کتاب مقدس

آیا کتاب مقدس برخی از داستان های خود را از اسطوره ها و افسانه های ادیان دیگر کپی کرده است؟

5/5 - (1 امتیاز)

آیا کتاب مقدس برخی از داستان های خود را از اسطوره ها و افسانه های ادیان دیگر کپی کرده است؟

وقایع زیادی در کتاب مقدس هستند که شباهت بسیار زیادی به داستان های مربوط به دیگر ادیان، اسطوره ها و افسانه ها دارد. در این مقاله به دو مورد بسیار مشهور اشاره خواهیم کرد:
داستان سقوط انسان در پیدایش فصل سوم را در نظر بگیرم. به عنوان مثال، جزئیات افسانۀ جعبۀ پاندورا در یونان باستان تفاوت فاحشی با داستان کتاب مقدس در بارۀ سقوط انسان دارد و هرگز نمی توان شباهتی بین آن دو پیدا کرد. اما بر خلاف تفاوت های اساسی با یکدیگر، هر دوی آنها به یک واقعۀ تاریخی اشاره می کنند. هر دو داستان می گوید که چگونه گناه، بیماری و رنج توسط یک زن وارد دنیایی شد که قبل از آن فردوس عدنی بود. هر دو داستان با نیاز مبرم به یک امید خاتمه می یابد. امید در کتاب پیدایش برای نجات دهنده ای که وعده داده شده به تصویر کشیده شده اما در خاتمۀ افسانۀ جعبۀ پاندورا، امید به صورت چیزی که از جعبه رها شده، مشاهده می  شود.

درست مانند داستان های زیاد سیل های افسانه ای درتاریخ دنیا، داستان جعبۀ پاندورا نیز نشان می دهد که کتاب مقدس ممکن است به موازات افسانه های ادیان و اساطیر بت پرستان حرکت کند، چون همۀ آنها دربارۀ حقایق اساسی مشترک تاریخی صحبت می کنند که در داستان های باستانی (در مورد کتاب مقدس) و در شعرهای نمادین (مانند جعبۀ پاندورا که داستان آن به روش های مختلف توسط یونانی ها گفته شده است اما در هستۀ اصلی حقیقت آن تغییری صورت نپذیرفته) وجود دارد. شباهت ها به این خاطر نیست که از روی یکدیگر کپی برداری شده اند، بلکه به این حقیقت اشاره دارند که یک واقعۀ تاریخی، اساس هر دو داستان است.

در نهایت باید توجه داشت که کتاب مقدس سندی است که منبع بیان این رخدادها بوده و نه افسانه های بت پرستان (بر خلاف ادعاهای شبه آکادمیک). برای نمونه در اینجا افسانۀ تولد سارگن را در نظر می گیریم. بر اساس این افسانه، مادر سارگن او را درون یک سبد قرار داد و در روخانه رها کرد. او توسط شخصی به نام آکی نجات یافت و توسط آکی به عنوان فرزندش به فرزندخواندگی پذیرفته شد. این داستان شباهت زیادی به داستان موسی در خروج فصل 2 دارد. سارگن 800 سال قبل از تولد موسی زندگی می کرده است. پس شاید به نظر بیاید که داستان موسی به عنوان طفلی تنها، درون سبد و رها شده در رودخانه و نجات یافتن او باید از داستان سارگن گرفته شده باشد. اینطور نیست؟

در نگاه اول چنین نتیجه گیری، منطقی به نظر می رسد. اما اطلاعاتی که امروزه از سارگن در اختیار داریم بر اساس افسانه هایی است که صدها سال پس از مرگ او نوشته شدند. تعداد گزارش های معاصر با سارگن دربارۀ زندگی او بسیار اندک و انگشت شمار هستند. افسانۀ کودکی سارگن که چگونه درون سبد در رودخانه رها شد، از دو لوح که به خط میخیِ قرن هفتم قبل از میلاد نگاشته شده، به دست ما رسیده (یعنی از کتابخانۀ آشور بانی پال، پادشاه آشور که از سال 668 تا 627 قبل از میلاد حکومت می کرد). بنابرین این افسانه صدها سال پس از نگارش کتاب خروج نوشته شده. اگر قرار است ادعا شود داستانی از روی داستان دیگر کپی شده این افسانۀ سارگن است که از کتاب مقدس کپی برداری شده و نه بالعکس. با کمی دقت متوجه می شویم  که افسانۀ سارگن از سرگذشت موسی در کتاب خروج اقتباس شده است.

اقتدار و جایگاه کتاب مقدس بسیار روشن و تزلزل ناپذیر است. اگرچه افراد مختلف زیادی کتاب های کتاب مقدس را نوشته اند، اما این روح قدوس خدا است که نویسندۀ واقعی آن است. دوم تیموتائوس 3: 16-17 به ما می گوید که کتابمقدس الهام خدا است یعنی کلمه به کلمۀ آن «دمیدۀ خدا» است. او آن را نوشت، در طول قرن ها از آن محافظت کرده، در تک تک صفحات آن زندگی می کند و قدرت او توسط این کلام در زندگی ما ظاهر می شود.

منبع مقاله: https://www.gotquestions.org/Bible-myths-legends.html

ترجمۀ: کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO