دفاعیات ایمانسؤالات در مورد خداسؤالات رایج

مسیحیت چیست؟ 11- معنی تثلیث چیست؟

رای بدهید

مسیحیت چیست؟

11- معنی تثلیث چیست؟

دوست گرامی، اکنون به آن موضوعی می رسیم که شما مایل بودید در وقتی که گفتم مسیحیان به خدای واحد ایمان دارند، سوال فرمایید. می دانیم که شما شنیده اید که مسیحیان سه خدا را عبادت می کنند: خدا، عیسی و مادرش مریم و این سه «تثلیث» خوانده می شوند. به طوری که قبلاً  توضیح دادم، اگر مسیحیان هر مخلوق خدا را در عوض خدا و یا به اندازۀ او عبادت نموده اند، بزرگترین گناه را مرتکب شده اند. مریم باکره شخص بسیار مقدسی بود ولی او هرگز نباید مورد ستایشی قرار گیرد که فقط به خدا تعلق دارد. البته صحیح است که مسیحیان عیسی مسیح را ستایش می کنند، ولی ما او را نه از آن جهت ستایش می کنیم که پیامبر مقدسی بوده است بلکه از این جهت که او از ازل کلمه خدا و پسر خدا می باشد و با خدا کاملاً یکی است. او شخصی نبود که ما انسانیان او را به مرتبۀ خدایی رسانیده و با خدای حقیقی یکسان نموده باشیم، بلکه در واقعع او از ازل با خدا یکی می باشد و به این دلیل انسان شد که انسان گناهکار را نجات بخشد و به سوی خدا برگرداند. از این رو او شایسته ستایش است چون که حقیقتاً خدا است.

به علاوه قبلاً توضیح دادیم که روح القدس یکی از مخلوقات خدا نمی باشد؛ بلکه با خدا یکی است و خود خدا است. روح القدس در زندگی انسان همان عملی را انجام می دهد که فقط خدا قادر است انجام دهد و به همین دلیل شایسته ستایش می باشد چنان که پسر شایستۀ ستایش و نیایش است. پس چه نتیجه ای حاصل می گردد؟ آیا مقصود این است که سه خدا یعنی پدر، پسر روح القدس وجود دارد؟ البته خیر، مقصود این نیست. مجدداً تکرار می کنیم، خدای واحد حقیقی است و همیشه واحد خواهد بود. ولی از ازل خدای واحد شامل پدر، پسر و روح القدس بوده است. پدر، که با چشمان بشری هرگز دیده نمی شود سرچشمه و منبع الهی است، یک بار در تاریخ بشر پسر، پدر نادیده را به طور کامل ظاهر ساخت. روح القدس به وسیلۀ پدر و پسر عطا گردید تا ارادۀ خدا را در میان مردم عملی سازد. پس، ای دوست عزیز، مطمئن باشید که مسیحیان خدای واحد را که پدر و پسر و روح القدس می باشد عبادت می نمایند. عیسی به این وحدانیت در تثلیث اشاره کرد و به رسولان خود دستور داد که به همه جا بروند و مردم را شاگرد او سازند و ایمانداران را به اسم پدر و پسر و روح القدس تعمید دهند.(متی 28: 19) بعداً توضیح خواهم داد که تعمید چیست.

نوشتۀ دکتر ویلیام م. میلر

ترجمۀ کمال مشیری با همکاری کشیشِ شهید ط. میکائیلیان

انتشارات حیات ابدی

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام سوالاتی دارم میدانیم که آدم وحوا یکتاپرست بودند وخدا را می شناختند وخدا با آنان تکلم می کرد .وسپس بت پرستی رواج پیدا کرد.بت پرستان معابدی را برای پرستش بتان ساخته بودند.سوال نخستین عبادتگاه برای پرستش خدای یگانه برطبق کتاب مقدس چه زمانی ساخته شد؟ آیا کتاب مقدس اذعان کرده که اولین عبادتگاه برای پرستش خداوند مثلا در فلان مکان ساخته شده؟

  2. سه شخص وقتی سه نقش متفاوت داشته با شند نمیتوانند یکی باشند هیچ دلیلی هم وجود نداره که از ازل شریک بوده باشند البته در دنیای واقع سه شخص نمیتوانند یک نفر باشند در بعد ماورا الطبیعه هم به همین شکل است عیسی نمیتواند خدای پدر باشد چون عیسی مرئی وبشر است .عیسی نمیتواند از خدا مجسم شده با شد چون خدا اگر تبدیل شده باشد با همه وجود وارکان تبدیل شده ودیگر خدای پدر و روح القدس نیست .اینکه می گویید هم هست وهم نیست فقط بازی با کلمات است می گویید عیسی پدر وروح القدس هرسه خدا هستند ولی پسر پدر نیست ونه این دو روح القدسند ونه روح القدس یکی از این دو .آیا خدایی شغل آن سه تن است که درآن همکارند.اگر خدایی کردن از وجود آنها ست .پس سه تن اند نه واحد .در واقع از آنجاییکه کتاب مقدس چند جا به یگانگی خدا اذعان کرده .شما نتوانستید توحید را در لفظ انکار کنید وتثلیث را با توحید یکی معرفی کردید .در حالیکه در عمل یکی نمیشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO