کتاب مقدس

تبدیل آب به شراب در انجیل یوحنا فصل دوم

رای بدهید

تبدیل آب به شراب در انجیل یوحنا فصل دوم

          قانا حدود 6 کیلومتری شمال شرق ناصره قرار داشت. نتنائیل اهل قانا بود (یوحنا 21: 2). او دید چندان جالبی نسبت به شهر ناصره که در همسایگی او بود، نداشت (1: 46). بدیهی است که جشن ازدواج در منزل یکی از دوستان یا آشنایان عیسی و یا نتنائیل برگزار شده است.

به کارگیری لفظ «ای زن» (آیۀ 4) در آن زمان، نشانۀ احترام و ملاحظه ای بود که نسبت به شخص مؤنث قائل بودند. عیسی مجدداً آن را روی صلیب، یعنی زمانی که بیش از هر وقت دیگر ممکن بود از او بی احترامی سر بزند، بر زبان آورد (یوحنا 19: 26). به نظر می رسد در این جا منظور وی چنین باشد: «حتی اگر شراب تمام شده باشد، من چه بایستی بکنم؟ مسئول این کار که من نیستم. زمان من برای انجام معجزات هنوز نرسیده است.» احتمالاً او قبلاً مریم را از قوای جدید معجزه آسای خود در اثر نزول روح القدس به هنگام تعمید، مطلع ساخته بود. مریم موقعیت پیش آمده را به عنوان فرصتی برای پسر خود می دید. اگر چه عیسی بر اساس درخواست مادرش این معجزه را انجام داد، ولی «ساعت» او (آیۀ 4) برای استفاده عمومی از قوای معجزه آسایش چهار ماه بعد فرا رسید، یعنی زمانی که خدمت عمومی خود را در اورشلیم به هنگام عید فصح (آیۀ 13) رسماً آغاز نمود.

«دو یا سه کیل» (آیۀ 6). هر یک کیل حدود 30 لیتر گنجایش داشت. اندازۀ قدح های سنگی تقریباً نصف یک بشکۀ معمولی بود.

اهمیت این معجزه: هر چند شیطان در طول 40 روز از هر طریقی که می توانست، عیسی را وسوسه کرد تا قدرت معجزه آسای خود را برای رفع احتیاجات شخصی خود به کار گیرد ولی عیسی همۀ آنها را رد کرده ثابت قدم بر جای ماند. سپس مستقیماً به عروسی می رسیم. اگر چه معجزات بعدی او عموماً آزادی دردمندان را در پی داشت، اما اولین معجزۀ او در جشن عروسی، در یک موقعیت شاد و خرّم رخ داد. او انسان ها را شاد ساخت و این قسمتی از خدمت او بود. مثل این که عیسی در همین شروع، می خواست اعلام کند که مذهبی که او آن را به دنیا معرفی می کند، مذهب ریاضت نیست بلکه مذهب شادی و خرّمی طبیعی است. این برکت عیسی برای جشن عروسی در قانا بود.

«ابتدای معجزات» (آیۀ 11). این اولین معجزۀ عیسی بود. داستان های افسانه ای و نادرست کتب آپوکریفا در مورد معجزات عیسی در ایام کودکی اش که به داستان های جنّ و پری شباهت دارد، کاملاً ساختگی هستند.

«جلال خود را ظاهر کرد» (آیۀ 11)، او را به صورت خالق معرفی می کند (یوحنا 1: 3و14). این معجزات، آنقدر به سرعت انجام می شد که نشان گر قدرت آفرینندگی محض او بود.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO