کتاب مقدس

رسالۀ پولس رسول به کولسیان: کلیسای شهر کولسی و تاریخ و دلیل نگارش این رساله

5/5 - (1 امتیاز)

رسالۀ پولس رسول به کولسیان: کلیسای شهر کولسی و تاریخ و دلیل نگارش این رساله

الوهیت و کفایت کامل مسیح

کلیسای کولسی

کولسی یکی از شهرهای استان فریجیه بود. در روز پنتیکاست از این بخش، تعداد زیادی به اورشلیم آمده بودند (اعمال رسولان 2: 10). پولس طی سفرهای دوم و سوم بشارتی خود به آن جا رفت (اعمال رسولان 14: 6، 18: 22). او احتمالاً طی یکی از این سفرها، از شهر کولسی دیدار به عمل آورده، اگر چه لحن آیۀ 2: 1 نشان می دهد که پولس اصلاً در آن جا نبوده است. احتمال دیگر آن است که این کلیسا در نتیجۀ خدمات پولس در افسس به وجود آمده باشد (اعمال رسولان 19: 10)، چرا که کولسی در نزدیکی مرز «آسیا» در حدود 150 کیلومتری شرقی افسس قرار داشت. به نظر می رسد که اپفراس بنیان گزار این کلیسا بوده است (1: 7، 4: 12-13).

تاریخ و دلیل نگارش کولسیان

پولس در سال 61-63 میلادی در زندان بسر می برد. او قبلاً نامۀ دیگری هم نوشته بود که در آن به مرقس نیز اشاره نموده بود (کولسیان 4: 10). در همین زمان اپفراس که اهل کولسی بود، به روم آمد و خبر وجود بدعت خطرناک را در آن کلیسا، به پولس گزارش داد. به نظر می رسد که او نیز زندانی شده بود (فلیمون 23). در این زمان بود که پولس اقدام به نوشتن این رساله نمود و آن را توسط تیخیکس و اونیسیموس که قبلاً رساله به افسسیان و فلیمون را نیز توسط آنان فرستاده بود، به کولسی ارسال نمود (افسسیان 6: 21).

بدعت در کلیسای کولسی

به نظر می رسد که این بدعت در اثر اختلاط عقاید یونانی، یهودی و ادیان شرقی به عنوان ایده ای والا به وجود آمده بود و تحت لوای افکار فلسفی خودنمایی می نمود (کولسیان 2: 8). مبنای این اعتقاد، پرستش فرشتگان به عنوان واسط بین خدا و انسان بود (کولسیان 2: 18) و بر رعایت رسومات یهودی تا حد ریاضت (کولسیان 2: 16و21)، اصرار می ورزیدند و همۀ این موارد را در قالب بخش های والای انجیل مسیح، تعلیم می دادند.

رساله به کولسیان شباهت زیادی به رساله به افسسیان دارد. این دو رساله، هر دو در یک زمان به نگارش در آمدند. این دو رساله با جملاتی ساده، اصول اساسی و مهم مسیحیت را ارائه می دهند تا با صدای بلند در کلیساها قرائت شوند. رساله به کولسیان و افسسیان اگر چه شباهت زیادی به هم دارند ولی موضوع اصلی هر یک از آن ها متفاوت است. رساله به افسسیان دربارۀ اتحاد و جلال کلیسای مسیح سخن می گوید، در حالی که موضوع رساله به کولسیان، الوهیت و کفایت همه جانبۀ عیسی مسیح است.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO