بدعت های غیر کتاب مقدسیزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکتاب مقدسکلیسا

نظر کتاب مقدس در بارۀ انجیل کامیابی یا “نهضت کلام ایمان” چیست؟

5/5 - (4 امتیاز)

نظر کتاب مقدس در بارۀ انجیل کامیابی یا “نهضت کلام ایمان” چیست؟

در انجیل کامیابی که به عنوان “نهضت کلام ایمان” نیز شناخته شده است به ایماندار مسیحی چنین گفته می شود که از خدا استفاده کند در حالی که مسیحیتِ کتاب مقدسی دقیقاً مسیر خلاف این مطلب را دنبال می کند، یعنی: این خداست که از ایماندار مسیحی استفاده می کند! الاهیات کامیابی، روح القدس را قدرتی می بیند که در خدمت تمایلات ایماندار به مسیح است. کتاب مقدس به ما چنین می آموزد که روح القدس شخصیتی است که به ایماندار مسیحی، توان انجام خواست خدا را می بخشد. نهضت انجیل کامیابی بعضی از نکات بدعت های خطرناک طمع کار کلیسای اولیه را در خود گنجانیده است. پولس و رسولان دیگر تحت هیچ شرایطی با معلمین کاذبی که چنین بدعتی را شایع کرده بودند حاضر به همکاری و سازش نبودند. آنها این گونه بدعت گذاران را معلمین کاذب و خطرناک می دانستند و از مسیحیان خواهش می کردند که از آنها دوری گزینند.

پولس در  بارۀ چنین کسانی در اول تیموتاؤس 6: 5، 9-11 به تیموتاؤس هشدار داد. این گونه افراد که “بی فهم” نامیده شده اند این گونه باور دارند که دینداری وسیله ای برای کسب منفعت و دست یابی به تمایلاتشان برای کسب ثروت می باشد و این گونه طرز تفکر آن ها دامی بوده که آنها را به “تباهی و هلاکت” کشانده است (آیۀ 9). در پی ثروت بودن، طریق خطرناکی برای مسیحیان است و یکی از مسائلی است که خدا در بارۀ آن شدیداً به ما هشدار داده: “زیرا پولدوستی ریشه ای است که همه گونه بدی از آن به بار می آید، و بعضی در آرزوی ثروت، از ایمان منحرف گشته، خود را به دردهای بسیار مجروح ساخته اند” (آیۀ 10). اگر ثروت، هدفی معقول برای شخص خداترس بوده، عیسی مسیح می بایست حتماً به دنبال آن می بود. در حالی که او به هیچ عنوان در پی کسب ثروت نبود و در عوض ترجیح می داد جایی برای سر نهادن نداشته باشد (متی 8: 20) و به شاگردانش تعلیم می داد که آنها نیز همین گونه باشند. در اینجا به جاست به خاطر بسپاریم که تنها شاگردی که خود را با ثروت مشغول ساخته بود، یهودای اسخریوطی بوده است!

پولس چنین فرمود که طمع، بت پرستی است (افسسیان 5: 5) و به مسیحیان افسس توصیه نمود که از هر کس که پیام شهوت رانی و طمع را به همراه دارد، شراکت نداشته باشند. تعلیم کامیابی مانع خدا از انجام هر کاری به روش خودش می باشد و چنین تعلیم داده می شود که خدا، خداوند همه چیز نیست چون او نمی تواند کاری را انجام دهد تا زمانی که ما اجازۀ آن کار را به او بدهیم! بر اساس آموزۀ نهضت “کلام ایمان”، ایمان اعتماد تسلیم شده به خدا نیست بلکه فرمولی است که توسط آن ما از قوانین روحانی (مطابق باور معلمین کامیابی) که بر عالم حکومت می کنند، استفاده می کنیم. همان گونه که عنوان “کلام ایمان” حاوی این نکته است که این نهضت چنین تعلیم می دهد که ایمان از آنچه می گوییم ظاهر می شود و نه اعتمادی که به خدا داریم و یا حقایقی که باور داریم و در دل های خود آن ها را پذیرفته ایم.

یکی از محبوب ترین الفاظ معلمین انجیل کامیابی “اعتراف مثبت” می باشد. این گفته به تعلیمی اشاره دارد که کلمات به خودی خود، دارای قدرت خلاق هستند. معلمین نهضت کامیابی مدعی هستند که هر آنچه می گویی، تعیین کننده اتفاقاتی است که می افتند. اعترافات تو و مخصوصاً برکاتی که از خدا می خواهی می بایست همه با اعتراف مثبت و بدون هر گونه شک و تردید همراه باشد و در این حالت است که خدا مجبور به پاسخ گویی می باشد (در این نوع تعلیم چنین به نظر می رسد که انسان، هر چیزی را می تواند از خدا توقع داشته باشد!). بر اساس این تعلیم، توانایی خدا در دادن برکت به ما به ایمان ما بستگی دارد. یعقوب 4: 13-16 به وضوع با چنین تعلیمی کاملاً مخالفت دارد: “اما شما که می گویید: «امروز یا فردا به این شهر یا آن شهر خواهیم رفت و سالی را در آنجا به سر خواهیم برد و به تجارت خواهیم پرداخت و سود فراوان خواهیم کرد»، خوب گوش کنید: شما حتی نمی دانید فردا چه خواهد شد. زندگی شما چیست؟ همچون بُخاری هستید که کوتاه زمانی ظاهر می شود و بعد ناپدید می گردد. پس باید چنین بگویید: “اگر خداوند بخواهد، زنده می مانیم و چنین و چنان می کنیم.” به جای اینکه با اعترافمان آینده ای را خلق کنیم، ما حتی نمی دانیم که آینده چه چیزی را با خود به همراه دارد و حتی اینکه آیا زنده خواهیم بود یا خیر.

به جای تأکید بر اهمیت ثروت، کتاب مقدس به ما هشدار می دهد که هدف خود را کسب ثروت نکنیم. ایمانداران به مسیح و مخصوصاً رهبران کلیسا (اول تیموتاؤس 3: 3)، می بایست از پول دوستی آزاد باشند (عبرانیان 13: 5). پول دوستی ریشۀ تمام شرارت ها نامیده شده (اول تیموتاؤس 6: 10). عیسی مسیح به ما این هشدار را داد که: “به هوش باشید و از هر گونه حرص و آز بپرهیزید، زیرا زندگی انسان به فزونی دارایی اش نیست” (لوقا 12: 15). عیسی مسیح در مخالفت شدید خود با انجیل کامیابی که بر کسب مال و منال در زندگی تأکید می ورزند، چنین فرمود: “بر زمین گنج میندوزید، جایی که بید و زنگ، زیان می رساند و دزدان نَقب می زنند و سرقت می کنند” (متی 6: 19). تضاد آشتی ناپذیر میان تعلیم کامیابی و انجیل خداوند ما عیسی مسیح در این سخنان او در متی 6: 24 خلاصه می شود: “هیچ کس دو ارباب را خدمت نتواند کرد، زیرا یا از یکی نفرت خواهد داشت و به دیگر مِهر خواهد ورزید، و یا سرسپردۀ یکی خواهد بود و دیگری را خوار خواهد شمرد. نمی توانید هم بندۀ خدا باشید، هم بندۀ پول.”

برگرفته از وب سایت: www.gotquestions.org

ترجمۀ: کشیش ورژ باباخانیان

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO