کتاب مقدس

معرفی کتابهای کتاب مقدس: اعداد

رای بدهید
  اعداد   Numbers

کتاب اعداد چهارمین کتاب پنتاتوک و از ۳۶ فصل و ۱۲۸۸ آیه تشکیل شده است و نام آن از فهرست اعداد و ارقام دو سرشماری اقتباس شده که در فصلهای ۱-۴ و فصل ۲۶ به ثبت رسیده است. این دو فهرست بیانگر دو نسل اسرائیل است: نسل اول آنانی بودند که وارد عهد با خداوند در کوه سینا شدند و دوم، نسل بعدی که در نهایت بوسیله هدایت و رهبری یوشع و کالیب وارد کنعان شده و”سرزمین موعود“ را به تصرف خود در آوردند.

  نویسنده

واژۀ ”پنتاتوک“ به معنی ”کتب پنجگانه“ یا ”اسفار پنجگانه“ بوده و نامی است که به پنج کتاب اول از کتاب مقدّس داده شده است. موسی نویسنده اصلی این پنج کتاب و از جمله اعداد محسوب میشود.

  شرح حال

کتاب اعداد در ارتباط با داستان سفر قوم اسرائیل از کوه سینا به دشت موآب در مرز کنعان قرار دارد، و شرح حالی از گذران دوران سی و نُه ساله قوم اسرائیل در بیابان است که پس از اقامت یک ساله آنها در کوه سینا آغاز شد. این کتاب با تدارک مقدمات سفر آنها شروع شده (فصلهای ۱-۱۰)؛ و سپس به تشریح سفر واقعی آنها به همراه طغیان و تمرد آنها میپردازد (آیات ۱۱-۲۵)؛ و در نهایت با آمادگی نسل بعدی برای ورود به کنعان و مطالبه میراث خود به پایان میرسد (فصلهای ۲۶-۳۶).

  مدت زمان

رویدادهای این کتاب از دومین سال بعد از ترک مصر شروع می‌شود که تقریبا از اردوگاه کوه سینا در سال ۱۴۴۴ قبل از میلاد شروع و تا ۳۸ سال بعد یعنی تا سال ۱۴۰۶ قبل از میلاد و در هنگامی که قوم اسرائیل در دشت موآب، کنار رود اردن و مقابل شهر اریحا بودند ادامه می‌یابد.
البته کتاب اعداد تمامی جزئیات مربوط به دوران زندگی قوم اسرائیل در بیابان را مورد بررسی و شمارش قرار نمیدهد. برای مثال، یک فاصله سی و هشت ساله مابین فصل ۱۹ و ۲۰ وجود دارد! فقط وقایع مهم مورد نظر قرار گرفته شده، وقایعی که بیانگر اهداف مداوم و در حال انجام خداوند است و امروز ما میتوانیم از آنها تعلیم بگیریم. اعداد گویای داستان پُر قدرت قومی است که از میان تمامی اقوام جهان بوسیله خداوند انتخاب شدند تا قوم خاص او باشند، قومی که سپس در بی ایمانی لغزید و امتیازات عهد خود را از دست داد. و باز هم خداوند آنها را به حال خود رها نکرد؛ او در وعدههای عهد خود وفادار و امین باقی ماند و نسل بعدی را به مرزهای سرزمین وعده آورد. در پایان کتاب اعداد، اسرائیلیها سرانجام آماده ورود به سرزمین میراث خود شدند.

  زمینه

در میان کتاب اعداد، ما میتوانیم نظارهگر تضاد مابین یک خدای امین و پُر محبت از یک طرف و قوم متمرد و بی ایمان او از طرف دیگر باشیم. ما نظارهگرخشم خداوند بر علیه گناهان قوم او، علیه بی ایمانی آنها، گِلِه و شکایت آنها، و تمرد و سرکشی آنها هستیم. ما میبینیم که چنین گناهانی باید مجازات شوند، و در حقیقت اسرائیلیهای گناهکار با از دست دادن میراث و از دست دادن زندگی خود مجازات شدند. اما ما همچنین تغییر ناپذیر بودن اهداف خداوند را مشاهده میکنیم: اگر یک نسل او را رد کند، او بسوی نسل بعد روی خواهد آورد. پولس رسول مینویسد: آیا بی ایمانی‌ ایشان‌ امانت‌ خدا را باطل‌ می‌سازد؟ حاشا! (رومیان ۳: ۳-۴). . . . اگر بی ایمان‌ شویم‌، او امین‌ می‌ماند (دوم تیموتائوس ۲: ۱۳).

  وفای به عهد

بدینسان کتاب اعداد توصیف کننده مرحله مهمی در پروسه تاریخی اسرائیل است. زمینه و پایه اصلی کتاب اعداد، عهد مابین خدا و اسرائیل است. عهدی که در ابتدا با ابراهیم استوار شد (پیدایش ۱۲: ۱-۳)، و سپس با اسحاق (پیدایش ۲۶: ۲-۵) و پس از آن با یعقوب (پیدایش ۲۸: ۱۳-۱۵) تجدید گردید. سپس چهارصد سال بعد و زمانیکه نسل یعقوب (اسرائیل) به یک قوم تبدیل شد، خداوند عهد خود با آنها را در کوه سینا مورد تثبیت قرار داد (خروج ۱۹: ۳-۶).
با تمامی مفاد این عهدها در مجموع میتوان چهار وعده اصلی عهد را مشاهده کرد. اول، خداوند وعده داد که رابطه شخصی خود را با قوم خود حفظ خواهد کرد: او خدای آنها خواهد بود و آنها نیز قوم او خواهند بود. آنها از رابطه و مشارکت با او لذت خواهند برد؛ آنها پسران و دختران او و خانواده او خواهند بود (رومیان ۹: ۴-۵؛ اول پطرس ۲: ۹). توسعه و ابقای این رابطه، یعنی ارتباط و مشارکت با خدا، تنها و مهمترین هدف تمامی نوع بشر است و از نظر اهمیت در مرکزیت کل کتاب مقدّس قرار دارد.
دومین وعده عهد در ارتباط با زمین است؛ خداوند وعده داد که سرزمینی به قوم اسرائیل و برای خودشان بدهد. در عهد قدیم، کنعان ”سرزمین وعده“ بود که اسرائیل و فلسطین کنونی را تشکیل میدهد. اما بر طبق عهد جدید، کنعان یک شروع و نوبری از تحقق این وعده بود. پولس میگوید که ابراهیم وعدهای را دریافت کرد که او وارث جهان خواهد بود (رومیان ۴: ۱۳). تدبیر خداوند این بود که نه تنها کنعان را بلکه کل خلقت را نیز برای قوم خود بازخرید کند (رومیان ۸: ۱۸-۲۳). حتی نگاه ابراهیم نیز به جلوتر و به چیزی ماورای کنعان بود، نگاه او به یک شهر‌ با بنیاد بود که‌ معمار و سازنده‌ آن‌ خداست‌ (عبرانیان ۱۱: ۱۰). بزرگان خاندان اسرائیل در عهد قدیم مشتاق‌ وطنی‌ نیکوتر یعنی‌ (وطن) سماوی‌ بودند (عبرانیان ۱۱: ۱۶). در تمامی اینها، ما میتوانیم وعده کنعان را مشاهده کنیم که سایهای از یک وعده بسیار بزرگتر و سایهای از وعده یک میراث آسمانی بود.
سومین وعده عهد در ارتباط با خود قوم اسرائیل قرار دارد: خداوند وعده داد که آنها تبدیل به امتی عظیم خواهند شد (پیدایش ۱۲: ۲)؛ از نظر تعداد همانند ”شن“ و ”ستارهها“ بی شمار خواهند شد. و در واقع چنین نیز شد. آنها در مصر با یک خانواده هفتاد نفری شروع شده (پیدایش ۴۶: ۲۷)؛ و در زمان سرشماری تبدیل به یک قوم دو میلیون نفری شده بودند.
چهارمین وعده عهد مربوط به برکتی میشد که توسط نسل ابراهیم وارد جهان میگردید (پیدایش ۲۲: ۱۸). تحقق نهایی این وعده در عیسی مسیح دیده میشود که از نسل مستقیم ابراهیم بود (متی ۱: ۱؛ غلاطیان ۳: ۱۶). مسیح نور جهان است (یوحنا ۱: ۴، ۹؛ ۹: ۵)، و ما پیروان او نیز نور این جهان هستیم (متی ۵: ۱۶). بواسطه مسیح، ما از نظر روحانی نیز از نسل ابراهیم هستیم و مامور شدهایم تا منتشر کننده برکات عهد یعنی ایجاد کننده مصالحه و رابطه با خدا در سراسر جهان باشیم (متی ۲۸: ۱۹-۲۰؛ اعمال ۱: ۸).

  کاربرد

خوانندگان امروزی می‌توانند شرح حال تاریخی روزهای اولیه قوم اسرائیل را از کتاب اعداد به کناری انداخته و همچنین حس خشنودی خداوند از اطاعت را در این کتاب نادیده بگیرند! اما او خدای ما نیز هست و از ما نیز انتظار دارد تا با پارسایی زندگی کنیم و او را با زبان و اعمال خود پرستش کنیم.
کتاب اعداد، صحنه دیگری را نیز به ما نشان میدهد و پرده از روی نقشه عظیم خداوند برای نوع بشر بر می‌دارد. اما با وجود اینکه ما میتوانیم در وفاداری و امین بودن خداوند وجد نماییم، بیایید از گناهان قوم اسرائیل نیز درس عبرت بگیریم (اول قرنتیان ۱۰: ۱-۱۱). خداوند ما گناه و بی ایمانی را مجازات خواهد کرد؛ او آتش‌ فرو برنده‌ است (عبرانیان ۱۲: ۲۹). امروز همانطور که ما سفر خود را به سمت ”سرزمین موعود“، و به سمت خانه و استراحتگاه ابدی خود، ادامه میدهیم، بیایید فرصت را از دست ندهیم چنانچه قوم اسرائیل آنرا در بیابان از دست دادند؛ آنها کلام خداوند را شنیدند اما آنها با‌ ایمان‌ به آن گوش ندادند (عبرانیان ۴: ۱-۲، ۱۱). درسهای کتاب اعداد همانقدر شامل حال امروز ما میشود که شامل حال قوم اسرائیل در قدیم میشد.

  جمع بندی

این کتاب سرگردانی قوم اسرائیل در صحرای سینا و دوران اقامت آنها در وادی قادش برنیع تا رسیدن آنها به کنار رود اردن در مقابل سرزمین موعود را به ترسیم می‌کشد.
در این کتاب، قوم اسرائیل صبر خداوند را امتحان کردند و خداوند هم در مقابل، استقامت و وفاداری آنها را امتحان کرد. قوم به دفعات مکرر در این امتحان رد شدند اما خداوند وفادارانه با حضور مداوم خود، آنها را بوسیله ستونی از ابر در روز و ستونی از آتش در شب هدایت کرد.
این کتاب بیشتر از اینکه یک درس تاریخی باشد، نشان می‌دهد که چگونه خدا قوم اسرائیل را بیاد می‌آورد هر چند که او با طغیان و تمرد مدارا نمی‌کند و عدم ایمان را بدون عقوبت نمی‌گذارد. او به آنها یاد داد که چگونه با او قدم بزنند نه صرفا با پاهای خود در هنگام سرگردانی در بیابان، بلکه با دهان خود در پرستش، با دستان خود در خدمت، و با زندگی خود به عنوان شاهدان او در میان اقوام بیگانه‌ای که آنها را احاطه کرده بودند. او خدای ایشان بود و آنها قوم برگزیده او بودند و او از آنها انتظار داشت که چنین عمل کنند.

برگرفته از وب سایت: www.razgah.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO