کتاب مقدس

دیدگاه کالوینیستی از تعالیم کتاب مقدس: انتخاب الهی و از پیش برگزیدگی

رای بدهید

دیدگاه کالوینیستی از تعالیم کتاب مقدس: انتخاب الهی و از پیش برگزیدگی

“چنانکه ما را پیش از بنیاد عالم در او برگزید تا در حضور او در محبت مقدس و بی عیب باشیم که ما را از قبل تعیین نمود تا او را پسر خوانده شویم به وساطت عیسی مسیح بر حسب خشنودی اراده خود”. (افسسیان 1: 4-5)

برگزیدگی:

از نظر پولس رسول برگزیدگی ایماندران در مسیح از جانب خدا آموزه مهمی است (رومیان 8: 29-33؛ 9: 6-26؛ 11: 5، 7، 28؛ کولسیان 3: 12؛ 1تسالونیکیان 1: 4؛ 2تسالونیکیان 2: 13؛ تیطس 1: 1). برگزیدگی (یونانی eklego) اشاره به انتخاب خدا از شخصی می کند که به مسیح ایمان داشته و در حضور او مقدس و بی ملامت است (2تسالونیکیان 2: 13). پولس این انتخاب را ابراز محبت خدا نسبت به تمام کسانی می داند که به پسر او عیسی ایمان می آورند (یوحنا 1: 12). آموزه برگزیدگی شامل حقایق زیر می گردد:

1) برگزیدگی متمرکز بر مسیح است یعنی انتخاب انسان فقط در پیوند و اتحاد او با عیسی مسیح اتفاق می افتد.

“ما را در او برگزید” (افسسیان 1: 4؛ 1: 1). عیسی خود نوبر برگزیدگان خدا است. در ارتباط با عیسی، خدا بر این مطلب تاکید می کند که: “این خادم برگزیده من است” (متی 12: 18؛ اشعیا 42: 1، 6؛ 1پطرس 2: 4). مسیح به عنوان یک برگزیده، اساس برگزیدگی ما است، فقط در اتحاد با مسیح است که ما جزء انتخاب شوندگان به حساب می آییم (افسسیان 1: 4، 6-7، 9-10، 13-12). هیچ برگزیدگی خارج از اتحاد با مسیح و از طریق ایمان به او وجود ندارد.

 

2) برگزیدگی “در مسیح و به سبب خون” او است (افسسیان 1: 7).

خدا قبل از خلقت در نظر داشت که قومی را از طریق مرگ رهایی بخش مسیح بر روی صلیب به وجود آورد. بنابراین برگزیدگی، بر اساس مرگ کفاره ای مسیح برای نجات ما از گناهانمان انجام می گردد (اعمال 20: 28؛ رومیان 3: 24-26).

3) برگزیدگی در مسیح در وهله نخست نوعی اتحاد است و به معنی انتخاب یک شخص می باشد (افسسیان 1: 4-5، 7، 9).

این انتخاب “بدن مسیح” (4: 12)، “کلیسای من” (متی 16: 18)، “قوم خدا” (1پطرس 2: 9) و “عروس” مسیح (مکاشفه 19: 7) نامیده می شود. بنابراین برگزیدگی نوعی اتحاد بوده و در بردارنده اشخاصی است که فقط در بدن مسیح یعنی کلیسای واقعی، شراکت و هویت داشته باشند (افسسیان 1: 23-22).

4) برگزیدگی به منظور نجات و تقدیس بدن مسیح الزامی است اما قطعی بودن برگزیدگی افراد مشروط بر پویایی ایمان شخص به عیسی مسیح و حفظ اتحاد با او باقی می ماند.

پولس این حقیقت را به صورت زیر ثابت می کند:

الف) هدف ابدی خدا برای کلیسا این است که ما می باید “در حضور او مقدس و بی ملامت” باشیم (افسسیان 1: 4). این موضوع اشاره به بخشش گناهان (افسسیان 1: 7) و پاکی و قدوسیت کلیسا است (رومیان 8: 14؛ غلاطیان 5: 16-25). انتخاب یک قوم توسط خدا توسط روح القدس هدایت شده و به منظور پاکی و قدوسیت است (رومیان 7: 14؛ غلاطیان 5: 16-25). پولس رسول مکرراً بر هدف والای خدا تاکید دارد (افسسیان 2: 10؛ 3: 14-19؛ 4: 1-3، 13-24؛ 5: 1-18).

ب) انجام این هدف برای اتحاد کلیسا الزامی است تا مسیح “کلیسای مجید را به نزد خود حاضر سازد که لکه و چین یا هیچ چیز مثل آن نداشته باشد بلکه تا مقدس و بی عیب باشد” (افسسیان 5: 27)

پ) انجام این هدف در زندگی هر شخصی در کلیسا منوط به حفظ ایمان است. مسیح ما را به شرطی در “حضور او مقدس و بی عیب” حاضر می سازد که در ایمان پایدار باشیم (افسسیان 1: 4). پولس این حقیقت را به وضوح بیان می کند که مسیح “شما را که…اجنبی و دشمن بودید، بالفعل مصالحه داده است، در بدن بشری خود به وسیله موت، تا شما را در حضور خود مقدس و بی عیب و بی ملامت حاضر سازد” (کولسیان 1: 22-23).

5) برگزیدگی برای نجات در مسیح، برای همگان مهیا شده است (یوحنا 3: 16-17؛ 1تیموتائوس 2: 4-6؛ تیطس 2: 11؛ عبرانیان 2: 9) و به شرط توبه، ایمان و پذیرش عطای نجات خدا در مسیح، برای آن اشخاص عملی می گردد (افسسیان 2: 8؛ 3: 17؛ اعمال 20: 21؛ رومیان 1: 16؛ 4: 16).

از نقطه نظر ایمان، ایماندار در بدن منتخب مسیح (کلیسا) به وسیله روح القدس (1قرنتیان 12: 13) شراکت یافته و یکی از برگزیدگان می گردد. بنابراین هم خدا و هم انسان در انتخاب تصمیم گیرنده هستند (رومیان 8: 19؛ 2پطرس 1: 1-11).

پیش تعیینی:

(یونانی Proorizo) به معنی از پیش “تصمیم گرفتن” و در ارتباط با اهداف خدا منجمله در انتخاب افراد است. برگزیدگی انتخابی است در مسیح از یک قوم (کلیسای حقیقی) از جانب خدا و برای او. پیش تعیینی شامل آن چیزی است که در آینده برای قوم خدا اتفاق خواهد افتاد (تمام ایمانداران واقعی در مسیح).

  • پیش تعیینی خدا در برگزیدگی به صورت زیر است:

الف) ایشان را خواند (رومیان 8: 30).

ب) عادل شمرد (رومیان 3: 24؛ 8: 30).

پ) جلال داد (رومیان 8: 30).

ت) به صورت پسرش متشکل کرد (رومیان 8: 29).

ث) در حضور خود مقدس و بی عیب ساخت (افسسیان 1: 4).

ج) پسر خوانده خود شمرد (افسسیان 1: 5).

چ) ایشان را فدیه داد (افسسیان 1: 14)

ح) به ایشان میراثی بخشید (افسسیان 1: 14).

خ) برای تمجید جلال خویش (افسسیان 1: 12؛ 1پطرس 2: 9).

د) روح القدس را به آنها بخشید (افسسیان 1: 13؛ غلاطیان 3: 14).

ذ) آنها را برای انجام اعمال نیکو خلق کرد (افسسیان 2: 10).

2) پیش تعیینی همانند برگزیدگی مربوط به مشارکت در بدن مسیح (یعنی کلیسای واقعی روحانی) است.

مشارکت افراد با آن بدن فقط منوط به ایمان زنده به عیسی مسیح است (افسسیان 1: 5، 7، 13؛ اعمال 2: 38-41؛ 16: 31).

خلاصه: در ارتباط با برگزیدگی و پیش تعیینی بایستی از قیاس یک کشتی بزرگ در مسیر خود به سوی آسمان استفاده کنیم. این کشتی (کلیسا) به وسیله خدا انتخاب شده تا متعلق به او باشد. مسیح ناخدای این کشتی است. تمام کسانی که دوست دارند قسمتی از این کشتی منتخب و تحت فرمانروایی ناخدای آن باشند می توانند به وسیله ایمان زنده یه مسیح جزیی از این کشتی گردند. مادامی که آنان را بر روی کشتی و در شراکت با ناخدای کشتی هستند در میان برگزیدگان خواهند بود. اگر آنها طالب ترک کشتی و ناخدا باشند دیگر قسمتی از این انتخاب نخواهند بود. برگزیدگی فقط در اتحاد با ناخدا و کشتی او حاصل خواهد شد. پیش تعیینی با ما در مورد سرنوشت کشتی و آنچه خدا برای باقی ماندگان در کشتی فراهم کرده است، سخن می گوید خدا همه را دعوت می کند تا ایمان به عیسی مسیح در میان برگزیدگان باشند.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO