خانوادۀ مسیحیدعا و پرستشزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکلیسا

پنج راه مبارزه با حسادت چيست؟

4.5/5 - (102 امتیاز)

پنج راه مبارزه با حسادت چيست؟

اگر با خود می گویی كه مشکلی به اسم حسادت نداری و با آن دست و پنجه نرم نمی كنی، واكنش های خود را در نظر داشته باش كه وقتی دوستانت از سومين تعطيلات ساحلی در طول سال جاری برمی گردند و يا همكارت كه صلاحيت كمتر از تو را در محل کارت دارد، برای ترفيعی كه انتظارش را می کشیدی به جای تو انتخاب شد، چه واكنشی از خود نشان می دهی؟
نكتۀ جالب و حيرت انگيزی در مورد حسادت وجود دارد كه به مسائل بزرگ مثل شغل مطمئن يا سلامتی فوق العاده و یا موارد بلندمدتی مانند طرح بازنشستگی خوب محدود نمی شود.
ما به ريزترين و موقتی ترين چيزها می توانيم حسادت بورزیم. مثلاً به ماشين شسته رُفتۀ یک نفر (در حالی كه ماشين ما با خرده های خوراک ماهی قرمز پُر شده) و يا به تصاوير غذاهای خوشمزه ای كه دائماً دوستان ما در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، (وقتی ما مرتباً در حالِ خوردنِ خوراکی های باقی مانده هستیم). به عنوان مثال هفتۀ گذشته كه در شهر قدم می زدم و به بوته های گوجه فرنگی سر راهم نگاه می کردم، متوجه شدم که اندازۀ این بوته ها از بوته های حیاط من بلندتر بود.
من ذاتاً شخص بسیار حسودی هستم و نوشتن این مقاله شاید مرا شخص خیلی مرتب و بی عیب و ایراد و کسی که کاملاً کنترل همه چیز را دارد، معرفی کند اما به هیچ وجه چنین نیست. حسادت راحت ترین روش برای از بین بردن روابط و تلاش ما برای ثمردهی می باشد و اگر از من بپرسید چطور به این نتیجه رسیده ام؟ خدا بهترین پاسخ را برای آن دارد: “خشم، خانمان سوز است و غضب، سيل آسا، اما كيست كه در برابر حسد تاب آورد؟” (امثال سلیمان 27: 4)

ميوۀ گندیدۀ حسادت
از آنجا كه خدا شخصی پر از فیض و رحمت است با وفاداریِ خود روش های مختلفی را که این گناه، موذیانه خود را چه در روابط آنلاین و چه روابط حضوری من خود را ظاهر می سازد، به من نشان می دهد.
بعضی اوقات حسادت به خاطر دستاوردی که من مایل به کسب آن بودم و دیگری آن را تصاحب کرده، خود را به صورت خشم نشان می دهد و یا به صورت انکار کارهای خوبی که دیگران کرده اند تا مبادا توجهی که باید به من بشود، متوجه شخص دیگری شود!
در ضمن حسادت باعث بی ثمری در زندگی من می شود. تمام توجه من دائماً به این است که دیگران چه می کنند و آیا کاری را بهتر از من انجام می دهند؟ شاید نتيجۀ خطرناك ترِ حسادت اين باشد كه از دوستی با دیگران دوری گزینم چون هر گونه درخواست كمك این معنا را می دهد كه به ديگران نیاز دارم. و صد البته وقتی نسبت به دیگران حسود هستم نمی توانم به راحتی محتاج دیگران باشم.

شايد بعضی از “میوه های حسودانه” برای شما هم کاملاً روشن هستند؟ و همۀ آنها به گناه غرور و تکبر ختم می شوند. من می خواهم بهترين باشم پس به افرادی كه بهتر از من هستند غبطه می خورم.
در زیر، پنج روشی كه روح القدس به من می آموزد و مرا تجهیز می کند تا با گناه حسادت مبارزه كنم، ذکر می گردد:

١. فکرم را با كلام خدا پر سازم
دو آيه ای كه دائماً برای خود تکرار می کنم، اینها هستند: “زندگي خود را از عشق به پول دور نگه داريد و به آنچه داريد قناعت كنيد، زيرا خدا فرموده است: تو را هرگز وا نخواهم گذاشت، و هرگز ترك نخواهم كرد.” (عبرانیان 13: 5) و “به خانۀ همسايه ات طمع مورز. به زن همسايه ات يا غلام و كنيزش، يا گاو و الاغش يا هيچ چيز ديگر او طمع مدار.” (خروج 20: 17)
وقتی ذهنم را با كلام خدا پر می سازم، روح القدس با استفاده از كلام خدا، قلب حسود مرا بيشتر به قلب خود نزدیک می سازد.

٢. به محض اينكه روح القدس افكار و اعمال حسودانه مرا به من نشان می دهد، توبه كنم
از خدا بخواهيد تا برای مقاومت با اين گناه كمكتان كند و با فيض و كَرَمِ خود محبت راستینی را كه حسد نمی ورزد، به شما عطا کند (اول قرنتیان 13: 4)
گاهی اوقات قبل از اينكه وارد جمعی شوم، با خدا درباره حسادت احتمالی خود صحبت می کنم. این چیزی مانند شناسایی دشمن پیش از ورود به صحنه جنگ است (این مسئله برای من می تواند ورود به خانۀ مجلل یک نفر و یا دیدن اینکه چقدر در کارشان موفق هستند، خود را نشان دهد).

٣.از خدا بخواهم که به کسی که حسادت می ورزم، برکت دهد!
من دعا می کنم که خدا در حالی که آنها با او قدم می زنند برکتشان دهد و نیز در روابط، شغل و خدمتشان موفق سازد. و جالب تر از همه اینکه از خدا می خواهم تا آنها را کامیاب سازد و محافظتشان کند و نفوذ آنها را بيشتر و بیشتر بگرداند و قلب آنها را متوجه جلال و شکوه خود گرداند. این دعا از این نظر برای من جالب است که از خدا چیزی را می طلبم که همیشه برای خود خواسته ام (و آن هم فقط برای خودم!).

٤- از دیگران درخواست دعا و مشورت می کنم
درخواست کمک از دیگران باعث می شود تا از وانمود کردن به خودکفایی و یا اینکه احتیاجی به کسی ندارم، دست بردارم. وقتی احتیاجاتم را با دیگران مطرح می کنم، حکمت و تخصص ديگران را می پذیرم و آن را گرامی می دارم. به جای اينكه يك احمق حسود باشم كه راه او در نظر خودش درست است، مایلم فردی حكيم و عاقل باشم كه به توصيه و مشورت های دیگران گوش می دهد (امثال سلیمان 12: 15).

٥- وقتي مردم از من كمك، دوستی يا مشورت می خواهند، باگشاده دستی عمل کنم
گاهی اوقات مردم از من مشورت می خواهند و من برای ارائه آن، از خود مایه نمی گذارم چون نمی خواهم آنها موفق تر از من باشند. اما كلام خدا از من می خواهد: “نیکوکار بوده، در اعمال نیک دولتمند و سخاوتمند و گشاده دست” باشم (اول تیموتاؤس 6: 18). به جای نگرانی در بارۀ نتیجۀ کارم و از اینکه ممکن است باعث موفقیت کسی شوم، می خواهم هر جا که خدا می خواهد با سخاوت ببخشم.

نبرد ادامه دارد

مدتهاست که با اين گناه دست و پنجه نرم می كنم. البته بعضی فصل ها دشوارتر از ساير فصول بوده، اما حتی سالها پس از آنكه روح القدس برای اولين بار مرا ملزم نمود، هنوز به این مبارزه ادامه می دهم.
با اين حال به فيض خدا و قدرت روحش، می خواهم با اين گناه مقاومت کنم و نگاهم را به جای مردم اطراف به كسی كه قول داده تا وقتی که شبيه عيسی نشوم، رهایم نمی کند، بدوزم. مطمئنم خدا آن كار نيكو و خوب را كه برای از بين بردن حسادت در قلب من شروع کرده، ترک نمی کند بلكه “آن را تا روز عيسی مسيح به كمال خواهد رسانيد.” (فيليپيان 1: 6)

نویسنده: کریستا ترِلفال- 30 اوت 2021
آشنایی با نویسنده: كريستا ترِلفال همسر كشيش و مادر چهار فرزند و نويسندۀ كتاب “نزد عیسی بیا” می باشد. او از خواندن و خدمت در خانوادۀ كليسايی خود و از گشت و گذار در نيوهمپشاير لذت می برد. در صورت تمایل می توانید ایشان را در اینستاگرام دنبال کنید.

ترجمۀ: شبنم ابراهیمی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO