دفاعیات ایمانزندگی روزمره مسیحیسؤالات در مورد خدا

تدبیر الهی

رای بدهید

تدبیر الهی:

“رنجیده مشوید و متغیر نگردید که مرا بدین جا فروختید زیرا خدا مرا پیش روی شما فرستاد تا (نفوس را) زنده نگاه دارد”. (پیدایش 45: 5)

بعد از اینکه خداوند خداآاسمانها و زمین را آفرید (پیدایش 1: 1) او جهان را به حال خویش رها نساخت. بلکه همچنان در زندگی قوم خود و مراقبت از مخلوقات خویش دخالت دارد. خدا مانند ساعت سازی نیست که جهان را طراحی و کوک کرده باشد تا خودبخود به آرامی کوک آن تمام شود بلکه خدا، پدر مهربانی است که از آنچه خلق کرده محافظت می کند. ادامه مراقبت خدا از مخلوقاتش و قومش در واژه آموزه ها به نام تدبیر الهی خوانده می شود.

جنبه های تدبیر:

تدبیر الهی دارای سه جنبه است.

1) محافظت

خدا به وسیله قدرت خویش از جهانی که خلق کرده است محافظت می کند. اعتراف داود کاملاً آشکار است که” “عدالت تو مثل کوههای خداست و احکام تو لجه عظیم. ای خداوند، تو انسان و بهایم را نجات دهی” (مزمور 36: 6). قدرت محافظت خدا در پسر او عیسی مسیح کامل شده همانطور که پولس در کولسیان 1: 17 تاکید می کند که: مسیح “قبل از همه است و در وی همه چیز قیام دارد”. با قدرت مسیح حتی کوچکترین ذرات حیات پایدار می ماند.

2) تدارک

او نه تنها از مخلوقاتی که آفریده است حفاظت می کند بلکه برای نیازهای آنان تدارک می بیند. وقتی خدا جهان را خلق کرد، فصول را آفرید (پیدایش 1: 14) و به بشر و حیوانان غذا داد (پیدایش 1: 30-20). بعد از اینکه طوفان نوح زمین را ویران ساخت خدا وعد ه تدارک را با این عبارت تجدید ساخت که: “مادامی که جهان باقی است زرع و حصاد و سرما و گرما و زمستان و تابستان و روز و شب موقوف نخواهد شد”. (پیدایش 8: 22). چند مزمور به نیکویی خدا در تدارک برای تمامی مخلوقاتش شهادت می دهند (مزمور 104: 145). خدا قدرت خلاق و حفاظت خود را به ایوب خدا برای مرغان هوا و گیاهان را تایید می کند (متی 6: 26-30؛ 10: 29). او نه تنها نیازهای جسمانی بلکه نیازهای روانی انسانی را برآورده می سازد (یوحنا 3: 16-17). کتاب مقدس آشکار می سازد که خدا محبت و توجهی خاص نسبت به قوم خود داشته و هر کدام از ایشان برای او ارزش دارند (مزمور 91؛ متی 10: 31). پولس صریحاً به ایمانداران کلیشای فیلیپی می نویسد که: “خدای من همه احتیاجات شما بر حسب دولت خود در جلال در عیسی مسیح رفع خواهد نمود” (فیلیپیان 4: 19). طبق گفته یوحنای رسول خدا می خواهد تا قوم او “در هر وجه کامیاب و تندرست بوده” و همه چیز برای خیریت ایشان در کار باشد (3یوحنا 2).

3) حکمرانی

علاوه بر حفاظت و تدارک خدا از خلقت خویش، او بر جهان حکمرانی می کند. خدا حاکم است و تمام اتفاقات تاریخ تحت نظارت و اراده اجازه دهنده او به وقوع می پیوندد. بارها نیز مستقیماً و بر اساس اهداف رهایی بخش خود، در تاریخ مداخله کرده است (به موضوع اراده خدا، رجوع کنید). با این وجود، تا زمان پایان تاریخ، او قدرت عالی و سلطنت خود را در این دنیا محدود ساخته است. کلام خدا بیان می کند که شیطان “خدای این جهان” است (2قرنتیان 4: 4) و کنترل قابل ملاحظه ای در این عصر شیطانی دارد (1یوحنا 5: 19؛ لوقا 13: 16؛ غلاطیان 1: 4؛ افسسیان 6: 12؛ عبرانیان 2: 14). به عبارت دیگر جهان فعلی مطیع سلطنت خدا نیست بلکه در برابر او یاغی بود و برده شیطان است. توجه کنید که این محدودیت در مداخله خدا موقتی است و بر طبق حکمت او می باشد. او سرانجام شیطان و تمامی لشگریان شریر را نابود خواهد ساخت (مکاشفه 19: 20).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO