کتاب مقدس

بررسی عهدجدید- انجیل یوحنا JOHN

رای بدهید

نویسنده:

نویسنده این انجیل، یوحنای رسول است، “شاگردی که عیسی او را دوست داشت” (13: 23؛ 19: 26؛ 20: 2؛ 21: 7 و 20 و 24). او در کلیسای اولیه مشهور و سرشناس بود، اما در این انجیل نام او ذکر نگردیده است. اگر یوحنا نام خود را ذکر می کرد امری طبیعی بود اما بیان توضیح دیگری در این باره مشکل است. نویسنده، زندگی یهودی را به خوبی می شناسد، این موضوع از اشاره ای که به تفکرات عمومی در مورد مسیح (1: 20-21؛ 7: 40-42)، دشمنی و خصومت بین یهودیان و سامریان (4: 9) و آداب یهودیان، مانند ختنه کردن در هشت روزگی و مقدم دانستن آن بر قانون ممنوعیت کار در روز سبت (7: 22) می کند، مشخص می گردد.

او از شرایط جغرافیایی کشور فلسطین با خبر بود. این مطلب از تعیین کردن موقعیت بیت عنیا در حدود 15 تیر پرتاب (در حدود 2 میل یا نیم فرسنگ) از اورشلیم (11: 18) و اشاره کردن به قانا، روستایی که هیچ یک از مطالب قبلی، در مورد آن اشاره ای نکرده اند، معلوم می گردد (2: 1و 21: 1). انجیل یوحنا نشانه هایی دارد که به وضوح نشان دهنده وجود یک شاهد عینی است. مانند خانه ای در بیت عنیا که در اثر شکسته شدن پیمانه عطر از بوی خوش پر شد (12: 3). نویسنده های قدیمی مانند ایرنیوس و ترتولیان می گویند که یوحنا این انجیل را نوشته و دیگر مدارک نیز همگی با این نظر موافق هستند (به مقدمه رساله اول یوحنا “قسمت نویسنده” مراجعه کنید).

تاریخ:

عموماً از دو دیدگاه، جهت تعیین تاریخ این انجیل پشتیبانی می گردد:

1- دیدگاه سنتی: آن را در اواخر قرن اول، 85 میلادی یا دیرتر قرار می دهد (ر.ک به مقدمه رساله اول یوحنا قسمت “تاریخ” ).

2- اخیراً، تعدادی از محققین تاریخ زودتری را پیشنهاد کرده اند (بین دهه 50 و 70 میلادی).

دیدگاه اول، احتمالاً با استناد به این سخن کلمنت اسکندریه که “یوحنا برای تکمیل کردن گزارشاتی که در اناجیل دیگر وجود دارند، انجیل خود را نوشته است” (ازوبیوس، تاریخ کلیسا)، پشتیبانی و حمایت می گردد. بنابراین انجیل او، از نظر زمانی، دیرتر از سه انجیل اول، نوشته شده است. همچنین استدلال گردیده ظاهراً الهیات پیشرفته تر انجیل چهارم، نشان می دهد که این انجیل دیرتر نوشته شده است.

الهیات رومیان (که در 57 میلادی نوشته شده) به اندازه انجیل یوحنا پیشرفته است. اظهاری که در یوحنا 5: 2 بیان گردیده، مبنی بر اینکه استخری نزدیک دروازه گوسفند وجود دارد (به جای وجود داشت)، احتمالاً زمانی قبل از سال 70 میلادی (زمانیکه اورشلیم ویران گردید) را پیشنهاد می دهد. بهر حال دیگران می گویند که یوحنا، بعضی مواقع، هنگامیکه در مورد اتفاقات صحبت می کند، از زمان حال استفاده می نماید.

هدف و تأکیدات:

بعضی مترجمان معتقدند که مقصود یوحنا تهیه کردن نسخه ای از پیام مسیحیان بوده است تا متفکران را تحت تاثیر قرار دهد. دیگران، آرزو و میلی جهت تکمیل یا تصحیح کردن اناجیل همنظر، جنگیدن و مبارزه با بعضی اشکال ارتداد، مخالفت ورزیدن با ادامه طریق پیروان یحیی تعمید دهنده یا دست یابی به یک هدف مشابه را عنوان کرده اند.

اما خود نویسنده، آشکارا هدف اصلی اش را بیان می کند:

“لیکن اینقدر نوشته شد تا ایمان آورید که عیسی، مسیح و پسر خداست و تا ایمان آورده و به اسم او حیات یابید”. (20: 31)

احتمالاً یوحنا، بیشتر خوانندگان یونانی، یعنی کسانی را که در معرض و تحت تأثیر عقاید ارتدادی بودند، در نظر داشته است. اما منظور اصلی اش، تبلیغ مسیحیت بوده است. این امکان وجود دارد که ایمان آورید “May believe” به صورت “دنبال کنید” تا “ایمان آورید” (May continue to believe) فهمیده و درک شود. بنابراین در اینجا هدف این است که ایماندارانی که مسیح را پذیرفته اند، بنا نیز گردند.

برای تأکیدهای اصلی کتاب به این آیات رجوع کنید (1: 4، 7، 9، 14، 19، 49؛ 2: 4، 11؛ 3: 27؛ 4: 34؛ 6: 35؛ 13: 1؛ 17: 26؛ 13: 31؛ 17: 12، 5؛ 20: 31).

فهرست مطالب:

I– مقدمه (1: 1-18)

II– آغاز خدمات مسیح (1: 19-51)

الف- خدمت پیام آور و آماده کننده راه او (1: 19-34)

ب- معرفی عیسی به تعدادی از شاگردان (1: 35-51)

III– خدمات عمومی عیسی: نشانه ها و سخنرانی ها (بابهای 2-11)

الف- تبدیل آب به شراب (2: 1-11)

ب- پاکسازی معبد (2: 12-25)

پ- ملاقات با نیقودیموس (3: 1-21)

ت- خدمات عیسی و یحیی تعمید دهنده (3: 22-4: 3)

ث- عبور از سامره (زنی در کنار چاه) (4: 4-42)

ج- شفای پسر مأمور دولت (4: 43-54)

چ- سفر به اورشلیم برای یکی از عیدهای یهود (باب 5)

ح- غذا دادن به 5000 نفر و موعظه نان حیات (باب 6)

خ- عیسی در عید خیمه ها (باب 7-8)

د- شفای مرد کور مادرزاد (باب 9)

ذ- مثل شبان نیکو (10: 1-21)

ر- مباحثه در عید تقدیس (10: 22-39)

ز- خدمات در بیریه (10: 40-42)

س- زنده کردن ایلعازر (باب 11)

IV– هفته زحمات (بابهای 12-19)

الف- تدهین پاهای عیسی (12: 1-11)

ب- ورود مظفرانه (12: 12-19)

پ- آمدن یونانیان (12: 20-36)

ت- بی ایمانی یهودیان (12: 37-50)

ث- آخرین سخنرانی ها (بابهای 13-17)

1- سخنان عیسی در شام آخر (بابهای 13-14)

2- سخنان عیسی در راه باغ جتسیمانی (بابهای 15-16)

3- دعای عیسی جهت شفاعت (باب 17)

ج- خیانت به عیسی و دستگیری او (18: 1-12)

چ- محاکمه های عیسی (18: 13-19: 15)

ح- مصلوب شدن و تدفین (19: 16-42)

V– رستاخیز (20: 1-29)

VI– مقصود از نوشتن کتاب (20: 30-31)

VII– خاتمه (باب 21)

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO