زندگی روزمره مسیحیکلیسامدافعین ایمان مسیحی

سرگذشت کشیش ریک وارِِن

5/5 - (1 امتیاز)

سرگذشت کشیش ریک وارِن

ريچارد دون وارِن متولد 28 ژانویۀ 1954، كشيش و نويسنده مسيحیِ انجيلیِ باپتيست از كشور ایالات متحدۀ آمريكا می باشد. او بنيانگذار و كشيش ارشد كليسای سَدلبک است كه کلیسای چند هزار نفریِ انجيلیِ وابسته به كنوانسيون باپتيست (تعمیدی) جنوبی در ليِك فارِست كاليفرنيا می باشد.

سنين جوانی و تحصيلات:
وارِن در سَن حوزۀ كاليفرنيا متولد شد. او فرزند جيمی و دات وارِن است. پدر او يك رهبر باپتيست و مادر او كتابدار دبيرستان بود. او در اوكيای كاليفرنيا بزرگ شد و در سال ١٩٧٢ از دبيرستان اوكيا فارغ التحصيل شد و در آنجا اولين باشگاه مسيحيان را در محوطۀ مدرسه تأسيس نمود.
وارِن مدرك كارشناسی هنر را از دانشگاه باپتيست كاليفرنيا در ریور سايدِ كاليفرنيا دريافت نمود. مدرك فوق ليسانس الهيات از دانشگاه الاهیات باپتيست ساوت وسترن سال ١٩٧٩ در فورت ورت تگزاس و مدرك دكترای خدمت كشيشی را از دانشگاه الاهیاتِ فولر در پاسادنای كاليفرنيا دریافت نمود.

خدمت:
وارن می گويد در سن نوزده سالگی زمانی كه دانشجوی دانشگاه باپتيست كاليفرنيا بود، به خدمت تمام وقت فرا خوانده شد.
در نوامبر سال ١٩٧٣ او به اتفاق يكی از دوستان خود كلاسش را رها کرد و ٣٥٠ مايل را طی کرد تا موعظۀ دابلیو ای كريس ول را در هتل جك تار در سان فرانسيسكو بشنود . پس از آن وارِن منتظر شد تا با كريس ول دست بدهد كه او نیز با تمركز بر وارِن چنین اظهار داشت: “من احساس می كنم هدايت شدم دستهايم را بر شما بگذارم و برای شما دعا كنم!”
وارِن در دوران تحصيل خود در دانشگاه الاهیات باپتيست ساوت وسترن در سازمان مزرعه برای مسیح  در تگزاس مشغول كار شد که مركز خدماتی بيلی هنكس جونيور بود که در همانجا شروع به نوشتن كتاب ها نمود.
او با همكاری هنكس و وين واتس دو كتاب با عنوان دورۀ حفظ پیروزمندانۀ آیه های كتاب مقدس و دوازده روش مطالعۀ كتاب مقدس پويا برای مردم عادی نوشت.
در ژانويۀ سال ١٩٨٠ او يك گروه مطالعۀ كتاب مقدس با هفت نفر به همراه همسر خود، در ايالت كاليفرنيا در اُرِینج كاونتی در آپارتمانی در درّۀ سَدِلبَک آغاز نمود.

در آوريل سال ١٩٨٠، وارِن اولين مراسم عمومی كليساي سدلبک را در روز يكشنبۀ عيد پاك در تئاتر دبيرستان لاگونا هیلز Laguna Hills با حضور دويست نفر برگزار نمود. روش وارِن برای رشد كليسایش منجر به گسترش سريع شد. اين كليسا در تاريخ ٣٥ سالۀ خود تقريباً از ٨٠ امكانات مختلف استفاده نموده. در حال حاضر هر هفته به طور متوسط  بيست هزار نفر به طور مرتب در جلسات این کلیسا شرکت می کنند.
از وارِن دعوت به عمل آمده تا در مجامع ملی و بين الملی، از جمله سازمان ملل، مجمع جهانی اقتصاد در داووس، اتحاديۀ آفريقا، شورای روابط خارجی، مدرسه حکومتِ كندیِ هاروارد، TED و اجلاس جهانی بهداشت تايم سخنرانی کند.
وی از سال ٢٠٠٥ عضو شورای روابط خارجی (CFR) بوده است.
در اوت سال ٢٠٠٨ وارِن با ميزبانی اجلاس مدنی رياست جمهوری با حضور سناتور جان مك كين و باراك اوباما در كليسای سدلبک توجه ملت آمریکا را بيشتر جلب نمود.
اين اجلاس اولين حضور مشترك مك كين و اوباما به عنوان نامزدهای احتمالی رياست جمهوری از میان احزاب جمهوری خواه و دموكرات بود و به طور مستقيم از تلويزيون ملی پخش شد.
در دسامبر سال ٢٠٠٨، اوباما که رئيس جمهور منتخب بود، وارِن را جهت سخنرانی در مراسم تحليف خود انتخاب نمود. این تصميم باعث خشم هواداران سقط جنین و طرفداران LGBT شد و منجر به انتقاد از اوباما و وارِن گرديد.
اوباما از عمل خود در انتخاب وارِن دفاع نمود و گفت اگر چه با مواضع کشیش ریک وارِن در مورد سقط جنين و ازدواج همجنسگرايان مخالف است اما لازم می داند زمينۀ گفتگو در مورد چنين موضوعاتِ سختِ اجتماعی را فراهم کند. وقتی يك روز قبل از مراسم معارفه، وارِن سخنران اصلی سخنرانی در مراسم يادبود سالانۀ مارتين لوتر کینگ جونيور در ١٩ ژانويه سال ٢٠٠٩ اعلام شد، بحث و جدلِ بيشتر بالا گرفت .
در ٢٠ ژانويه ٢٠٠٩ ، وارِن فراخوانی را ارائه داد كه بطور كلی به خاطر پيام مثبت حاوی آن، مورد ستایش قرار گرفت. در ژانويه ٢٠٠٩ ، وارِن و انجمن Readers Digest در راه اندازی Purpose Driven connection  (ارتباط هدفمند) يك نشريۀ سه ماهه كه به عنوان بخشی از دسته محصولات چند رسانه ای فروخته می شد، شريك شدند. در نوامبر سال ٢٠٠٩ شركا اعلام كردند كه کاربران مجله به اندازۀ كافی حق عضویت خود را پرداخت نكرده اند و انتشار آن پس از شماره چهارم در آن ماه، متوقف می شود.

هدفمند بودن
وارِن در پاسخ به تلفن ها و نامه هایی که کشیشان در اوایل خدمتش در سدلبک به او می نوشتند شروع به تعلیم مطالبی نمود که روزی به فلسفۀ خدمتی هدفمند مبدّل شد.

وارِن از طريق حضور در آموزش های موسسۀ بشارت و توسعۀ كليسا، وابسته به دانشگاه الاهیات فولر، تجربۀ آموزش در اين زمينه را كسب نمود.
در سال ١٩٩٥، انتشارات زوندروَن پرفروش ترين كتاب وارِن یعنی کلیسای هدفمند را منتشر نمود كه بسياری از درس هايی را كه وی هنگام راه اندازی كليسای سدلبک آموخته بود و به سایر کشیشان در طول سال ها آموزش داده بود، در آن گنجانده بود.
پس از به اشتراك گذاشتن داستان سدلبك، اين كتاب نمونه ای برای بنای يك كليسا با پنج هدف ارائه می دهد (یعنی پرستش، مشارکت، شاگردی، خدمت و بشارت). از طريق آنچه وارِن آن را روش جماعت بزرگ تا هستۀ کوچک رشد كليسا نام نهاد، او كليساها را تشويق نمود كه به جماعت خود رسیدگی نمایند و از آنها جمعیت بزرگی شکل دهند و حاضران را به اعضای کلیسا تبديل كنند و آنها را تا بلوغ روحانی رشد دهند و به خادمین مبدّل سازند و بالآخره به مأموريت روانه نمایند. (برگرفته از کتاب کلیسای هدفمند قسمت فهرست مطالب)

در  سال 2004 بیش از ده هزار کلیسا از میان فرقه های گوناگون در سمینار یا کنفرانس هایی که توسط ریک وارِن هدایت می شد، شرکت نمودند.

طرح صلح .P.E.A.C.E:
در سال ٢٠٠٣ ، كليسای سدلبك به همراه كِی و ريك وارِن طرح صلح که يك برنامۀ توسعۀ بشر دوستانه برای كليساها بود، بنیان نهادند.

به رسميت شناختن:
در سال ٢٠٠٤، وارن به عنوان يكی از رهبران بسیار مطرح در سال ٢٠٠٤ در مجلۀ تایم معرفی شد.
در آوريل سال ٢٠٠٥ وارن توسط مجلۀ تايم به عنوان يكی از ١٠٠ نفر از بانفوذترین افراد جهان نامگذاری شد . وارن يكی از ٢٥ رهبر برتر آمريكا در اكتبر سال ٢٠٠٥ توسط روزنامه يونايتد استيت و گزارش جهانی لقب گرفت. در سال ٢٠٠٦ او توسط مجلۀ نيوزويك يكی از ١٥ نفری معرفی شد كه آمريكا را بزرگ ساخته اند . در سال ٢٠٠٦ کتاب زندگی هدفمند او بيش از ٣٠ ميليون نسخه به فروش رفت و وارن را به نويسندۀ پرفروش ترین کتاب در نيويورك تايمز تبديل نمود.

زندگي شخصي:
وارِن در ٢١ ژوئن سال ١٩٧٥ با خانم کِی وارِن ازدواج كرد. آنها سه فرزند بزرگسال و چهار نوه دارند.
او بيلي گراهام، پيتردراكر و پدر خود را از جمله مربیان خود می شمارد.
در سال ٢٠٠٦ ، پس از موفقيت كتاب زندگی هدفمند، او ادعا كرد تصميم گرفته تا ده یک را معکوس نموده و نود درصد از درآمد خود از فروش موفق این کتاب را به سه مؤسسه اهدا نماید و نیز از كليسا حقوقی نیز دريافت نكند.
متيو جوانترين پسر وارن، پس از ١٠ سال مبارزه با بيماری روحی در ٦ آوريل سال ٢٠١٣ با اقدام به خودکشی به زندگی خود  خاتمه بخشید. وارن می گويد پس از خود كشی پسرش، بيش از ١٠ هزار نفر از مردم داخل كليسا در مورد كشمكش های خود با بيماري های روحی و روانی برای او نامه نوشتند.
حدود يك سال بعد او در همایش بهداشت روان و كليسا، در ماه مارس سال 2014 خدمتی را برای آموزش در مورد نقش کلیسا در جهت كمك به افرادی كه با بيماری های روحی و روانی دست و پنجه نرم می كنند، آغاز نمود.

ديدگاه های سياسی و اجتماعی:
لحن وارن در مورد مسائل سياسی که برای کلیساهای انجیلی ایالات متحده امری مرکزی به حساب می آمد و نگرانی او دربارۀ مسائل اجتماعی منجر به توصيف وارن به عنوان “نسلی تازه از رهبران انجيلی” شد. طبق گفتۀ وارن، اين مورد توسط رسانه ها اشتباه معرفی شد، زيرا چنین وانمود شد که در مواضع سنتی انجيلی ها تغییری صورت پذیرفته است. تغييری كه او به شدت انكار نمود.

او در گفتگویی با نويسندۀ خداناباور سام هريس در مجلۀ نيوزويك، عليه نظريه تكامل و به طرفداری از آفرينش برخاست.
وقتی از وی سؤال شد كه آيا دين برای جامعه مفيد است يا خير؟ او در پاسخ چنین اظهار داشت که ديكتاتورهای وحشی صفت مانند مائو تسه تونگ، جوزف استالين و پل پات همه افرادی بی خدا بودند.
در يك مصاحبۀ زنده با لاری كينگ در سال ٢٠٠٥، در جريان بحث در مورد تری سكياوو، او اظهار داشت كه جلوگيری از تغذيۀ سكياوو، زنی كه در يك رژيم غذایی گياهی شخصی با سابقه بوده “مسئله ای برای مرگ وجود نداشته”.
وی در مورد نگرانی های خود دربارۀ تصميم برای برداشتن لولۀ تغذيۀ سکیاوو چنین توضيح داد: من از روزی می ترسم که شروع به گفتن این مطلب کنیم كه یک معلول ذهنی يا فیزیکی يا حسّی، حق زندگی کردن ندارد! و یا ما قصد نداريم بيش از اين به شما خوراک دهيم. برای من اين قساوتی است كه شايستۀ نازيسم است.
در بحثی شدید با كريس متيوز، پس از سؤال مكرر در مورد اينكه چرا مايكل سكياوو می خواهد لولۀ تغذيۀ همسر او برداشته شود؟ وارن پاسخ داد: “نمی دانم. واقعاً خبر ندارم. هزاران دليل می تواند وجود داشته باشد که حدس بزنیم. ممکن است او از اين حالت خارج شود و حرفی برای گفتن داشته باشد كه شوهرش مایل نیست گفته شود!”

دو هفته پیش از انتخابات عمومی ٢٠٠٨ ايالات متحده، وارن پيشنهاد ٨ كاليفرنيا جهت اصلاح قانون اساسی كاليفرنيا برای از بين بردن حق ازدواج زوج های همجنس را خطاب به جماعت خود صادر نمود، موضعی كه با موقعيت رسمی فرقۀ كليسايی خود یعنی كنوانسيون باپتيست جنوبی هماهنگی داشت. پس از تأئید این مصوبه، كليسای وارن و ديگران توسط معترضان مورد هدف قرار گرفتند.
در اوايل دسامبر سال ٢٠٠٨ ، در مصاحبه ای با بلیف نت (شبکۀ ایمان) بار ديگر با مطرح نمودن این مسئله که موافقت با ازدواج همجنسگرايان تفاوتی با ازدواج میان خواهر و برادر یا تعویض همسران و ازدواج میان بزرگسالان و خردسالان ندارد، جنجالی به پا كرد. وی بعدها يك پيام ويدئويی منتشر كرد و توضيح داد كه رابطۀ همجنسگرايان را با زنای با محارم يا ميل جنسی نسبت به كودكان برابر نمی داند اما او با تعريف مجدد ازدواج مخالف است. هنگامی كه در دسامبر سال ٢٠١٢ چلسی كلينتون نظر وارن را در مورد ازدواج همجنسگرايان پرسيد، وارن پاسخ داد كه اين ممكن است در ايالات متحده قانونی باشد اما افزود كه بر اساس اعتقاد او به كتاب مقدس، آن را تأييد نمی كند و معتقد نيست که این امری صحیح باشد. وی گفت كه استفاده از واژۀ “ازدواج” برای شرح مشاركت همجنسگرايان به معنای باز تعريف نمودن این كلمه است و چنین اظهار داشت كه اين كلمه متعلق به فرهنگ غالب (یعنی افراد مذهبی يا افراد صادق) می باشد زيرا مدت زمان طولانی است كه اين كلمه استفاده می شود و پيشنهاد داد که اصطلاحی مانند “اتحاد مدنی” برای زوج های همجنس گرا مناسب تر باشد.

در مصاحبه ای در دسامبر ٢٠١٢، او علناً ادعا نمود كه آزادی مذهبی مسئلۀ اساسی در مباحث حقوق مدنی دهۀ آينده خواهد بود. وی سوابق رئيس جمهور اوباما دربارۀ آزادی مذهب را علناً مورد نكوهش قرار داد و گفت كه اوباما نسبت به مذهب “كاملا غير دوستانه” عمل می کند.
در مقاله ای در ماه می سال ٢٠١٤ در واشنگتن پست، وارن حمايت خود را از ديويد و باربارا گرين، صاحبان فروشگاه های هابی، در  Burwell v. Hobby lobby stores، قبل از صدور رأی دادگاه عالی ایالات متحده ابراز نمود.
اين پرونده با توجه به درخواست شركت برای معافيت شرعی از بخش خاصی از قانون حمايت از بيمار و نیز قانون مراقبت مقرون به صرفه است تا شركت ها بيمه درمانی به كاركنان ارائه می دهند. وارن در این باره چنین نوشت: دولت می خواهد هر كس نه تنها آنچه را كه مال قيصر است به قيصر بدهد بلكه آنچه را كه مال خداست نیز به قیصر بدهد و در صورت پيروزی دولت در این مسئله اولين هدفی كه ايالات متحده بر اساس آن پايه گذاری شده به شدت آسيب خواهد ديد.

مباحثات جنجال برانگیز:

در سال ٢٠٠٦ سوزان ساتالين، نويسندۀ روزنامۀ وال استريت، نمونه هايی از اجتماعاتی را ذكر نمود که در دوران استراتژی رشد از هم جدا شده اند و اعضایی را که با تغییرات مخالفت می کردند اخراج نموده اند.
او نوشت وارن تصديق می كند كه در اجتماعاتی كه عقايد او را می پذيرند، دودستگی هايی رخ می دهد، اگر چه او ادعا می کند كه با هرگونه تلاش برای اخراج اعضای كليسا مخالف است.
در سال ٢٠٠٨، برخی از كشيشان انجيلی از وارن انتقاد كردند كه چرا در موضوعاتی مانند ازدواج همجنسگرايان و سقط جنين به اندازۀ کافی محافظه کار نبوده و نیز با رهبران مسلمان ارتباط داشته است.
وی به اين منتقدین چنین پاسخ داد كه آنها بيش از حد به مبارزه با ازدواج همجنسگرايان و سقط جنين تمرکز کرده اند.

برگرفته از وب سایت ویکی پدیای انگلیسی

ترجمۀ شبنم ابراهیمی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO