روح القدس

کتاب روح القدس در تو- فصل دوم: روح القدس در زندگی عیسی

رای بدهید

روح القدس در تو- فصل دوم: روح القدس در زندگی عیسی

اکنون به نقش روح القدس در خدمت و تعالیم خودِ عیسی می پردازیم. این را باید بدانیم که یوحنای تعمید دهنده که به طرز خاصی آمد تا عیسی را معرفی کند و راه را برای خدمت او آماده سازد، تحت یک عنوان بخصوصی او را معرفی نمود یعنی “تعمید دهنده به روح القدس.”

من شما را برای توبه، با آب تعمید می دهم؛ اما آن که پس از من می آید تواناتر از من است و من حتی شایستۀ برگرفتن کفشهایش نیستم. او شما را با روح القدس و آتش تعمید خواهد داد. (متی 3: 11).

تفاوت عیسی با تمام مردانی که پیش از او آمده بودند این بود که «او شما را به روح القدس و آتش تعمید خواهد داد.»

این خدمت عیسی به عنوان تعمید دهنده به روح القدس در هر چهار انجیل آمده است. کتاب مقدس اهمیت خاصی برای این مسئله قائل است.

در ضمن  روح القدس تنها منبع قدرت عیسی در تمام مدت خدمتش بود. تا وقتی که روح القدس در روز تعمید آب عیسی توسط یوحنای تعمیددهنده، در رود اردن بر او قرار نگرفت، عیسی هرگز موعظه نکرد و هیچ معجزه ای به عمل نیاورد. او منتظر ماند تا روح القدس بر او قرار گیرد.

در اعمال رسولان 10: 38 وقتی پطرس خطاب به جماعتی که در منزل کرنیلیوس جمع بودند صحبت می کرد، خدمت عیسی را چنین شرح داد:

خدا عیسای ناصری را با روح القدس و قدرت مسح کرد، به گونه ای که همه جا می گشت و کارهای نیکو می کرد و همۀ آنان را که زیر ستم ابلیس بودند، شفا می داد، از آن رو که خدا با او بود.

منبع و نیروی خدمت عیسی بر زمین روح القدس بود. قبلاً اشاره کردیم که خدا به عنوان خدای سه گانه به ما آشکار شده یعنی سه شخص در یک خدا: پدر، پسر و روح القدس.در این یک آیه هر سه شخص تثلیث وجود دارند. خدای پدر، عیسای پسر را توسط روح القدس مسح نمود. و نتیجۀ کار این خدای کامل در عملی که در سطح بشریت انجام شد، شفا بود: « همه جا می گشت و کارهای نیکو می کرد و همۀ آنان را که زیر ستم ابلیس بودند، شفا می داد.» این راز و منبع خدمت عیسی بود.

عیسی حتی پس از رستاخیزش از مردگان کاملاً وابسته به روح القدس بود. لوقا کتاب اعمال رسولان را با این سخنان شروع می کند:

من کتاب نخست خود را، ای تئوفیلوس، در باب همۀ اموری تألیف کردم که عیسی به عمل نمودن و تعلیم دادنشان آغازکرد تا روزی که به واسطۀ روح القدس دستورهایی به رسولان برگزیدۀ خود داد و سپس به بالا برده شد. (اعمال رسولان 1: 1-2)

لوقا در بارۀ خدمت عیسی در طول چهل روز بین رستاخیز و صعود او صحبت می کرد. او تأکید می ورزد که عیسی در این حین توسط روح القدس به شاگردانش تعلیم می داد.

عیسی نمونۀ ما در وابستگی کامل به روح القدس است. او به روح القدس برای قدرت معجزات و تعالیمش کاملاً تکیه می کرد و بدون روح القدس کاری نکرد. چالشی که در خدمت عیسی است چالشی است برای ما تا مانند او به روح القدس بچسبیم.

عیسی نه فقط خودش با قدرت روح القدس خدمت کرد بلکه به شاگردانش نیز وعده داد که همان روح القدس را که به او قدرت و الهام بخشیده بود، دریافت خواهند کرد. در یوحنا 7: 37-39 در این مورد می خوانیم:

در روز آخر که روز بزرگ عید بود، عیسی ایستاد و به بانگ بلند ندا در داد: «هر که تشنه است، نزد من آید و بنوشد. هر که به من ایمان آوَرَد، همان گونه که کتاب می گوید، از بطن او نهرهای آب زنده روان خواهد شد.» این سخن را در بارۀ روح گفت، که آنان که به او ایمان بیاورند، آن را خواهند یافت؛ زیرا روح هنوز عطا نشده بود، از آن رو که عیسی هنوز جلال نیافته بود.

در این آیه ها تضاد شگرفی وجود دارد. در ابتدا با شخصی تشنه روبرو هستیم: «هر که تشنه است.» سپس توسط ورود و سکونت روح القدس، همین شخصی که تشنه بود و برای خود کفایتی نداشت، تبدیل به «نهرهای آب زنده» می شود و دیگر شخص نیازمندی نیست، بلکه منبعی است که توسط روح القدس برای دیگران تدارک می بیند. روح القدس منبعی نامحدود برای هر ایماندار به مسیح است.

نویسندۀ انجیل یوحنا چنین ادامه می دهد که اگر چه این وعده در زمان خدمت زمینی عیسی داده شده، اما تا زمانی که عیسی جلال نیافته بود، عملی نمی شد. او گفت: « زیرا روح هنوز عطا نشده بود، از آن رو که عیسی هنوز جلال نیافته بود.»

در یوحنا 14: 15-18 عیسی به شاگردانش فرمود:

اگر مرا دوست بدارید، احکام مرا نگاه خواهید داشت. و من از پدر خواهم خواست و او مدافعی دیگر به شما خواهد داد که همیشه با شما باشد، یعنی روح راستی که جهان نمی تواند او را بپذیرد، زیرا نه او را می بیند و نه می شناسد؛ اما شما او را می شناسید، چرا که نزد شما مسکن می گزیند و در شما خواهد بود. شما را بی کس نمی گذارم؛ نزد شما می آیم.

چند نکتۀ مهم در اینجا وجود دارند که باید توجه کنیم: اول این که عیسی فرمود: پدر… مدافعی دیگر به شما خواهد داد. عبارت “دیگر” در این متن چه معنایی می دهد؟ یعنی عیسی، به عنوان یک شخص با شاگردانش به مدت سه سال و نیم بوده. در واقع منظور او این است که: «حال، من شما را ترک می کنم. اما وقتی می روم، شخص دیگری، یعنی روح القدس به جای من می آید.»

دوم این که او از کلمه ای مخصوص در این آیه ها استفاده نموده که در ترجمۀ انگلیسی اِن آی وی “مشاور”  ترجمه شده است. کلمۀ یونانی آن “پاراکلتوس” است ودر ترجمۀ کاتولیکی آن ”پاراکلیت” ترجمه شده. پاراکلیت به کسی گفته می شد که از او خواسته شده در کنارت بایستد تا کمک کند. ترجمه های دیگر، تسلی دهنده و یاری دهنده می باشند. این سه به هم مربوطند: مشاور، تسلی دهنده و یاری دهنده.

سوم: عیسی ادامه می دهد و اشاره می کند که روح القدس تا ابد با شاگردان می ماند. بار دیگر تضادی را در رابطه اش با شاگردان شاهد هستیم. در واقع منظور او این بود که: « من مدت زمان کوتاه سه سال و نیم با شما بودم، و اکنون شما را ترک می کنم و دل شما به درد آمده و چنین احساس می کنید که بدون کمک رها می شوید. اما یاوری دیگر یعنی روح القدس را برای شما می فرستم و وقتی او بیاید، هرگز شما را ترک نمی کند. او برای همیشه با شما خواهد بود و سپس می گوید: «شما را بی کس نمی گذارم؛ نزد شما می آیم.» در واقع بدون روح القدس آن ها یتیم می ماندند و کسی به آنها توجه و کمک و راهنمایی نمی کرد. اما با روح القدس تدارک کامل برای آن ها دیده شده بود.

کمی بعد در یوحنا 16: 7 عیسی در همان مباحث، به این موضوع می پردازد:

با این حال، من به شما راست می گویم که رفتنم به سود شماست. زیرا اگر نروم، آن مدافع نزد شما نخواهد آمد؛ اما اگر بروم او را نزد شما می فرستم.

عیسی آنها را ترک می کرد اما شخص دیگری جایگزین او می شد.

در یوحنا 16: 12-15 عیسی بار دیگر به این پیام  حیاتی بازمی گردد:

بسیار چیزهای دیگر دارم که به شما بگویم، اما اکنون یارای شنیدنش را ندارید. اما چون روحِ راستی آید، شما را به تمامی حقیقت راهبری خواهد کرد؛ زیرا او از جانب خود سخن نخواهد گفت، بلکه آنچه را می شنود بیان خواهد کرد و از آنچه در پیش است با شما سخن خواهد گفت. او مرا جلال خواهد داد، زیرا آنچه را از آنِ من است گرفته، به شما اعلام خواهد کرد. هر آنچه از آنِ پدر است، از آنِ من است. از همین رو گفتم آنچه را  از آنِ من است گرفته، به شما اعلام خواهد کرد.

از وقتی که این وعده ها جامۀ عمل پوشید، روح القدس اکنون نمایندۀ شخصی الوهیت بر زمین است. او مفسر و مکشوف کننده و مجری برای پدر و پسر است. عیسی فرمود: «او آنچه را از آنِ من است گرفته، به شما اعلام خواهد کرد.» ولی چنین ادامه داد که «آنچه را از آنِ من است» چون «هر آنچه از آنِ پدر است، از آنِ من است.» بنابرین روح القدس مفسر، مکشوف کننده، و مجریِ تمام آن چیزهایی است که پدر و پسر دارند یعنی تمام اینها توسط روح القدس مکاشفه، تفسیر و اجرا می شود.

نوشتۀ دکتر دِرِک پرینس

ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO