مدافعین ایمان مسیحی

مدافع برجسته معاصر مسیحی: پروفسور ویلِم یوهانِس آوِنیل

5/5 - (5 امتیاز)

ویلم یوهانس آوِنیل ( متولد دوم ژوئن سال 1944 در زان دام هلند) یک زیست شناس، فیلسوف، و الاهیدان برجسته هلندی است . آوِنیل یکی از نویسندگان و سخنرانان سر شناس در میان مبشّران هلندی است. او به عنوان مباحثه گر بسیار حاذق شهرت به سزایی دارد. ایشان فارغ التحصیل رشته زیست شناسی بوده و دارای سه مدرک دکترا در رشته های زیست شناسی ، الاهیات و فلسفه می باشد و نیز نویسنده چندین کتاب پرطرفدار علمی است.

زمینه:

آوِنیل سالهای کودکی خود را در شهرهای آپلدورن و دیفنتر واقع در کشور هلند، سپری کرد. بعد از دوران تحصیلات ابتدایی، وارد دبیرستان مسیحی آپلدورن شد و پس از پایان دوره دبیرستان وارد دانشگاه اوترخت شد و در رشته زیست شناسی از سال 1962 تا 1967 با رتبه ای عالی در رشته های ژنتیک و نطفه شناسی فارغ التحصیل شد.

او برای مدت کوتاهی در شهر آپلدورن به عنوان معلم زیست شناسی مشغول به کار شد و بعد از آن از سال 1968 تا 1976 دانشمند آزمایشگاه هوبرِخت در شهر اوترِخت بود و پشه میوه ای (دروسوفیلا) را از نظر ژنتیک مورد تجزیه و تحلیل قرار می داد. در این دوران بود که او در سال 1970 موفق به اخذ دکترای خود با ارائه تز دانشگاهی اش در زمینه پشه میوه ای و علم ژنتیک، مورفولوژی و توسعه و بافت هموئیک بال در چشم حشرات بسیار کوچک با عمر کوتاه  که به دروسوفیلا مِلانوگَستر(Drosophila melanogaster) معروف می باشند، شد.

از سال 1975 آوِنیل کارمند شبکه عمومی بشارت مسیحی بود و برنامه های  رادیو و تلویزیونی بسیاری را تولید کرده است. به غیر از این برنامه ها، او سخنرانیها و تحقیقات بسیاری در زمینه کتاب مقدس داشته است و بیش از 160 کتاب را در موارد مکتب آفرینش گرایی، فلسفه، و مباحث گوناگون کتاب مقدسی به نگارش در آورده است. او همچنین یکی از پایه گذاران دانشکده انجیلی می باشد که بعدا" منتهی به استادی الا هیات در دانشکده بلژیک و هلند شد. در سال 1986 آوِنیل به دکترای فلسفه در دانشگاه آمستردام نائل آمد و نهایتاً در سال 1993 از طرف دانشگاه اورنج فری استیت واقع در بلوم فاونتین آفریقای جنوبی ، به او دکترای الاهیات اعطا شد.

در حال حاضر او ساکن شهرک هاوس تِرهایده در استان اوترخت هلند می باشد. در 28 مارس 1969 او با گرادا گرهاردینا ترول در شهر آپلدورن ازدواج کرد و ثمره این ازدواج چهار فرزند می باشند که یکی از آنان ( اِوِرِت یان آونیل ) نیز فیلسوفی فرهیخته می باشد و در این رشته مهارت بسیار دارد. برادر کوچکترش ، فرانک آوِنیل ، از اساتید کتاب مقدس است.

حرفه:

از سال 1977 تا 2009 آوِنیل در دانشکده بشارتی آمسفورت، به تدریس مشغول بوده است. در این مؤسسه ، که او از بنیان گذاران آن می باشد، مُدرس فلسفه و تاریخ تمدن بود. در ضمن ایشان پروفسور فلسفه  دانشگاه پوچف ستروم در آفریقای جنوبی بوده و به تدریس در رشته های جزم اندیشی و مطالعات کتاب مقدسی در مدرسه انجیلی الاهیات در سورینام پرداخته و نیز در مدرسه انجیلی دِ پاسی در شهر اوترخت به زبانهای آلمانی و فرانسوی تدریس کرده است.

او پروفسور جزم اندیشی در دانشکده الاهیات انجیلی در شهر لوون بلژیک و مُدرِس این رشته در آکادمی الاهیات انجیلی شهر زواین درخت هلند می باشد.

پخش برنامه های انجیلی ( بشارتی):

از سالهای 1970 تا 1990 ، پروفسور آوِنیل چهره ای شناخته شده در شبکه برنامه های انجیلی تلویزیون هلند بود، هرچند در سالهای اخیر نقش او در این برنامه ها کاسته شده است . از آغاز سالهای 1980 تا 5 جولای 2008 هر شنبه شب، عضو میزگرد برنامه رادیویی  دِیزه وِیک ( این هفته) در کانال انجیلی  بود و در زمینه وقایع اجتماعی و کلیسایی تجزیه و تحلیل کرده و آنها را مورد نقد و بررسی قرار می داد. او چندین بار  سخنگوی مهمان در کنار هِنک بینن دَیک (مبشر برجسته هلندی) در برنامه روز مخصوص جوانان بود که از طرف شبکه تلویزیونی انجیلی هلند برگزار می شد و هزاران جوان در آن شرکت می جستند و سالها میزبان برنامه تفسیری بر کانتاتای کلیسا از یوهان سباستیان باخ  بود. او بیشتر علاقه مند به جنبه الاهیاتی این کانتاتا بود تا جنبه موسیقی آن.

دیدگاههای الاهیاتی:

آوِنیل در فرقه کلی-لو- کونتیننتال که برخاسته از نهضت برادران بسته می باشد، رشد کرد. جایی که در آنجا پدرش واعظ شناخته شده ای بود. در سال 2004 طی مصاحبه ای او چنین اظهار داشت که پس از ایجاد جدایی در میان فرقه برادران بسته در سال 1995، که منجر به خروج افراد خشکه مذهبی از آن شد، مرز میان آنان و برادران باز از میان برداشته شد، و اعضای کلیسا با برادران باز آمیخته شده "ایکپونت کامیونیتی"(به کلامی دیگر جامعه مسیحی) شکل گرفت، که او آن را بعداً به عنوان یک کلیسای غیر همتراز انجیلی اما بدون شک با خصوصیات کلیسای برادران معرفی کرد.

آوِونیل همچنین در کلیساهای فرقه های گوناگون مسیحی نیز مرتباً سخنرانی می کند! و نیز عضو مؤسسه فلسفه اصلاح گرایان می باشد. پروفسور آوِنیل را می توان به عنوان یک مسیحی انجیلی محافظه کار توصیف کرد و باورهای او با مسیحیان پروتستان انجیلی هماهنگی و تطبیق خاصی دارد، و او اعتقادات و ایمان اساسی خود را به برادران پیشگام پلیموت و الاهی دانان اصلاح گرا و انجیلی، نسبت می دهد. هرچند او معروف به انعطاف پذیری در الاهیات خود می باشد. اعتقادات الاهیاتی او در سالهای اخیر بیشتر به فلسفه آفرینش گرایی در مقابله با تکامل و جنبش کاریزمتیک گرایش پیدا کرده است.

 

آفرینش یا تکامل:

برای مدتی طولانی ایشان آفرینش گرای معتقد به زمین جوان بود ، که نوعی اعتقاد به خلقت زمین در 6 تا 10 هزار سال اخیر می باشد. او شریک بسیار مهمی در تولید  برنامه ها و کتابهای  طرفدار آفرینش در شبکه تلویزیونی انجیلی هلندی EO بود. اما از سالهای 2000 به بعد او به تدریج به سوی اعتقاد به آفرینش یک هفته ای، باورش رامورد تجدید نظر قرار داد . او نظرات  جدید خود را در مجله علمی مسیحی " الیپس" که خود سردبیر آن می باشد ، به چاپ رساند که در آن، باورهای گذشته خود را " دوره آفرینش گرایی من" نامید.

در مقاله ای در صفحه مجازی خود ، آوِنیل به این مسئله اشاره کرد که او اکنون گرایش بیشتری به " تکامل هدایت شده" یا "تکامل الهی" دارد، چیزی که خود قبلا" به شدت با آن به همراه این توضیح که " یک سرازیری لغزنده به سوی ایمان خالص آفرینش" می باشد، به مخالفت برمی خاست. آوِنیل خود را به عنوان یک " ندانم گرا یا آگنوستیک اصل و مبدأ " اینچنین تشریح می کند: " که مطمئن نیست که زندگی در این زمین چگونه به تکامل رسیده، و نمی داند آیا ما به این مسئله بالآخره با اطمینان پی خواهیم برد یا خیر."

او تأکید می ورزید که همچنان به خدای خالق ایمان دارد ، اما به جزئیات این اعتقاد به طور وسیع با جزئیات آن نمی پردازد. برای مدتی او با جنبش طرح هوشمند هم نظر و همگام بود، اما به آن نیز امروزه با نگاهی منتقدانه می نگرد. در فوریه 2009 او بعضی از اشکال اعتقاد به آفرینش را دانش نما یاعلوم کاذب نامید ، که قبلاً این عنوان را برای " تکامل گرایان " به کار می برد. به علت این گونه تغییر و تحول در نظریات او، در میان همکاران قبلی اش در کانال انجیلی تلویزیون دلهره هایی ایجاد شد، که بعضی از این دلهره ها حتی به صورت  سرزنش های تند نیز ابراز شد.

در مصاحبه ای در 18 آوریل 2015 آوِنیل این موضوع را  نوعی سوء تفاهم  نامید. او اینچنین اظهار داشت که این مسئله که او تکامل الهی را پذیرفته امری صحیح نمی باشد و اینگونه اظهار داشت که برداشت صحیح این خواهد بود که او به داشتن و حفظ " فکری باز" برای تفسیر سه باب اول کتاب پیدایش معتقد است.

 

جنبش کاریزماتیک:

برای مدتی طولانی، آوِنیل از طرفداران سرسخت مکتب سسیشنیسم بود (جنبشی که معتقد است عصر معجزات و عطایای الهی با تکمیل نگارش کتاب مقدس به پایان رسیده). او همراه با بسیاری از برادران هم ایمانش ، بر این باور بود که  نشانه هایی مانند معجزات و شفای الهی و سخن گفتن به زبانها، تنها به کلیسای اولیه برای تصدیق و تأئید پیام رسولان در بشارت انجیل، اعطاء شده بود و بعد از مرگ آخرین رسول، این نشانه ها و علامات و عطایا و معجزات " متوقف" شد. او نقطه نظر خود را در اوایل سالهای 2000 مورد تجدید نظر قرار داد و پس از اعلان این حقیقت که دخترش بعد از دیدار با کشیش و مبشری نیجریه ای به نام تی بی جاشوا، که عطای شفا داشت، از نازایی شفا یافته است، در مصاحبه ای  در سال 2004 به این مسئله اذعان داشت و اعتراف کرد که به طور شخصی و در میان عموم از مسیحیان پنتیکاستی و کاریزماتیک بخاطر انتقادهای سخت خود از آن جنبشها عذر خواهی کرده است.

پروفسور آوِنیل از آن به بعد بیشتر و بیشتر همگام با جنبش کاریزماتیک  دیده می شود و به صورت بسیار نزدیکی با سازمان تبشیری کاریزماتیک Touch Reach and Impact the Nations (TRIN) (لمس قابل دسترس و تأثیرگذاری بر ملتها) ( تی آر آی ان) که جلسات بیداری برگزار می کنند، همکاری می کند. پر واضح است که این اقدام ایشان به جذابیتشان در دایره پنتیکاستی و کاریزماتیک افزایش بخشیده و در عین حال باعث نارضایتی شدید در میان انجیلی های محافظه کار، بخاطر ترک دیدگاه های سسیسشنیستی اش شده است.

سیاست:

آوِنیل خود را در سال 1998  کاندید فدراسیون سیاسی اصلاح گرایان یعنی آرپی اف کرده بود. این نیز فاصله ای عمیق از ترک موضع قبلی اش در رابطه با مخالفتش با شرکت مسیحیان در سیاست بود. در حال حاضر او عضو حزب اتحاد مسیحی که جانشین حزب آر پی اف در کشور هلند است، می باشد. در انتخابات 2003 او بیست و یکمین کاندیدای حزب اتحاد مسیحی بود و در این انتخابات 1921 رأی را از آن کرد.

 

مانیفست الهی

در سال 1995، فیلسوف هرمن فیلیپس مانیفست ملحدین یا خداناباوران را منتشر کرد . چاپ اصلاح شده آن در سال 2003 منتشر شد. در این بیانیه،  فیلیپس مدعی شد که انکار وجود خدا از لحاظ منطقی قابل اثبات می باشد. علم می تواند مشخص کند که خدایی وجود ندارد. در ماه مارس 2005 آوِنیل با نشر یک کتاب، دلایل فیلیپس را مورد نقد قرار داد. عنوان کتابش: " خدایی که وجود دارد! چرا یک ملحد نیستم؟" بود. آوِنیل در کتابش استدلال می کند که هیچ دلیل قانع کننده ای برای رد وجود خدا وجود ندارد و اینچنین نتیجه گیری کرده که خداناباوری نتایج گرانی را برای شخص به ارمغان می آورد.

 " رد مستمر وجود خدا ( یا به کلامی دیگر آتئیسم یا خداناباوری)  این نتایج را به همراه دارد: اغتشاش و بی نظمی،  و رد شخصیت و هویت حقیقی انسانی، ، عدم وجود تعهدات اخلاقی، و نبود طرز تفکر منطقی، غیاب هر گونه ایده و باور، بی معنا بودن نیکوکاری و خیرات، و تنها چیزی که وجود دارد اتم های متحرک غیر روحانی و بدون تعقل و بی منطق و نیز غیرشخصی با ساختار مولکولی در حال تغییر دائم ، مانند حالت مغز ، که تحت تأثیر دگرگونی تصادفی و اصل انتخاب طبیعی می باشند . باور متداول عمومی به رو ش های علمی، و شرط  تأیید تجربی و منطقی ، و غیره، چیزی جز یک حالت فکری خنثی برای این اشخاص با وجه مشخصه این باور، نیست. هرچند ما در مورد حالات فکری صحبت می کنیم ( آتئیسم) به حالتی که تظاهر به یک موضع فکری می کند، بر می گردد، یعنی یک فرضیه به تمام معنا. آتئیسم در حالت افراطی خویش به نوعی نیست گرایی یا آیین نفی مطلق منجر می گردد. تکرار می کنم، هر شخصی که رابطه اش را با خدا از دست داده است، نتیجتاً انسانیت خود را نیز از دست داده است."

انتقادات:

پروفسور ویلم آوِنیل با انتقادات بسیاری از طرف مسیحیان انجیلی محافظه کار در رابطه با تبلیغ کشیش نیجریه ای تی بی جاشوا که مردم را با ایمان شفا می دهد، روبرو شده. بعضی حتی واقعی بودن مسح فوق طبیعی و حتی خود شخص تی بی جاشوا را مورد نکوهش قرار داده اند. محافظه کاران همچنین همکاری او را با سازمان تی آر آی ان و مبشّر کاریزماتیک بنام ماتوس فان در ستین را نیز مورد حملات شدید خود قرار دادند.

برخی نیز از ارزیابی دوباره او در مورد مسئله آفرینش یا تکامل، خرده گرفتند که شک و تردید او در رابطه با چگونگی درک خلقت هفت روزه کتاب مقدس  که آیا این مسئله تحت اللفظی بیان شده یا استعاری، امری غیر منطقی است!

در گروههای علمی و الاهیاتی معمولی ، آوِنیل بازتاب کمی در مورد نظریه های خود می یابد. سخنان او به ندرت در نشریه های آموزشی الاهیاتی دیده می شوند. برخی معتقدند ، علیرغم وجود کتابهای بسیار آوِنیل، به آسانی نمی توان نقطه نظرات الاهیاتی او را تشخیص داد. اضافه بر آن ، برخی از منتقدان او را به نوسانات بسیار در نوشته ها و درسهایش و نیز تضاد بین مطالبش با آنچه قبلا منتشر ساخته، متهم می کنند.

اما او همچنان به عنوان اندیشمندی مسیحی که صادقانه با خدا قدم می زند و از او سخن می گوید، مورد علاقه و تحسین هزاران هزار شاگرد خویش می باشد.

برگرفته از: ویکی پیدیا

ترجمه: اِلما غریبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO