کتاب مقدس

حقایقی کوتاه از زندگی و شخصیت یعقوب، آندریاس، فیلیپس، برتولما، توما، یعقوب، تدّی، شمعون غیور و یهودای اسخریوطی (بخشی از شاگردان عیسی)

5/5 - (1 امتیاز)

حقایقی کوتاه از زندگی و شخصیت یعقوب، آندریاس، فیلیپس، برتولما، توما، یعقوب، تدّی، شمعون غیور و یهودای اسخریوطی (بخشی از شاگردان عیسی)

یعقوب: برادر بزرگ یوحنا. عیسی نام هر دوی آن ها را « بوانرجس» به معنی پسران رعد گذاشت. شاید این نشان دهندۀ شخصیت شوخ طبع عیسی باشد. اطلاعات زیادی از یعقوب در دست نیست. او اولین رسولی بود که شهید شد. او توسط هیرودیس در سال ۴۴ میلادی کشته شد. روایات نشان گر این مطلبند که اکثریت ۱۲ رسول شهید شده اند.

در امر ماهی گیری، دو خانواده با هم شریک بودند: یعقوب، یوحنا و پدرشان زبدی و شمعون و اندریاس که با هم برادر بودند. آن ها کارگرانی استخدام کرده بودند. احتمالاً کار آن ها در سطح وسیعی بود. هر چهار نفر آنان، بعدها رسول مسیح شدند. سه نفر از آن ها از دوستان نزدیک و صمیمی عیسی بودند. این ۱۲ رسول بایستی از خصوصیات والایی برخودار باشند چرا که عیسی آن ها را می شناخت. این سه نفر، اشخاص فوق العاده ای باید بوده باشند.

آندریاس: اهل بیت صیدا. او و یوحنا اولین رسولانی بودند که به عیسی ایمان آوردند‌. او برادر خود پطرس را به سوی مسیح هدایت نمود. بر طبق روایات موجود، او بعدها در آسیای صغیر، یونان و سکا (روسیه)، انجیل را موعظه نمود‌.

فیلیپس: اهل بیت صیدا. او با پطرس و آندریاس همشهری بود. او نتنائیل را به سوی مسیح هدایت نمود. بر حسب روایات، فیلیپس در فریجیه و هیروپولیس به نشر انجیل پرداخت.

برتولما: بسیاری عقیده دارند که بر تولما لقب نتنائیل بود. او اهل قانا بود. شاید عیسی، توسط او به عروسی قانا رفت. بر طبق احادیث، او در نواحی پارت و ارمنستان به موعظۀ انجیل مشغول شد‌.

توما: او خواهر یا برادر هم زادی داشت. توما، شخصیتی محتاط، متفکر، خیال پرداز و متحیر داشت. بر طبق روایات، او در نواحی سوریه، پارت، فارس و هندوستان به خدمت انجیل پرداخت.

یعقوب: پسر حلفی بود که احتمالاً به دلیل کوتاهی قد، کوچک، خوانده می شد.‌ بر حسب روایات، او به موعظۀ انجیل در فلسطین و مصر مشغول شد.

تدّی: احتمالاً او همان یهودا پسر یعقوب بوده است. او را لبی نیز می خوانند. روایات موجود حاکی از آن است که این رسول به نزد «آبگاروس» پادشاه ارمنستان فرستاده شد و در سوریه، عربستان و بین النهرین، انجیل را موعظه کرد.

شمعون: غیور (یونانی) یا قانوی (آرامی). اطلاعاتی از او در دست نیست. غیوران،  ملی گرایان متعصبی که مخالفت مستقیمی با باجگیران از خود نشان می دادند‌. عیسی یک باجگیر و یک غیور را انتخاب نمود و این در حالی که از لحاظ اجتماعی، هر یک در دسته ای قرار داشت که دیگری را حریف مقابل خود می دانست.

یهودای اسخریوطی: کسی که به عیسی خیانت کرد. و اهل کریوت، شهری از یهودیه بود. او تنها رسولی بود که اهل جلیل به شمار نمی آمد. یهودا شخصی طماع و نادرست بود. او از عیسی انتظار داشت هنگام جلوس بر تخت سلطنت به او پاداش عظیمی عطا کند و بالطبع هنگامی که رؤیای دنیوی اش به حقیقت نپیوست، سرخورده گردید. او پس از خیانت مخفیانه اش، خود را حلق آویز کرد. جسد بی جان او از سکوی دار سقوط نمود و شکمش پاره شد.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO