روح القدس

کتاب روح القدس در تو- فصل دهم: چگونه خود را برای روح القدس آماده سازیم؟

رای بدهید

روح القدس در تو- فصل دهم: چگونه خود را برای روح القدس آماده سازیم؟

چطور  می توانیم خود را برای روح القدس آماده سازیم و او را در پری اش دریافت کنیم و از طریق او صاحب همۀ برکت های وعده داده شده شویم؟ در این فصل به تعدادی از آیه ها می پردازیم که به شرایطی که برای دریافت پری روح القدس باید رعایت کنیم، اشاره می کنند. خدا از ما چند عامل اصلی مشخص می طلبد.

توبه کنید و تعمید گیرید

اعمال رسولان 2: 37-38 اختتام پیام پطرس در روز پنتیکاست است و در این پیامِ خود، به عکس العمل جماعتی که پیامش را شنیده بودند، پاسخ می دهد:

چون این را شنیدند، دلریش گشته، به پطرس و سایر رسولان گفتند: «ای برادران، چه کنیم؟»

پطرس بدیشان گفت: «توبه کنید و هر یک از شما  به نام عیسی مسیح برای آمرزش گناهان خود تعمید گیرید که عطای روح القدس را خواهید یافت.»

در این آیه وعده ای هست: «عطای روح القدس را خواهید یافت.» اما دو شرط لازم نیز به وضوح بیان شده: «توبه کنید و تعمید گیرید.» توبه یعنی صادقانه از گناهان و عصیان خود بازگشت کنیم و بی تردید تسلیم خدا و فرامین او شویم. تعمید گرفتن یعنی عبور از مراسم یا آئینی که هر کدام از ما شخصاً و به صورت قابل رؤیت به جهان نشان می دهیم که با عیسی مسیح در مرگ و تدفین و رستاخیز او متحد شده ایم. پس دو شرط اساسی و ابتدایی برای دریافت عطای روح القدس وجود دارد: باید توبه کنیم و تعمید بگیریم.

از خدا بخواه

در لوقا 11: 9-13 عیسی فرمود:

پس به شما می گویم، بخواهید که به شما داده خواهد شد؛ بجویید که خواهید یافت؛ بکوبید که در به رویتان گشوده خواهد شد. زیرا هر که بخواهد، به دست آورد؛ و هر که بجوید، یابد؛ و هر که بکوبد، در به رویش گشوده شود. کدام یک از شما پدران، اگر پسرش از او ماهی بخواهد، ماری بدو می بخشد؟ یا اگر تخم مرغ بخواهد، عقربی به او عطا می کند؟ حال اگر شما  با همۀ بدسیرتی تان می دانید که باید به فرزندان خود هدایای نیکو بدهید، چقدر بیشتر پدر آسمانی شما روح القدس را به هر که از او بخواهد، عطا خواهد فرمود.»

در این آیه ها شرطی ساده اما  خیلی مهم وجود دارد. عیسی فرمود وقتی فرزندانِ پدر، از او روح القدس را بخواهند به آنها خواهد بخشید. من از مسیحیان شنیده ام که می گویند: «من نیازی به درخواست روح القدس ندارم.» باید به چنین اشخاصی بگویم که این حرفشان بر اساس کتاب مقدس نیست. عیسی خطاب به شاگردانش صحبت می کرد و فرمود: «پدر آسمانی شما روح القدس را به هر که از او بخواهد، عطا خواهد فرمود.» و در جایی دیگر عیسی فرمود که نزد پدر می رود و از پدر می خواهد که روح القدس را برای شاگردانش بفرستد. اگر عیسی می بایست از پدر برای روح القدس درخواست کند، برای ما عیبی نیست اگر ما هم درخواست کنیم. پس این شرط سوم است: طلبیدن.

تشنه باش

در یوحنا 7: 37-39 سه شرط سادۀ دیگر بیان شده:

در روز آخر که روز بزرگ عید بود، عیسی ایستاد و به بانگ بلند ندا در داد: «هر که تشنه است، نزد من آید و بنوشد. هر که به من ایمان آوَرَد، همان گونه که کتاب می گوید، از بطن او نهرهای آب زنده روان خواهد شد.» این سخن را در بارۀ روح گفت، که آنان که به او ایمان بیاورند، آن را خواهند یافت؛ زیرا روح هنوز عطا نشده بود، از آن رو که عیسی هنوز جلال نیافته بود.

نویسندۀ این انجیل به روشنی بسیار در این قسمت به ما می گوید که عیسی این را در بارۀ ایماندارانی که روح القدس را دریافت می کنند، فرمود. با در نظر داشتن این مطلب، ببینیم عیسی چه فرمود: «هر که تشنه است، نزد من آید و بنوشد.» این ها سه شرط ساده و کاربردی هستند.

اول این که باید تشنه باشیم. خدا هیچ برکت خود را به کسانی که در خود نیازی برای آن نمی بینند، با فشار و اجبار به آنها تحمیل نمی کند. بسیاری از مردم پری روح القدس را دریافت نمی کنند چون برای آن واقعاً تشنه نیستند. اگر فکر می کنی هر آنچه نیاز داشتی، در اختیار داری، چرا باید خدا با دادن بیشتر مزاحم تو شود؟ به احتمال قوی، از آنچه در حال حاضر داری، بهترین استفاده را نمی کنی و اگر خدا چیزی بیشتر به تو عطا کند، تحت داوری بزرگتری قرار می گیری.

این شرطی اساسی است که تشنه باشی. تشنگی یعنی به آنچه داری قانع نیستی و طالب بیشتر از اینها هستی. واقعیت این است که تشنگی یکی از قویترین نیازها در بدن بشری است. وقتی مردم واقعاً تشنه هستند، برایشان خوراک یا هر چیز دیگر اهمیتی ندارد. تمام آنچه احتیاج دارند، نوشیدنی است. من سه سال از زندگی خود را در بیابانهای شمال آفریقا گذراندم و به خوبی درک می کنم که تشنه بودن یعنی چه. وقتی کسی تشنه است، حال چانه زدن و بحث و گفتگو ندارد؛ بلکه مستقیماً روانۀ جایی می شود که آب هست. مقصود عیسی دقیقاً همین است: باید تشنه باشی.

نزد عیسی بیا

وقتی تشنه هستی، او می گوید: «نزد من بیا.» بنابرین، دومین شرط این است که نزد عیسی بیاییم. عیسی «تعمید دهنده در روح القدس» است. اگر طالب تعمید هستی، باید نزد کسی بیایی که در روح القدس تعمید می دهد. هیچ انسانی ما را در روح القدس تعمید نمی دهد بلکه فقط عیسی.

بنوش

سپس او فرمود که باید بنوشی. این مرحله آنقدر ساده است که بعضی مردم آن را فراموش می کنند. اما نوشیدن یعنی چیزی را با تصمیم ارادی و عکس العمل فیزیکی در درون خود دریافت کنی. این نیز بخشی از دریافت روح القدس است.

همۀ اینها، یعنی تشنگی، آمدن نزد عیسی و نوشیدن، ضروری هستند. خنثی بودن کامل و گفتن اینکه: «خوب اگه خدا می خواد این کار را بکنه، بذار بکنه!» عمل نوشیدن را انجام نمی دهد. نوشیدن یعنی دریافت فعال در درون خود.

تسلیم شو

اکنون به دو واقعیت که با هم مرتبط هستند توجه خواهیم کرد که در بخش های اولیه به آنها پرداختیم که راجع به بدنهای فیزیکی ما بود. اول از همه این که بدنهای ما از طرف خدا مقرّر شده اند که معبد روح القدس باشند. اول قرنتیان 6: 19 می فرماید:

آیا نمی دانید که بدن شما معبد روح القدس است که در شماست و او را از خدا یافته اید؟

دوم این که از ما خواسته شده که اعضای بدن خود را به عنوان ابزاری برای خدمت خدا تسلیم یا تقدیم کنیم. این مسئولیت خود ما است. رومیان 6: 13 چنین می گوید:

اعضای بدن خود را تسلیم گناه نکنید تا ابزار شرارت باشند، بلکه همچون کسانی که از مرگ به زندگی بازگشته اند، خود را تسلیم خدا کنید. و اعضای بدن خود را به او بسپارید تا ابزار پارسایی باشند.

کتاب مقدس مستقیماً به ما این مسئولیت را می دهد که اعضای مختلف بدن خود را برای خدمت خدا تقدیم، تسلیم و وقف کنیم. یکی از اعضای بدن ما که به طرز بخصوصی نیاز به کنترل خدا دارد، زبان ما است. یعقوب در رساله اش به سادگی می گوید:

هیچ انسانی قادر به رام کردن زبان  نیست. (یعقوب 3: 8)

به منظور کنترل تمام اعضای بدن خود، به کمک خدا نیاز داریم اما برای زبان خود کمک بخصوصی احتیاج داریم. وقتی روح القدس با تمام پری اش می آید، اولین عضو بدن ما که او بر آن تأثیر می گذارد و کنترل می کند و از آن برای جلال خدا استفاده می کند، زبان ما است. اگر عهدجدید را به خوبی مطالعه کنید متوجه این نکته می شوید که هر بار مردم  از روح القدس پر می شدند، نتیجۀ اولیه ای که مشاهده می شد قدرت بیانی بود که از دهان آنها صادر می شد. آنها صحبت می کردند، نبوت می کردند، می پرستیدند، سرود می خواندند، به زبانها صحبت می کردند. دقت می کنید که همیشه زبان در این کارها درگیر بوده. وقتی نزد عیسی می آیی و می نوشی، نتیجۀ نهایی آن لبریز شدن از دهان توست. عیسی این قاعده را به روشنی در متی 12: 34 بیان می کند:

زبان از آنچه دل از آن لبریز است، سخن می گوید.

وقتی قلب تو تا حدّ لبریز شدن پر شده، این وفور، خود را با صحبت دهانت بروز می دهد. خدا نه تنها می خواهد به اندازۀ کافی داشته باشی بلکه به فراوانی داشته باشی. این آیه را به خاطر بسپار که او فرمود: «نهرهای آب زنده از بطن شما جاری خواهد شد.» (یوحنا 7: 38) این هدف نهایی خداست.

شرایط خدا

هفت شرط لازم که من در کتاب مقدس برای دریافت پری روح القدس یافته ام عبارتند از:

  • توبه کن
  • تعمید بگیر
  • از خدا بخواه
  • تشنه باش
  • نزد عیسی بیا، او تعمید دهنده است.
  • بنوش- در درون خود دریافت کن.
  • بدن و اعضای بدنت را همچون ابزار عدالت به عنوان معبد روح القدس تسلیم کن.

شاید فکر کنی چطور می توانی همۀ این شرایط را رعایت کنی. می خواهم به تو با طرح دعایی که شامل تمام چیزهایی می شود که در این فصل برایت بیان کردم، کمک کنم. اگر این دعا، دعای تو هم هست آن را با صدای بلند خطاب به خداوند بگو.

«خداوند عیسی، من تشنۀ پر شدن از روح القدس تو هستم. من بدن خود را به عنوان معبدی تسلیم تو می کنم و اعضای بدن خود را، مخصوصاً زبانم را که نمی توانم آن را رام کنم، همچون ابزار عدالت به تو تقدیم می کنم. دعایم این است که مرا پر سازی و روح القدس تو از لبهای من در نهرهای پرستش و عبادت جاری شود. آمین.

اگر این دعا را از صمیم  دل کردی، دعایت شنیده شده و نتیجۀ آن در راه است. انتظار این را داشته باش که وقتی این پری را دریافت کنی، به شدت غافلگیر شوی.

نوشتۀ دکتر دِرِک پرینس

ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO