانی چه هستند؟

4.9/5 - (71 امتیاز)

آیات شیطانی چه هستند؟

آیات شیطانی به دو خط در قرآن گفته می شود که بر اساس برخی از نسخه های تاریخ اسلام، محمد آن ها را با هدایت شیطان نوشته است نه الله. برخی از منابع اولیۀ مسلمانان می گویند محمد این مطلب را پذیرفته که سورۀ النجم آیه های 21-22 قرآن نتیجۀ فریب خوردن او از شیطان بوده است و او تنها تصور می کرده که از طرف الله است. اگر این روایت درست باشد، جایگاه محمد به عنوان یک پیامبر زیر سؤال می رود، برای این که شیطان او را فریب داده است.

تاریخچۀ آیه های شیطانی این بود که تعداد پیروان محمد به آهستگی بیشتر می شدند و او با اعراب در جنگ و درگیری بود. او برای فرونشاندن درگیری ها این آیه ها را دریافت کرد:

سورۀ النجم آیه های 19-20: « به من خبر دهيد از لات و عزى، و منات آن سومين ديگر (لات، عزی و منات سه بُت اعراب بودند) پرندگان زیبای بلندمقامی‌اند و از آن ها امید شفاعت می‌رود». این آیه ها در ترجمه های فارسی قرآن حذف شده اند.

بر اساس این آیه ها، این سه بُت به رسمیت شناخته می شوند و محمد از آن ها شفاعت می خواهد. محمد با به رسمیت شناختن این سه بُت عرب می توانست درگیری با اعراب را فرونشاند. او بعدها این گونه توجیه می کند که این تأیید شرک آمیز در نتیجۀ فریب او توسط شیطان بوده است. محمد ادعا کرده است که جبرئیل به او گفته که شیطان گاهی حتی پیامبران راستین خدا را هم فریب می دهد. این توجیه در آن زمان نحوۀ ورود این آیه ها به قرآن را توضیح داد. اما بعدها این اعتراف به جایگاه او آسیب رساند، بنابراین این آیه ها کلاً تغییر کردند و داستان اعتراف او هم برچیده شد. گزارش این ماجرا در تاریخ مسلمانان اولیه ثبت شده است و امروز هم وجود دارد. با این حال، مدافعان اسلامی می گویند زندگی نامه های قدیمی تری از محمد وجود دارد که این رویداد در آن ها ثبت نشده است.

این متن از یکی از منابع اولیۀ تاریخی (سال 915 میلادی) گرفته شده است که از این رویداد نام می برد:

«وقتی بت پرستان قریش این ماجرا را شنیدند خوشحال شدند، چراکه او از خدایان آن ها حرف زده بود. بنابراین به او گوش دادند. این در حالی بود که مسلمانان به این که پیام پیامبرشان از طرف خداست اعتماد کامل داشتند و شکی نداشتند که او خطا نمی کند و دچار توّهم و اشتباه هم نمی شود. وقتی او سجده کرد، مسلمانان نیز با اعتماد به این که این پیام از طرف خدا است، سجده کردند. بت پرستان قریش هم که در مسجد بودند سجده کردند. برای این که نام بت های خود را شنیدند. بنابراین همۀ کسانی که در مسجد بودند، مسلمان و غیرمسلمان، سجده کردند؛ به جز ولید بن مغیره که به دلیل کهولت سن قادر به سجده کردن نبود. بنابراین مشتی خاک برداشت و به آن تعظیم کرد. سپس همۀ آنها از مسجد متفرق شدند. قریشیان با خوشحالی آن جا را ترک کردند و می گفتند که محمد از بت های آن ها تمجید کرده و آن ها را به پرندگان بلند مقامی تشبیه کرده که می توانند شفاعت کنند» (تاریخ طبری، جلد ششم، محمد در مکه، مترجم: مونت گومری وات، ام وی مک دونالد، انتشارات دانشگاه نیویورک، 1988، صفحه 108-109).

ارزیابی کامل مدارک موافق و مخالف آیه های شیطانی خارج از محدودۀ این مقاله می باشد.

آیات شیطانی نام رُمانی از سلمان رشدی نویسندۀ هندی-بریتانیایی نیز می باشد که در سال 1988 به چاپ رسید. نام این کتاب به تنهایی برای مسلمانان توهین آمیز بود، و گفته شد که این رُمان بر اساس زندگی محمد است و اصطلاحات و مفاهیمی دارد که از نظر مسلمانان توهین آمیز می باشند. در نتیجه، خمینی رهبر ایران طی فتوایی حکم قتل او را صادر کرد و سلمان رشدی مجبور شد مدتی در خفا زندگی کند. تلاش هایی برای کشتن او صورت گرفت و کتاب فروشی هایی که این رُمان را عرضه می کردند مورد خشونت قرار گرفتند. در نتیجه، سلمان رشدی از مسلمانان عذرخواهی کرد؛ با این وجود، عذرخواهی او پذیرفته نشد. گرچه این خشم فرونشست و سلمان رشدی توانست آزادانه زندگی کند و چندین کتاب هم چاپ کند اما این فتوا هرگز لغو نشد.

برگرفته از وب سایت: www.gotquestions.org

‫20 دیدگاه ها

  1. درود برشما خداوندم عیسی به شما برکت بده عالی هست و من و خانوادم از این مقالات برکت میگیریم

  2. دروغ بزرگی که در این متن آ‌ورده شده این است که نوشته شده این آیه در ترجمه های فارسی حذف شده اصلا چنین آیه ای عربیش وجود ندارد که بخواهد حذف شود حضرت عیسی می فرماید چوب را در چشم خود نمی بینی ولی پر کاه را در چشم مردم می بینی .اگر روایت تاریخی جعلی غرانیق راقبول کنید پس چرا نوبت خودتان که میشه همه انجیل ها رو قبول نمی کنید در انجیل های نخستین مثل انجیل یعقوب وانجیل های قبطی وسریانی مطالبی هست که تمام اعتقادات و داستانهای شما رو زیر سوال میبره .اولین معجزه مسیح طبق این انجیلها اصلا تبدیل آب به شراب نبوده.کودکی مریم وعیسی هم مطابق انجیلهای چهارگانه نیست

    1. ملاک پذیرش انجیل ها با سندیت قرآن و احادیث از زمین تا آسمان فرق می کند. لطفاً به لینک مقاله های زیر در بارۀ عدم اعتبار قرآن و احادیث مراجعه فرمایید:

      https://porpasokh.com/?p=13004
      https://porpasokh.com/?p=12997
      https://porpasokh.com/?p=12918
      https://porpasokh.com/?p=12916
      و مقاله های بسیار دیگر.

      1. محوریت اسلام اول بر پرستش خدای بدون شریک هست.احادیث برخی دروغ وبرخی راست هستند به نظر قرآنیون اعتماد حداقل به حدیث باید کرد

          1. ولی قرآن بدون حدیث روی هواست و مطالبی که در قرآن نوشته شده بدون احادیث نامفهوم و بی ربط هستند.

        1. بدون احادیث مطالب قرآن کاملاً بی ربط و پراکنده و غیرقابل تفسیر می باشد و اعتبار تمام احادیث زیر سؤال است. اکثر مسلمانان به منظور تفسیر قرآن به احادیث مراجعه می کنند و هر فرقۀ اسلامی برای خود احادیثی را معتبر می داند و بعضی از احادیث مورد قبول فرقه های دیگر اسلامی را مردود می شمارد. و جالب توجه این است که اعتبار و سندیت همۀ احادیث کاملاً مشکوک و غیرقابل اعتماد هستند.

          1. با سلام و عرض ادب.
            سوالی برام ایجاد شد؟
            برای نقد کردن یک دینی و یا یک اعتقاد و یا یک باوری نمی توان از دور چیزی را شنیده و یا خوانده از آن باور و بعد شروع کند به نقدکردن بلکه باید از اهل فن آن دین و یا اعتقاد جوابی را خواست و بعد شروع به نقد کند اگر اینگونه بود این هنر است.
            و حال شما، چه گونه استدلال می کنید به اینکه همه احادیثی که از پیغبر اسلام رسیده به دست ما رسیده مشکوک و غیر قابل اعتماد هست؟
            و یک سوال دیگر؟
            سیر قابل اعتماد بودن احادیث را شما اطلاعی ازش دارید؟
            علم صرف و نحو و رجال و… که یک حدیث در این غربال این همه علم می افتد و حدیث قابل اعتمادی بیرون می آید را اصلا میدانستید؟
            با همه احترامی که به مسیحیت جهان دارم و آنها را مانند برادر خود دوست دارم و از اعماق دل آرزوی موفقیت برای آنها خواستارم، در نقد کردن اول، شناخت کافی راباید کسب کرد بعد شروع کند به نقد کردن.
            خواستارم از شما که جوابی را به این برادر کوچک تر از خود بدهید.
            باشد که خداوند مسیر حق را بر ما روشن سازد.

          2. لطفا مواردی که به نظر شما بدون استناد به شواهد معتبر قید شده برای ما با ذکر جزئیات نام ببرید. ما هم به همه دوستان خود در کشور عزیزمان با هر اعتقاد و مرامی که دارند، عشق می ورزیم.
            با سپاس فراوان.

  3. عیسی قرار بود مردم هوشیار کنه نه اینکه مست ومتوهم.در کتاب مقدس مستی نکوهش شده.ولی عیسی مردم مست میکنه.در انجیل کودکی آمده عیسی در گهواره سخن گفت.در انجیل یعقوب آمده که مریم کاهنه معبد بوده واین به خاطر نذر پدر ومادرش بوده .پدر یهویاقیم ومادرش حنه نام داشت؟ او هیچ گاه به خوکدانی برای زایش عیسی نرفت .اگر به قول شما یوسف راز نگهدار مریم شده بود چه دلیلی داشت تا مریم در آنجای نجس طبق کتاب مقدس پناه بگیرد

    1. مریم هرگز جایی برای پناه بردن نرفته و انجیل به ما می گوید برای مریم و یوسف جایی پیدا نشد که بتوانند شب را به سر برند. در ضمن جهت اطلاع شما از این که چرا ما مسیحیان به این چهار انجیل استناد می کنیم دو لینک زیر را برای شما ارسال می داریم:

      https://porpasokh.com/?p=7369
      https://porpasokh.com/?p=12078

      و در ضمن تبدیل آب به شراب در جشن عروسی قانا باعث هوشیاری مستان شد و نه مستی بیشتر آنها. هیچ آدم مستی متوجه بهتر بودن شراب جدید نمی شود.

      1. وقتی داستانی دروغ باشه توجیهاتش هم بر پایه دروغه .وفقط ادعاست.تولد عیسی در بیت الحم نیست.این تنها یک هماهنگ سازی با برخی آیات عهد عتیق است.طبق شواهدی که در برخی انجیل ها وجود دارد مریم کاهنه بود واز معبد اورشلیم بیرون نمی رفت ودر اورشلیم زایمان کرده وضع حمل او نه ماهه نبوده .بلکه کمتر از سه روز.

        1. در پاسخ به شما در بارۀ مردود بودن اناجیل جعلی و اعتبار و سندیت چهار انجیل، قبلاً مقاله هایی برایتان ارسال شده.

  4. محققان خاطرنشان می‌کنند که هیچ سرشماری واحدی از کل امپراتوری روم در زمان آگوستوس (حکومت ۲۷ (پیش از میلاد) – ۱۴ میلادی) وجود نداشت و رومیان به‌طور مستقیم از پادشاهی وابسته مالیات نمی‌گرفتند. علاوه بر این، هیچ سرشماری رومی ایجاب نمی‌کرد که مردم از خانه‌های خود به خانه‌های اجداد خود سفر کنند. بنابر این سرشماری یهودیه بر یوسف و خانواده‌اش که در جلیل تحت فرمانروایی دیگری زندگی می‌کردند، تأثیری نمی‌گذاشت. شورش یهودای جلیلی نشان می‌دهد که مالیات مستقیم روم از یهودیه در آن زمان موضوعی جدید بود.[۱۰]

    1. یوسفوس تاریخ نگار یهودی در نوشتجات خود به وجود فرمانداری سوریه ای به نام کورینیوس اشاره کرده و نیز در ادامه قید کرده که کورینیوس دستور سرشماری در یهودیه را داده بود و لوقا که نویسندۀ این انجیل است از این سرشماری آگاهی داشت. جهت اطلاع شما کپی متنی را از کتاب راهنمای کتاب مقدس نوشتۀ هنری همپتون هَلی در این رابطه در زیر تقدیم حضور محترم شما می شود:

      «این بخش، راجع به سرشماری است که در سراسر امپراتوری روم صورت گرفت. مورخان رومی، تاریخ این سرشماری را سال 7 میلادی تخمین می زنند که تقریباً 10 تا 12 سال پس از واقعۀ تولد مسیح بوده است. این اختلاف تاریخی تا مدتی میان دانشجویان بحث برانگیز و مشکل آفرین بود ولی در سال های اخیر با پیدا کردن طومارهای باستانی معلوم شد که کورینیوس دو بار حاکم سوریه بوده است. لوقا صریحاً به «اولین سرشماری» اشاره می کند. همچنین آثار باستانی نشان می دهند که بسیاری از مردم مجبور بودند که به خاطر این سرشماری به سرزمین های اجدادی خود بازگردند. بنابراین کاوش های باستان شناسی که همچنان ادامه دارند، یکی پس از دیگری به میزان دقت و صحّت کوچک ترین جزء تاریخی کتاب مقدس اشاره می کنند.»

  5. یهودای جلیلی، یهودا بن حزقیا (انگلیسی: Judas of Galilee; مرگ نیمه اول قرن اول میلادی انقلابی و یک رهبر یهودی بود که مقاومت را در برابر سرشماری کویرینیوس که برای مقاصد مالیاتی امپراتوری روم توسط کویرینیوس در استان یهودیه (استان روم) در حدود سال ۶ پس از میلاد وضع شده بود، رهبری کرد.[۱] او یهودیان را تشویق کرد که ثبت نام نکنند و شورشیان کسانی که ثبت نام کردند خانه‌هایشان را سوزاندند و دام‌هایشان را به سرقت بردند.[۲] به او آغازکنندهٔ «فلسفه چهارم» یا زیلوت‌ها که یوسف فلاوی آن را مقصر جنگ فاجعه‌بار اولین جنگ یهود-روم در سال‌های ۶۶–۷۰ می‌داند، نسبت داده می‌شود. این وقایع توسط یوسف فلاوی در جنگ یهود و در آثار باستانی یهودیان مورد بحث قرار گرفته و در اعمال رسولان ذکر شده‌است.

  6. جبر واختیار مسائل نسبی هستند اگر همه قوانین دارای اختلاف به طور صریح در قرآن بیان میشد صرف نظر از حجیم شدن قرآن وتبدیل آن به کتابها.اختیار انسان هم زیر سوال می رفت .خداوند از آنچه مردم با هم اختلاف می کنند مطلع است.ضروریات دین اسلام کاملا روشن است بیشتر آنچه مورد اختلاف فرقه های اسلامی است یا ضرورتی در عقیده نداشته و یا جزئی است ویا فقها وعلما از روی تعصب حق به مخالف خود نمی دهند.اساسنامه اسلام در قرآن است توحید واعتقاد به معاد ونبوت.همچنین بیان اخلاقیات از نیک بد.کارهای نیک معرفی شده اند وکارهای بد نیز مشخص شده اند.عبادات هم ذکر شده اند.رجوع به حدیث فقط برای محتوای عبادات هست .کسی برای اینکه بفهمد مثلا زنا ویا قتل وربا گناهند محتاج حدیث نیست در قرآن ذکر شده.اما در چگونگی عبادات محتاج پرسش است.درباره شکیات
    وجزییات ویا مثلا شبهه در ربامحتاج پرسش است از حدیث وحتی محتاج مشورت .این ابهامات اجتناب ناپذیر هستند.در مسیحیت هم ممکن است کسی ابهام داشته باشد که ربا انجام داده ویا تجارت .مجبور به پرسیدن و مشورت با مسیحیان دیگر است.ممکن است مسیحی طرف مشورت او راهنمایی غلط به او بدهد و ربا خواری اورا تجارت تفسیر کنداینکار باعث ضرر به دیگری میشود.در اسلام هم وقتی برای مسلمان شک پیش بیاید وبا مسلمان دیگری مشورت کند ممکن است راهنمایی غلط به او بدهند.

    1. به منظور تفسیر بخش های بسیار زیادی از آیه های قرآن نیاز به مراجعه به احادیث وجود دارد و شما هم به خوبی از این مسئله آگاه هستید و خود را به ندانستن این موضوع می زنید. در ضمن اختلاف میان فرقه های اسلامی به آن سبکی که شما اشاره کرده اید نیست و در تاریخ در میان این فرقه ها جنگ ها و لشگرکشی های زیادی رخ داده. شیعیان عمر و عثمان را یک دشمن درجه یک می شمارند و در مراسم خود عمرکشون دارند. اینها را شما به خوبی واقف هستید. حتی در تفسیر مسئلۀ توحید و اعتقاد به معاد و نبوت و غیره و حتی ازلی و ابدی بودن قرآن در میان فرقه های اسلامی تفاوت فاحشی وجود دارد و به منظور تفسیر این گونه مسائل همۀ آنها به احادیث خود مراجعه می کنند. حتی خود قرآن از نظر اعتبار و مسئلۀ گردآوری زیر سؤال است دوست عزیز.

      1. قرآن از شفاهی به نوشتار آورده شد.ازلی وابدی بودن یا مخلوق بودن یا نبودن قرآن بحثهای کلامی هستند.گفتم که تعصبات مذهبی فرقه های مسلمانان باعث عدم پذیرش حق میشود این خود نوعی گمراهی است به سبب کثرت گناهان‌.تکلیفی یر انسان نیست مگر به اندازه وسعش

  7. بشریت یا در مقیاس کوچکتر اقوام وملتها بقدر لیاقتشان از سوی خدا راهنمایی میشوند . اگر مسلمانان لیاقت بیشتری از خود به درگاه خدا نشان می دادند گرفتار هیچ نوع گمراهی نمیشدند بشر دچار فتنه وآزمایش میشه اختلافات فقهی هم فتنه وأزمایش هست من با اینکه یک شیعه ام اما بعضی از نظرات علمای سنی را بهتر می پسندم و تعصب کورکورانه ای روی فتواهای علمای شیعه ندارم .اما برای اثبات حقانیت قرآن به شما لازم است اول تحریف در کتاب مقدس را به شما بقبولانم با ارائه سند عقلی ..آیا مردم یک شهر اگر مختون گردند توانایی جنگیدن را از دست می دهند؟ من به عنوان یک مسلمان در سن6سالگی ختنه شدم واین دوران را به یاد دارم .ختنه توانایی راه رفتن را مختل می کند اما به طور کل انسان را زمین گیر محض نمی کند ومیتواند با زحمت راه برود هیچ عارضه ای از مختون شدن به دستها نمی رسد پس مرد مختون توانایی تیر اندازی را دارد .اگر یهودا وشمعون مردم یک شهر را با نیرنگ مختون کرده باشند تا توانایی شمشیر زدن را از أنان بگیرند آیا توانایی شمشیر زدن را از زنان شهر هم میگرفتند مگر زنان هم ختنه شده بودند ختنه کردن مردان به هیچ وجه تیرانداز ی کردن آنان را مانع نمیشود زنان هم میتوانستند شمشیر بکشند وهم تیرانداری کنند أیا یک شهر مغلوب دو نفر میشود .چقدر این داستان کودکانه است .داستانهای کتاب مقدس براساس انگیزه های سیاسی دوران مختلف تحریف ویا افزوده میشدند‌.در سفر پیدایش به منظور تحقیر سبط دان ونفتالی تهمت همبستری رئوبون با بلهه کنیز یعقوب ومادر دان ونفتالی زده شد.بیشترین دسترسی در تحریف تورات وعهد عتیق را خاندان لاوی ویهودا داشتند یکی در منصب دین ودیگری در منصب سیاست.داستانهای کتاب مقدس در مواردی خیلی ناشیانه ساخته شدند یهودا با عروسش تامار صحبت می کند اما چون روبنده دارد صدای اورا تشخیص نمی دهد! یهودا حتی برای بوسیدن تامار روبنده را کنار نمی زند آیا یهودا یک مجامعت بی احساسی انجام داد؟ یا اینکه تامار خواهش کرد که یهودا برقع را از رویش بر ندارد چطور در میان این خواهشها صدای عروسش را نشناخت .مسلما تامار برای گرو گرفتن عصا ومهر یهودا وهمچنین تعیین نرخ فحشا به بزغاله با یهودا حرف زده اگر نگوییم که چانه زنی کرده باشد دست کم جملاتی بین آنها رد وبدل شده با اشاره نمیتوانست مهر وعصا را گرو بگیرد ویا نرخی تعیین کنند.چطور یهودا صدای عروسش را نشناخت.برخی داستانها به شکل لوس شده ای تکراریند ابرام زنش را خواهر معرفی کرد این اتفاق برای اسحاق هم افتاد او هم ربکا را خواهر صدا کرد به خاطر ترس از تجاوز….پیامبران نیامدند تا مطیع فرهنگ بت پرستان باشند آیا چون رسم ازدواج با خواهر ناتنی در برخی از مردم بین النهرین وجود داشته آیا پیامبر نیز به رسم بت پرستان رفتار میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO