کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس: اشدود، اشقلون، اشنه، اطینا و افراته

رای بدهید

اَشدُود (قلعه)       یوشع 11: 22         Ashdod

یکی از پنج شهر اصلی فلسطین که در شمال شرقی غزه قرار داشته وهمراه با غزه، جت، عقرون و اشقلون به نام فلسطین پنتاپولیس (Philistine Pentapolis) شناخته می شدند. این شهر به قبیلۀ یهودا تعلق گرفت (یوشع 15: 46) ولی تا زمان عزیا توسط ایشان فتح نشد (2تواریخ 26: 6).

در زمانی که یوشع را از کوهستانهای یهودا و اسرائیل منقطع ساخت بعضی از عناقیان در حدود اشدود باقی ماندند (یوشع 11: 22غ 13: 1-3).

بعد از تسخیر تابوت عهد، فلسطینی ها آن را به اشدود آورده و در معبد داجون قرار دادند. صبح روز بعد داجون در مقابل تابوت خداوند رو به زمین افتاده و شکسته شده بود و خداوند اهالی اشدود را به مرض بواسیر مبتلا ساخت. سرانجام فلسطینی ها مجبور شدند که تابوت را به اسرائیلیان برگردانند (1سموئیل 5-6).

آشوری ها این شهر را در قرن هشتم ق.م. فتح کردند و این شهر به وسیلۀ سرگن دوم در سال  711 قبل از میلاد کاملاً تخریب (عاموس 1: 8؛ اشعیا 20: 1) و تبدیل به شهری ضعیف و بی اهمیت گردید (ارمیا 25: 20؛ صفنیا 2: 4؛ زکریا 9: 6).

بازسازی حصار اورشلیم باعث ایجاد حسادت و توطئۀ سنبلط، طوبیا، اعراب، عمونیان و اشدودیان شد (نحمیا 4: 7-8).

فرزندان حاصل از ازدواج یهودیان با زنان اشدود، عمونیان و موآبیان نمی توانستند به خوبی و به طور کامل به زبان عبری صحبت کنند. همین مشکل باعث ملامت ایشان از جانب نحمیا گردید (نحمیا 4: 7-8؛ 13: 23-24).

در عهد جدید فقط در کتاب اعمال رسولان (8: 40) بعد از ظاهر شدن فیلیپس به خواجه سرای حبشی به آن اشاره شده است. نام دیگر آن «ازتوس» (Azotus) است.

اشقلون            داوران 14: 19            Ashkelon

یکی از پنح شهر مهم فلسطین که در سواحل مدیترانه به فاصلۀ 30 مایل از جنوب تل آویو و بین شهرهای غزه، اشدود، جت و عقرون قرار دارد.

در زمان شمشون فلسطینی ها آن را اشغال کردند (داوران 14: 19). صفنیا (2: 4) و زکریای نبی (9: 5) خرابی آن را پیشگویی کردند. در کتاب عاموس (1: 7) در میان سرزنش ملتها به آن اشاره شده است. داود در مرثیه ای که پس از شنیدن خبر مرگ شاؤل و یوناتان سرائید به آن اشاره می کند (2سموئیل 1: 20).

اَشنَه     یوشع 15: 23         Ashnah

دو روستا در یهودا به این نام خوانده شدند (یوشع 15: 33؛ 43) یکی از آنان در غرب اورشلیم و دیگری به فاصلۀ 30 مایلی جنوب غربی اورشلیم بین حبرون و لاکیش قرار داشته است.

اَطینا           اعمال 17: 15               Athenes

مرکز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایالت آتیکا (Attica) در شرق یونان که به فاصلۀ 4 مایلی از دریای اژه قرار داشته است. بعد از پیروزی بر فارس ها در سال 490 ق.م. در جنگ ماراتن (Marathon) و پیروزی در سالامیس (Salamis) در سال 480 ق.م. ساکنین آتن امپراطوری کوچکی را تشکیل داده که پایتخت آن آتن بود. در زمان پریکل (pericles) ادبیات و معماری این منطقه بسیار پیشرفت کرد اما با وقوع جنگ پلپونسیان (Pelponnesian) در سال 431 ق.م. و محاصرۀ آتن توسط اسپارتا (404 ق.م.) از قدرت سیاسی منطقه کاسته شد و سرانجام در سال 86 ق.م. این منطقه توسط رومی ها تسخیر گردید. در زمان پولس نیز این منطقه زیر نفوذ دولت روم قرار داشت (اعمال 17: 15). در این شهر، مذبح ها، معابد و ساختمانهایی جهت گذرانیدن قربانی وجود داشت و پولس نیز آنان را دیندار معرفی کرد (اعمال 17: 22). تپۀ مریخ یا (Areopagus) در غرب آکروپولیس (تپه هایی که شهر به وسیلۀ آنان احاطه شده بود) محل موعظۀ پولس بود که دیونیسیوس و چند نفر دیگر در آنجا ایمان آوردند (اعمال 17: 34). اما پولس موفق نشد در آنجا کلیسایی تأسیس کند.

اِفراتَه        پیدایش 35: 16          Ephratah

نام قدیمی بیت لحم (پیدایش 35: 16، 19؛ 48: 8) است. در کتاب روت (4: 11) به افراته به عنوان منطقه ای در بیت لحم اشاره شده است. منظور از افراته در مزمور 132: 6 ممکن است قریه یعاریم یا قبیله ای در شمال سهودا باشد.

قبیلۀ افرایم به نام افراته نیز شناخته شده است.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO