کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس: عطروت شوفان، عفرون، عفره، عقربیم، عقرون، عکو، علمون دبلاتایم، عمعاد، عموآس، عموره، عمون، عمه و عناب

رای بدهید

عَطروت شوفان          اعداد 32: 35        Atroth-Shophan

یکی از شهرهای قبیلۀ جاد که در نزدیکی یجبهه قرار داشته است (اعداد 32: 35). عطاروت بزرگ نیز احتمالاً از شهرهای نزدیک به این منطقه بوده است (اعداد 32: 3، 34).

عفرون (شبیه آهو)         پیدایش 23: 8          Ephron

1) منطقه ای کوهستانی بین نفتوح و قریه یعاریم که در مرزهای بین دو قبیله یهودا و بنیامین قرار داشته و احتمالاً منطقه ای جنگی ما بین اورشلیم و بیت شمس بوده است (یوشع 15: 9).

2) شهری در نزدیکی بیت ئیل که ابیا در جنگ با یربعام اول، آن را تصاحب کرد (2تواریخ 13: 19).

 

عَفرَه (آهوی ماده)      میکاه 1: 10          Aphrah

معنی لغوی آن «خانه غبار» بوده و نام منطقه ای ناشناخته است (میکاه 1: 10). احتمالاً عفرۀ واقع در بنیامین می باشد. عبارت «در غبار خویش غلتانیدن» کنایه از گریه و زاری و ماتم داشتن است.

عَقرَبیّم (عقرب)      اعداد 34: 4            Akrabbim

نام ارتفاعات کوهستانی واقع در مرزهای جنوبی کنعان که در جاده ای قرار داشت که از عربه به جنوب بئرشبع کشیده می شد (اعداد 34: 4؛ یوشع 15: 3؛ داوران 1: 36).

عَقرَون (مهاجرت)      یوشع 13:               Ekron

یکی از شمالی ترین شهرهای فلسطین که ابتدا به یهودا (یوشع 15: 11) و سپس به قبیلۀ دان (یوشع 19: 43) داده شد و در نهایت توسط فلسطینی ها فتح گردید (1سموئیل 5: 10).

تابوت عهد را فلسطینی ها به این منطقه نیز آوردند (1سموئیل 5: 10؛ 6: 81).

بعل در این شهر پرستش می گردید (2پادشاهان 1: 2).

سنحاریب آن را از دست یاغیانی که علیه پادشاهشان قیام کرده بودند در آورد. ادوارد رابینسون «عقیر» (Akir) را به فاصلۀ 10 مایلی شمالی اشدود و بعضی دیگر نیز قریۀ «الموقنا» (El-muqenna) به فاصلۀ 6 مایلی جنوب شرقی عقیر (Akir) را موضع فعلی آن دانسته اند.

عَکّو (ریگ داغ)    داوران 1: 31        Accho

شهری در سواحل دریای مدیترانه که به فاصلۀ 30 مایلی جنوب صور و 10 مایلی از کوه کرمل قرار داشته و به قبیلۀ اشیر تعلق گرفت ولی یهودیان نتوانستند آن را فتح کنند (داوران 1: 31). در زمان سلطۀ رومی ها و یونانی ها پتولامیس (Ptolemais) نامیده می شد که پولس به آنجا نیز سفر کرد (اعمال 21: 7).

لنگرگاه بسیار حاصلخیزی بود که از مدتها قبل به عنوان راهی به وادی اسدرئلون و جادۀ ساحلی به طرف شمال مورد استفاده بوده است.

عَلمون دَبلاتایِم       اعداد 33: 46       Almon-dibluthaim

یکی از اردوگاه های بنی اسرائیل بعد از دیبون جاد و قبل از کوهستان عباریم که نام دیگر آن بیت دبلاتایم است.

عَمعاد        یوشع 19: 26           Amad

یکی از شهرهای کنعان که در تقسیم اراضی به قبیلۀ اشیر تعلق گرفت (یوشع 19: 26).

عِموَآس       لوقا 24: 13       Emmaus

فاصله 5/7 مایلی از اورشلیم قرار داشت. عیسی مسیح بعد از رستاخیزش از مرگ، در روز یکشنبه در جاده ای که از اورشلیم به سمت این شهر می رفت، بر دو شاگردش ظاهر شد.

برای موضع فعلی آن سه احتمال وجود دارد:

1) روستایی به این نام امروزه نیز وجود دارد.

2) منطقۀ نظامی وسپازیان که البته فاصلۀ آن تا اورشلیم توسط کتاب مقدس تأیید نمی گردد.

3) روستایی به فاصلۀ 7 مایلی از اورشلیم که در جادۀ یافا قرار دارد.

عَمُورَه (غرق)     پیدایش 10: 19         Gomorrah

اطلاعات موثق در مورد این شهر بسیار نادر است. یکی از شهرهای واقع در وادی سدیم و در نزدیکی دریای مرده که معمولاً همراه با سدوم به آن اشاره می شود. شهرهای دیگر وادی سدیم عبارت بودند از: ادمه، صبوئیم و صوغر (پیدایش 14: 2-3). از دو شهر سدوم و عموره بخصوص به عنوان مراکز شرارت و فساد یاد شده است (پیدایش 18: 20؛ متی 10: 15). داوری هر دو شهر با هم به وقوع پیوست (2پطرس 2: 6؛ یهودا 7).

معمولاً گفته می شود که این شهرها بین کوهستان یهودا و سواحل جنوبی دریای مرده قرار داشته اند. سواحل جنوبی دریای مرده در حال حاضر بسیار عمیق و گود می باشند. در سال 1924 حفاری هایی در منطقه «ال-لیسان» (el-lisan) توسط آلبرایت و ملوین (Albright & Melvin) صورت گرفت که کاملاً گفته های کتاب مقدس را تأیید می نماید.

عَمَون       اعداد 21: 24             Ammon

تنها در کتاب نحمیا (13: 22) به آن اشاره شده است.

عَمَهَ        یوشع 19: 30       Ummah

یکی از شهرهای متعلق به قبیلۀ اشیر که احتمالاً نام دیگر آن «عکو» است. موضع فعلی آن ناشناخته می باشد.

عناب (شهر عناب)      یوشع 11: 21       Anab

نام شهری در کوهستان یهودا که به وسیلۀ یوشع فتح گردید (یوشع 11: 21) و به قبیلۀ یهودا تعلق گرفت (یوشع 15: 50). در حال حاضر نیز به نام قریه عناب (anab) به فاصلۀ 3 مایلی جنوب غربی حبرون شناخته می شود.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO