سؤالات کاربرانمسئلۀ رنج

آیا ویروس کرونا بر طبق ارادۀ خداوند است؟

5/5 - (1 امتیاز)

جهت پاسخ به سؤال شما، مقاله زیر را از وب سایت پرپاسخ برایتان ارسال می دارم:

هفت نكته  مهم برای ما مسيحيان در رابطه با ویروس كرونا

گاهی نوشتن سخت می شود وسخت تراز آن؛ زمانی که نمی دانی از کجا شروع کنی! ولی نوک قلم فریاد می کشد وگریه های درونت تورا مجبور می کنند بنویسی، چرا که حقیقت در هاله ای از ابهام قراردارد.

ویروس كرونا در تمام اقصای جهان به كشتار خود ادامه می دهد و بحران بی سابقه ای برای همه كشورهای جهان ايجاد كرده است. آمار و ارقام آنقدر هراس آورند كه نمی توان آنها را بخاطر  آسيب های روانی تكرار نمود.

تفاوت اين بحران؛ با بحرانهای قبلی دراين است كه اين پديده؛ يك بلای جهانی است که شامل همه جهانيان می شود.

آيا از نظر ذهنی و روانی؛ اين بحران، با ديگر بحران ها، نظير مشكلات اقتصادی، جنگ، يا زلزله یا وبا، متفاوت است؟ كدام ويژگی، اين بحران را از ساير فجایع تاريخ متمايز می كند؟ وپرسش اساسی برای ما مسيحيان، چه می تواند باشد؟ مرگ هزاران انسان در جهان  كه اكثريت آنها تولد تازه ندارند، برای ما چه پيامی به همراه خود دارد؟ ودر دنباله اين پرسش، تعهد ومسئوليت ما مسيحيان در مقابل اين بلای نا مفهوم چه می تواند باشد؟ و نهایتاً، اين بحران وچالش جهانی كرونا، برای ما مسيحيان  انجيل گرا، چه پيام مهمی از طرف خدا در بر دارد؟

هفت نكته  مهم برای ما مسيحيان در رابطه با ویروس كرونا:

1- باز گشت دوباره وحقيقی قوم خدا به سوی او.

ما هر روز با ویروس كرونا، جسد هزاران نفر را در مقابل خود می بينيم و  معمولاً چراهای زيادی را مطرح می كنيم وبرای پاسخ به آنها، جهان بی ايمان را محكوم می كنيم كه خدای حقيقی را نشناخته اند وحيات ابدی را كسب نكردند ودر مقابل ما، از مصونيت خود درمسیح وحيا ت ابدی، احساس آرامش می كنيم ولی آيا مصونيت ما در مسيح عيسی، می تواند مسئوليت وتعهد ما را بی اثر سازد؟ آيا مسئوليتی كه خدا به ما سپرده به درستی انجام داده ايم؟

انجيل لوقا باب سيزدهم آيات يك تا شش را مروری کنیم:

” در همان زمان، شماری از حاضران، از جليليانی با عيسی سخن گفتند كه پيلاتس خونشان را با خون قربانيهايشان درهم اميخته بود.عيسی در پاسخ گفت: آيا چون آن جليليان به چنين روز دچار شدند، گمان می كنيد كه از بقيه اهالی جليل گناهكارتر بودند؟ به شما ميگويم كه چنين نيست. بلكه اگر توبه نكنيد، شما جملگی هلاك خواهيد شد. آيا گمان می كنيد آن هجده نَفَر كه برج  شيلوحا بر آنها افتاده و مردند از ساكنان اورشليم خطا كارتر بودند ؟ به شما ميگويم كه چنين نيست بلكه اگر توبه نكنيد، شما نيز جملگی هلاك خواهید شد.”

مخاطب عيسی در اینجا همه انسانها هستند ولی بازگشت وتوبه دوباره قوم خدا بسوی او شفای الهی را تسريع  می كند.

” و لکن الآن خداوند می گوید: با تمامی دل و با روزه و گریه و ماتم بسوی من بازگشت نمایید و دل خود ا چاک کنید نه رخت خویش را، و به یهوه خدای خود بازگشت نمایید زیرا که رئوف و مهربان است.” (یوئیل 2: 12-14)

همانگونه که یوئیل خبر داده بود، ما ایماندار هستیم و توبه و بازگشت به سوی خدا، از حقوقی است که مسیح بما بخشیده است که در تجربیات دردناک و گناه آلود به سوی او بازگشت نماییم. بنابراین نوع وچگونگی بازگشت ما تعیین کننده این واقعیت است که چقدر از گناه تنفر داریم. ما مسئول خشم و گناهان خود هستیم. زندگی ایمانی یک تجربه گسترده است. یک رفتار و یک روش اندیشیدن و یک گفتگو نیست و شروع این زندگی ایمانی با یک توبه حقیقی آغاز می گردد و این فرایند همچنان ادامه دارد. و کرونا فرصتی است که تجدید نظری مجدد بر زندگی روحانی خود داشته باشیم. نگاه سمبولیک به اندیشه های ناب کتاب مقدس، ما را به اعماق روح خدا  نزدیک می کند. معنی این سمبولها این نیست که قلب خود را بطور فیزیکی زخمی کنیم بلکه پایه های واقعی ایمان ما بر این حقیقت استوار می گردد که همان گونه که یوئیل ندا در می دهد با تمام وجود بسوی او باز گشت نماییم.

2- دومین پیام این است که این  ویروس جهانی است!

تمام بلایای طبیعی که تاکنون در تاریخ بشریت رخ داده یا به صورت قومی وملی و شاید هم قاره ای بوده ولی کرونا در تمام جهان اتفاق افتاد وهمه ملت ها جان خود را از دست دادند وهیچ فرقی بین دنیای تکنوکرات و جهان سوم وجود ندارد وهیچ تکنولوژی وثروت ودانش  نتوانسته برای کسی امنیت ایجاد کند. گویا مرزهای جهان با هم یکی شده اند و این ما را به کلام خدا نزدیک می کند که همه گناه کردند واز جلال خدا قاصر آمدند.

وداروی کرونا این است که: ” زیرا خدا جهان را آنقدر محبت نمود که پسر یگانه خود را داد تا هر که بر او ایمان آورد هلاک نگردد، بلکه حیات جاودان یابد. (یوحنا 3: 16)

3- سومین پیام این واقعه دردناک، غرور وشکست انسان و پروژه های اوست.

سراینده مزامیر در مقابل فاجعه کرونا ما را تسلی می بخشد: ” عمر آدمی مثل علف صحرا است. مانند گل وحشی شکوفه می زند و اما به وزش بادی از میان می رود.” (مزمور 103: 15)

ویروس کوچک کرونا نشان داد که کلاهک هسته ای برای نابودی، کارآیی ندارد. شاید بد نیست بدانید در دنیا 16300 بمب اتم وجود دارد: روسیه دارای 8000- امریکا 7500 – فرانسه 300 – چین 250 – انگلیس 225 – پاکستان 110 – هندوستان 100- اسرائیل 8 و کره شمالی 6.

ولی واقعیت دردناک انسان درجهان امروز این است که او نمی تواند در برابر یک ویروس کوچک مقاومت کند.

در سالهای ابتدایی کمونیسم، ماکسیم گورگی با افتخار از شکوه وعظمت انسان یاد می کرد ولی این انسان در مقابل خدا شکست خورده: ” هر زنوایی در مقابل او خم خواهد شد وهر زبانی اقرار خواهد کرد که او خداوند است.”

۴- بحران کرونا آیه های کلام خدا را تثبیت می کند.

کلام خدا به این حقیقت اشاره دارد که تمامی خلقت و عالمی که در آن زندگی می کنیم، دچارِ فساد و تباهی و بطالت است.

این آن چیزی است که کتاب ‌مقدس واضحاً به آن اشاره می کند. در رومیان 8: 20-22 کلام خدا می فرماید: ” زیرا خلقت تسلیم بطالت شد، نه به ‌خواست خود، بلکه به ارادۀ او که آن را تسلیم کرد، با این امید که خودِ خلقت نیز از بندگی فساد رهایی خواهد یافت و در آزادی پرجلال فرزندان خدا سهیم خواهد شد. ما می‌دانیم که تمام خلقت تا هم‌ اکنون از دردی همچون درد زایمان می‌نالد زیرا خلقت تسلیمِ بطالت شد…”

۵- عملکرد ما مسیحیان در مقابل بحران کرونا

امروز تمام محققین و کاشفان بیولوژی ودانشمندان در جستجوی واکسن وداروی کرونا هستند به حدی که برخی از آنها جان خود را نیز از دست می دهند. مسیحیان ضمن هم دردی وتعاون و فداکاری با بیماران وخانواده آنها وتسلی خانواده های داغدار و همدردی با آنها، باید به رساندن خبر خوش انجیل به بقیه جهان مشغول باشند. امروز مسئله فارس و ارمنی و آشوری در میان نیست بلکه جهانی که بحران در آن، همه جا عمل می کند و در همه جهان باید نجات عیسی برای آنها تکرار شود واین اولین اولویت خدمت مسیحی در جهان امروز است که همه از نجات مسیح برخوردار شوند.

۶- مبارزه با  این طرز تفکر که کرونا یک بلای آسمانی نیست واز خدا نشأت نمی گیرد و از او نیست وبدی هیچ وقت از خدا صادر نمی شود و این که خدا جهان را خلق می‌کند و به آن یک استقلالِ نسبی‌ می بخشد. خدا در این دنیا قوانینِ طبیعی مقرّر کرده. آتش می‌سوزاند، صرف نظر از اینکه مسیحی باشیم یا نباشیم! در آتش چه نیک باشیم چه  نباشیم، سوخته می شویم. خدا قوانینِ طبیعی وضع کرده. خدا فیزیکِ ما را به‌گونه ‌ای خلق کرده‌ که اگر در حیطه آتش قرار بگیریم می سوزیم. این عملِ مستقیمِ خدا نیست. اما از دیدگاهی می توان گفت کار خداست! چطور؟ به این معنا که خدا نظامِ خلقت را برقرار کرده. خدا در خلقتش قوانینی را مشخص کرده است… قوانینِ خدا بر این جهان حاکم هستند. خدا آفریننده همه چیز است و به همین سبب نمی توانیم مدعی آن شویم که هر آتشی در هر‌جا که باعث فاجعه ای شد، مسببِ آن، خدا است.  بی مبالاتی وگناه ما باعث درد ورنج می گردد و خدا نیز در درد و رنج بشر شریک است.

۷- دعا و شفاعت می تواند به منزله دارویی مؤثر برای نابودی کرونا عمل کند و هر نوع ترس را بزداید و با دعاهای خود قادر به بخشیدن آرامشی عمیق به جهانیان خواهیم بود و این از وظایف اصلی کلیسای مسیح است.

هسته های دعا وشفاعت به عنوان یک راهکار اساسی، می تواند در این لحظات بحرانی کارساز باشد. فضای مجازی وگروه های کوچک مسیحی، هر شب و روز برنامه های خود را با دعا وشفاعت سپری کنند. رسانه ها وتلویزیون مسیحی برنامه های مخصوص در این رابطه تهیه کنند و شبانان ورهبران کلیساها متحد شده، همه ایمان داران را در گروه های کوچک در فضای مجازی رهبری کنند و حتی الامکان از دادن تعلیم صرفه جویی کنند وبیشتر به دعا وشفاعت مشغول شوند واین راهکار را تا نابودی این بلای شوم ادامه دهند.

نوشتۀ استاد علی خیراندیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO