کتاب مقدس

بُتهای مذکور در کتاب مقدس: داجون

رای بدهید
 داجون       Dagon  

لغت فوق به معنای   ماهی   می‌باشد.

داجُون نام یکی از خدایان فلسطینیان بوده است و معروفترین معبد داجون در غزه قرار داشته است. فلسطینیان گرفتار شدن شَمْشُون را نتیجه کمک داجون دانسته و برای آن در معبدش جشنی بر پا کرده و قربانی گذراندند، اما شَمْشُون معبد را به قوت یهوه خراب کرد.
فلسطینیان پس از پیروزی بر اسرائیل صندوق عهد خداوند را به اَشْدُود آورده و در معبد داجون قرار دادند، ولی این باعث شکستن بت داجون و تباهی مردم اَشْدُود گردید.
پس از کشته شدن شائول، فلسطینیان سر او را از بدنش جدا کرده و در معبد داجون به دیوار نصب کردند.
توضیحات:
داجُون یکی از خدایان بابلی و آشوری بوده که توسط کلدانیان به میان فلسطینیان آورده شد. داجون در نزد فلسطینیان خدای حاصلخیزی و درو محصولات بود. در تصویری که از داجون در بابل بدست آمده است وی با سر ودستانی انسانی و از کمر به پایین به شکل ماهی می‌باشد. این شکل از خدا نمایانگر اقتدار آن بر طبیعت بوده است. معنای آن از ریشه لغت Dag به معنای ماهی و از ریشه لغت Dagan به معنای دانه می‌باشد. بنا بر شواهد بدست آمده احتمال آنکه خدای ماهی گونه باشد بیشتر است و در کتاب مقدس کتاب سموئیل اول باب ۵ آیه ۴ هیچ اشاره‌ای به پاهای داجون نشده است.

 منابع کتاب مقدس:     داوران باب ۱۶ – سموئیل اول باب ۵ – اول تواریخ باب ۱۰

  داوران باب ۱۶ آیه ۲۳ تا ۲۴
۲۳ و سروران فلسطینیان جمع شدند تا قربانی عظیمی برای خدای خود، داجون بگذرانند و بزم نمایند زیرا گفتند خدای ما دشمن ما شَمْشُون را به دست ما تسلیم نموده است. ۲۴ و چون خلق او را دیدند خدای خود را تمجید نمودند، زیرا گفتند خدای ما دشمن ما را كه زمین ما را خراب كرد و بسیاری از ما را كشت، به دست ما تسلیم نموده است.  

  سموئیل اول باب ۵ آیه ۱ تا ۷
۱ و فلسطینیان تابوت خدا را گرفته، آن را از اَبَنْعَزَر به اَشْدُود آوردند. ۲ و فلسطینیان تابوت خدا را گرفته، آن را به خانة داجون درآورده، نزدیك داجون گذاشتند. ۳ و بامدادان چون اَشْدُودیان برخاستند، اینك داجون به حضور تابوت خداوند رو به زمین افتاده بود. و داجون را برداشته، باز در جایش برپا داشتند. ۴ و در فردای آن روز چون صبح برخاستند، اینك داجون به حضور تابوت خداوند رو به زمین افتاده، و سر داجون و دو دستش بر آستانه قطع شده، و تنِ داجون فقط از او باقی مانده بود. ۵ از این جهت كاهنان داجون و هر كه داخل خانة داجون میشود، تا امروز بر آستانة داجون دراَشْدُود پا نمی‌گذارد. ۶ و دست خداوند بر اهل اَشْدُود سنگین شده، ایشان را تباه ساخت و ایشان را، هم اَشْدُود و هم نواحی آن را به خراجها مبتلا ساخت. ۷ و چون مردان اَشْدُود دیدند كه چنین است گفتند: «تابوت خدای اسرائیل با ما نخواهد ماند، زیرا كه دست او بر ما و بر خدای ما، داجون سنگین است.»  

  اول تواریخ باب ۱۰ آیه ۸ تا ۱۰
۸ و روز دیگر واقع شد كه چون فلسطینیان آمدند تا كشتگان را برهنه نمایند، شاؤل و پسرانش را در كوه جِلْبُوع افتاده یافتند. ۹ پس او را برهنه ساخته، سَر و اسلحه‌اش را گرفتند و آنها را به زمین فلسطینیان به هر طرف فرستادند تا به بتها و قوم خود مژده برسانند. ۱۰ و اسلحه‌اش را در خانة خدایان خود گذاشتند و سرش را در خانة داجون به دیوار كوبیدند.

برگرفته از وب سایت: www.razgah.com 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO