پاسخ به اسلامزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجمسئلۀ رنج

9 نکتۀ مهم که باید در بارۀ طالبان بدانیم کدامند؟

4.9/5 - (109 امتیاز)

9 نکتۀ مهم که باید در بارۀ طالبان بدانیم، کدامند؟

 

بیست سال پيش ايالات متحده ، دولت طالبان در افغانستان را به دليل پناه دادن به اسامه بن لادن و فراهم آوردن زمينه های آموزشی برای تروريست های القاعده سرنگون كرد و در اين ماه طالبان پس از عقب نشينی نيروهای نظامی آمريكا و سقوط دولت افغانستان به مسند قدرت بازگشت.

در زیر مطالبی ذکر می شود كه به شما كمك می كند تا در مورد حکومت وحشی اسلام گرا بیشتر بدانيد:

١- نام طالبان به معنی دانش آموزان است.

طالبان اصطلاحی برگرفته از زبان پشتو می باشد كه به معنی دانش آموزان يا جويندگان است. طالبان اصلی جنبشي از دانش آموزان مذهبی( طالب) از مناطق پشتون شرقی و جنوبی افغانستان می بود كه در مكاتب سنتی اسلامی در پاكستان آموزش ديده بودند.

٢- در مدرسه، دانش آموزان طالبان در زمينۀ قرآن و جنگ آموزش ديدند.

دانش آموزان اصلی طالبان در مدارسی كه حضور می داشتند در گروه های شبه نظامی سازماندهي شدند و در به كارگيري از زور و خشونت برای تسليم رقبای خود آموزش ديدند. این دانش آموزان به دو گروه تقسيم شدند:

يك گروه كه فقط در مطالعات و درس شركت می نمود و گروه ديگر كه برای شركت در جنگ های مذهبی (جهاد) سازماندهی و آماده می گرديد و افراد ١٨ سال و به بالا که با نیروهای اتحاد جماهير شوروی می جنگيدند و پس از بازگشت از جنگ به تحصيل باز مي گشتند.

٣- طالبان در جريان جنگ داخلی افغانستان به قدرت رسيدند.

در دسامبر سال ١٩٧٩ ، سی هزار سرباز روسی برای حمايت از حكومت كمونيستی افغانستان به افغانستان حمله كردند. روسيه در دهه آينده قبل از خروج در سال ١٩٨٨ به گسترش حضور خود ادامه داد. و پس از خروج شوروی، درگيری های داخلی ادامه يافت تا اينكه دولت در سال ١٩٩٦ به دست طالبان سقوط كرد. اتحاد شمالی افغانستان كه رسماً به عنوان جبهۀ اسلامی متحد برای نجات افغانستان شناخته می شود، در سال ١٩٩٦ برای مخالفت با طالبان تشكيل شد. اتحاد شمالی تا سپتامبر ٢٠٠1، هنگامی كه نيروهای آمريكايی، رژيم اسلامی را سرنگون كردند، در جنگ دفاعی عليه دولت طالبان جنگيد.

٤- دولت آمريكا با طالبان توافق صلح بسته بود.

در فوريه ٢٠٢٠، دولت ترامپ موافقت نامه ای را با طالبان امضاء كرد كه بر اساس آن ايالات متحده بايد نيروهای خود را خارج می كرد و حداكثر ٥٠٠٠ زندانی جنگی و سياسی طالبان را آزاد می نمود و در مقابل، طالبان موافقت كردند كه از استفادۀ هر گروه يا فردی از خاك افغانستان عليه امنيت ايالات متحده و متحدانش جلوگيری كنند. بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا موافقت كرد كه به اين توافق احترام بگذارد و پايبند باشد. بايدن گفت: “شايد اين چيزی نيست كه من خودم در مورد آن مذاكره می كردم، اما توافقی بود كه توسط دولت ايالات متحده منعقد شد كه به نظر من این مسئله امری منطقی بود.”

 

5- طالبان مشغول قاچاق انسان و بردگی جنسی بوده اند.

در زمان قدرت، طالبان زنان را به منظور ازدواج اجباری و بردگی جنسی می ربودند. به گفتۀ دولت افغانستان، طالبان همچنين زنان را مرتباً به عنوان برده های جنسی برای تامين مالی رژيم خود می فروخت. به گفتۀ وزارت خارجۀ ايالات متحده، اخيراً طالبان برخی از قربانيان قاچاق جنسی كودكان و بزرگسالان را به اتهام ارتكاب جنايات اخلاقی بازداشت و به زور مجبور به كار نموده است.

مقامات طالبان همچنين قربانيان قاچاق جنسی مردان را مجازات می نمود و پسران قربانی را به همان اندازه كه قاچاقچيان بزرگسالِ آنها جنايت كار بودند، تحت تعقيب قرار می دادند. مقامات، پسران قربانی قاچاق جنسی را به اتهامات جنايی به مراكز بازپروری نوجوانان بازگردانده و برای چندين سال آنها را بازداشت نمودند.

٦- طالبان سربازان كودك را به خدمت گماشت تا در اين راه مبارزه نمایند.

به گفته ناظر حقوق بشر، طالبان كودكان را در مراحل خاص سنی استخدام و آموزش می دهد. به بيانيه ناظر حقوق بشر، پسران از سن شش سالگی شروع به تلقين یا به قول طالبان “ارشاد” می كنند و به تحصيل دروس دينی زير نظر معلمان طالبان تا هفت سال ادامه می دهند. به گفتۀ بستگان پسرانی كه به استخدام طالبان در آمدند در سن ١٣ سالگی، كودكان تحصيل كردۀ طالبان مهارت های نظامی از جمله استفاده از سلاح گرم و توليد و استقرار مواد منفجره را آموخته اند.

سپس معلمان طالبان آن سربازان كودك آموزش ديده را به گروه های خاص طالبان در آن ناحيه معرفی می كنند.

٧- طالبان در نقض حقوق بشر سابقۀ طولانی دارند.

وزارت امور خارجۀ ايالات متحده خاطر نشان می سازد كه افغانستان در زمان طالبان يكی از بدترين سوابق حقوق بشر در جهان را داشته. ناظر حقوق بشر يادآور می شود كه كنترل های اجتماعی که به شکل مأمورین “اخلاقی” بودند در زمانی كه طالبان در دهه ١٩٩٠ قدرت را در دست داشتند و به عنوان مأمورین امر و نهی شناخته می شوند همچنان در مناطق تحت كنترل طالبان به فعاليت خود ادامه می دهند و اين مأمورین به منظور نظارت بر پايبندی ساكنان به ضوابط اجتماعی است كه توسط طالبان تصويب شده كه مربوط به لباس و رفتار عمومی، طول ريش، حضور مردان در نماز جماعت و استفاده از تلفن های هوشمند يا ساير وسايل تكنولوژيكی می باشد.

٨- طالبان در ظلم و ستم به دختران و زنان سابقه دارند.

به محض روی كار آمدن طالبان در سال ١٩٩٠ طالبان دانشگاه زنان را بست و تقريباً همۀ زنان مجبور به ترك شغل خود شدند. دولت همچنين دسترسی به مراقبت های پزشكی را برای زنان محدود نمود و به طرز وحشيانه ای يك پوشش لباس محدود كننده، اعمال نمود و توانايی زنان برای جابجايی و مهاجرت در شهر را نيز محدود نمود.

وزارت امور خارجۀ آمریکا می گويد كه حدود ٥٠٠٠٠ زن كه همسر و ديگر اقوام مرد خود را در طول جنگ داخلیِ طاقت فرسای افغانستان از دست داده بودند، هيچ منبع درآمدی نداشتند و بسياری از آنها به فروش دارايی های خود و گدایی در خیابان ها و يا بدتر از آن را، برای تأمين خوراک خانواده های خود بسنده كردند. زنان همچنين بايد از برقع استفاده می نمودند، با حجابی آنقدر ضخيم كه تنفس برايشان مشكل می بود. آنها از پارچۀ مشبك مانند كوچكی كه برای ديدن مجاز می بود استفاده می كردند كه به آنها این اجازه را می داد تا ديد محدودی داشته باشند كه حتی عبور ايمن از خيابان را نيز برايشان دشوار می نمود.

٩- طالبان در آزار و اذيت مسيحيان در افغانستان نیز سابقه دارد.

معدود مسيحيانی كه در افغانستان باقی مانده اند و تعدادشان بين ١٠٠٠ الی ٢٠٠٠٠ نفر متغير می باشد از بازگشت طالبان در هراسند. شخصی كه از اسلام به مسيحيت روی آورده بود به سازمان حمایت بین المللی از مسیحیان در بارۀ این که ایمانداران چگونه با به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان روبرو شده اند و طالبان پس از این چگونه عمل خواهد نمود چنین گفته است:

“هدف طالبان به قتل رساندن مسيحيان شناسایی شده و گسترش ترس می باشد و در حال حاضر پوسترهايي وجود دارند كه بر آنها نوشته شده اگر شما دختران مجرد ١٥ ساله داريد، بايد آنها را به ازدواج سربازان طالبان درآوريد و مسیحیان از اين بابت در هراسند که دخترانشان از آنها گرفته و مجبور به ازدواج با طالبان شوند. آنها برای شستشوی مغزی به مدارس فرستاده می شوند والدين آنها ممكن است كشته شوند. يك نفر نامه ای دريافت كرد كه خانه او در حال حاضر متعلق به طالبان است. او مردی است ساده كه صنايع دستی می سازد و كل پس اندازش در این خانه خلاصه می شود. طالبان همۀ متعلقات و اموال مسیحیان را غصب خواهد نمود و زنان آنها را به مالکیت خواهد گرفت.”

 

نویسنده: جوكارتر ویراستاری برای سازمان ائتلاف انجيل می  باشد و نويسندۀ كتاب “راهنمای زمينۀ زندگي و ايمان برای والدين” است. وی ويرایشگر كتاب مقدس NIV Lifehacks و کمک نويسندۀ کتاب: “چگونه مانند عیسی بحث کنیم: یادگیری متقاعد سازی از بزرگترین ارتباط گر تاریخ” نیز می باشد. او همچنين به عنوان كمک شبان در كليساي کتاب مقدسی مك لين در آرلينگتون واقع در ایالت ويرجينيا خدمت می کند.

تاریخ نگارش مقاله: 21 اوت 2021

ترجمۀ: شبنم ابراهیمی نیا

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO