کتاب مقدس

آیا کتاب مقدس اصلی هنوز موجود است؟

5/5 - (3 امتیاز)

جواب این سوال هم بله است و هم خیر.در سختگیرانه ترین حالت جواب  خیراست. اسناد اصلی که شامل ۶۶ کتاب از کتاب مقدس است و به آنها نسخه های خطی می گویند در هیچ کجا موجود  نمی باشد. اما واقع گرایانه جواب بله است.انسان مطالب و کتابهای واقعی را در اختیار دارد که کلام خدا را می سازد.چطور چنین چیزی ممکن است؟ برای مقایسه ی نگارش نسخه اصلی کتاب مقدس  با آنچه امروزه در اختیار داریم، لازم است به فرایندی که منجر به تالیف ابتدایی آن و اتفاقاتی که در آن زمان رخ داده است، نگاهی بیندازیم.

تاریخچه کتاب مقدس اصلی

بر طبق اظهارات مخالفان هرگز نسخه اصلی کتاب مقدس وجود نداشته است. برای مثال کتاب داستانی دان براون به نام": داوینچی کد" یا " رمز داوینچی" موارد زیر را در مورد کتاب مقدس بیان می کند:

"کتاب مقدس توسط فکس از آسمان ارسال نشده است.عزیز من کتاب مقدس ساخته دست انسان است نه خدا.کتاب مقدس با جادوگری از ابرها نیافتاده است. بشر آن را مثل یک ثبت تاریخی در دوران پرهیا- هوی گذشته بوجود آورد، سپس از طریق اضافه شدن ضمیمه ها، ترجمه های بیشماروتجدید چاپ ها رشد کرد.درطول تاریخ هرگز نسخه اصلی از کتاب وجود نداشته است." ادعای دان براون تخیلی است و واقعیت ندارد.

این یک واقعیت است که کتاب مقدس در مدت زمان طولانی نوشته شده است.  کتاب مقدس که شامل ۶۶ کتاب می باشد(۳۹ کتاب در عهد عتیق و ۲۷ کتاب در عهد جدید) توسط ۴۰ نویسنده در مدت زمان تقریبی ۱۵۰۰ سال نوشته شده است.غالبا عهد عتیق به سه بخش تقسیم می شود ۱-کتب پنج گانه که به آن کتاب شریعت می گویند و شامل پنج کتاب اول کتاب مقدس می باشد.۲-کتب انبیای بنی اسراییل که شامل همه پیشگوییهای  بزرگ و کوچک می باشد.۳-کتابهای دیگر که شامل مزامیر امثال و تعداد دیگری کتب است.

عهد جدید نیز همچنین به سه بخش تقسیم می شود: ۱-اناجیل ۲-تاریخ کلیسای اولیه که فقط شامل کتاب اعمال رسولان است  ۳-رساله هایی که در بر گیرنده چیزهای دیگر می باشد.

تالیف کتاب عهد عتیق اصلی

عهد عتیق چگونه تالیف شد؟ نشانه های گردآوری این کتاب در تورات می باشد. بعد از آنکه موسی کتب پنج گانه تورات را نوشت(خروج 17: 14،24 :4,7  ،34:27،اعداد 33 :2،یوشع 1: 8، متی 19 :8،یوحنا 5 :46-47،رومیان 10 :5)  آن را در صندوق عهد گذاشت و نگهداری کرد. (تثنیه31 :24)

با گذشت زمان متون وحی شده دیگری به پنج کتاب اول مقدس اضافه شد. در دوران داوود وسلیمان ، کتاب تالیف شده در صندوق عهد(اول پادشاهان8 :6) توسط کاهنی که در معبد خدمت می کرد نگهداری و محافظت می شد .(دوم پادشاهان۲۲ :۸) همچنین کتابهای بیشتری در سرزمین پادشاه یهود، حزقیا اضافه شد.ازجمله سرودهای داوود، حکمت سلیمان و رساله هایی مانند اشعیا ،هوشع و میکا (امثال۲۵ :۱). بطور کلی در حالی که پیامبران خدا سخن می گفتند کلامشان نوشته می شد و این مطالب در کتب عهد عتیق موجود می باشد.

درطی تبعید یهودیان در قرن ششم این کتابها پراکنده شدند ولی از بین نرفتند. حدود سال ۵۳۸ قبل از میلاد مسیح وقتی که یهودیان از اسارت بابلیان آزاد شدند ،عزرا کاهنی بود که بعدا همه کتابهای قبلی را دوباره جمع اوری  و مطالب دیگری را به کتاب اضافه کرد. بعدها یک نسخه در صندوقچه ای که برای دومین معبد  ساخته شده بود، نگهداری شد و طی یک فرایند دقیق نسخه های دیگری جهت حفظ و نگهداری کلام خدا تهیه شد.این مجموعه از کتب عهد عتیق به زبان عبری نوشته شده بود که یهودیان آن را کتاب مقدس عبری می نامیدند.

در قرن سوم قبل از میلاد مسیح ،کتاب عهد عتیق توسط ۷۰ تن از محققین یهودی به زبان یونانی ترجمه شد و آن را LXX (نشاندهنده عدد ۷۰در زبان یونانی است) و یا سپتو اجنت (هفتاد تن) نام نهادند. این کتاب قطعا توسط پولس در رساله ها و خطابه هایش مورد استفاده قرار گرفته بود.قدیمی ترین دست نوشته ها از LXX مربوط به قرن یکم و دوم قبل از میلاد مسیح می باشد.

سال 1947 بعد از میلاد دست مطالبی موسوم به دریای مرده ( دریاچه بزرگی بین اسرائیل و اردن می باشد که به دلیل درصد بالای نمک ان (بیشتر از 25درصد)همه چیز به راحتی در آن شناور باقی می مانند.نسخه های مربوطه در نزدیکی این دریاچه یافت شدند.)در منطقه قمران اسراییل پیدا شد که تاریخ آنها به  قرن پنجم قبل از میلاد تا قرن یکم بعد از میلاد برمی گردد. تاریخ شناسان معتقدند که نسخه های قدیمی یهودیان سال هفتاد بعد از میلاد مسیح در زمان خرابی اورشلیم، در محلی که کلام خدا را نگهداری می کردند، در امان ماندند.نسخه قدیمی یافت شده کتاب مقدس تقریبا حاوی تمام کتابهای عهد عتیق می باشد که دقیقا با دست مطالب جدیدترمنطبق است. تنها اختلافشان در نحوه نگارش اسامی افراد و شماری از نقل قولها در کتاب مقدس می باشد. این نسخه قدیمی گواهی است بر صحت عهد عتیق نگهداری شده و این اطمینان را به ما می دهد که کتاب عهد عتیقی که ما اکنون استفاده می کنیم همان کتاب عهد عتیقی است که توسط عیسی مورد استفاده قرار می گرفته. در واقع لوقا مطالبی که عیسی در رابطه با مجموعه عهد عتیق می گفت را ثبت می کرد.

 "از این رو حکمت خدا میفرماید که من برای آنها پیامبران و رسولان خواهم فرستاد اما بعضی را خواهند کشت و برخی را آزار خواهند رسانید.پس خون تمامی پیامبرانی که خونشان از آغاز جهان تا کنون ریخته شده است بر گردن این نسل خواهد بود از خون هابیل تا خون زکریا که بین مذبح و محراب گاه کشته شد.آری به شما میگویم که این نسل برای اینهمه حساب پس خواهد داد."(لوقا ۱۱ :۴۹-۵۱)عیسی وقایع ۳۹ کتاب کتاب عهد عتیق را در آیه ها تایید کرده بود: مرگ هابیل در پیدایش و زکریا در دوم تواریخ آمده است.(اولین و اخرین کتاب مقدس عبری ها)

تالیف نسخه اصلی کتاب عهد جدید

دان بورستین در کتابش "رمز اسرار" (که کتابی شبیه کتاب دان براون است) در باره عهد جدید می گوید: "نهایتا ۴ انجیل و ۲۳ کتاب دیگر عهد جدید به کتاب مقدس اضافه شدند اما این موضوع تا قرن ششم اتفاق نیافتاده بود. "آیا این ادعا صحت دارد؟ در واقع این موضوع صد در صد غلط است. حقیقت این است که نگارش عهد جدید در شورای شهر کارتاژ  در سال ۳۹۷ بعد از میلاد کامل شد.هر چند پیشتر از آن اغلب کتاب عهد جدید شناخته شده بود.اولین مجموعه عهد جدید توسط مردی به نام مارسیون که یک دوستیست بود)دوستیسم مکتبی است که معتقداست هر چیزی که در آن روح باشد خوب و هر چه مادی باشد بد است. این مکتب بعد انسانی عیسی مسیح را نمی پذیرد)در سال ۱۴۰ بعد از میلاد ارایه شد.بنابراین مارسیون هر موضوعی که در رابطه با انسان و خدا بودن عیسی بود را حذف کرد و همچنین رساله های پولوس را برای انطباق با فلسفه خویش تغییر داد.

مجموعه مطرح بعدی از عهد جدید که به ثبت رسیده است فهرست باستانی کتابهای عهد جدید در سال ۱۷۰ بعد از میلاد می باشدکه شامل هر چهار انجیل، اعمال رسولان، ۱۳رساله پولوس، اول و دوم وسوم یوحنا،  یهودا و مکاشفه است. آخرین مجموعه کتب عهد جدید توسط پدر روحانی آتاناسیوس" در سال ۳۶۷ بعد از میلاد شناسایی و توسط شورای کارتاژ در سال ۳۹۷ بعد از میلاد تایید شد.

اما تاریخ نشان میدهد که کتاب عهد جدید واقعی در کتاب مقدسهای امروزی خیلی پیشتر وجود داشته اند و این موضوع از محتوای دست مطالب یافت شده حاصل شده است.اولا، خود کتاب آسمانی نشان میدهد که نگارش عهد جدید الهی است وبا عهد عتیق برابری می کند. برای مثال پولس می نویسد :"زیرا کتاب میگوید گاوی را که خرمن میکوبد دهان مبند و کارگر مستحق دستمزد خویش است "(اول تیموتایوس۵: ۱۸ ).نقل قول بعدی از لوقا (۱۰: ۷) می باشد که نشان می دهد پولس انجیل لوقا را الهی میداند.

مثال دیگر شامل سخنی از پطرس است که میگوید :"و شکیبایی خداوند ما را رستگاری بیانگارید، همانگونه که برادر عزیزمان پولس نیز مطابق حکمتی که به او عطا شده است، به شما نوشت. او درهمه نامه های خویش چنین می نوسید،هرآنگاه که ازاین امور سخن می گوید.نامه های او شامل مطالبی است که درکش دشوار است و جاهلان و سست مایگان تحریفش میکنندهمانگونه که با دیگر مطالب مقدس چنین می کنند واین موجب هلاکتشان خواهد شد."(دوم پطرس 3: 15-16).واضح است که پطرس نامه های پولس را همانقدر آسمانی و الهی می پندارد که کتابهای عهد عتیق بوده اند.

دوما، پدران  کلیساهای اولیه اجازه میدادند تقریبا همه عهد جدید مطابق با اصل آن ، همانطور که امروزه در دسترس میباشند ،دوباره باز نویسی شوند. به عنوان نمونه کلمنت (سال ۹۵ بعد از میلاد) از یازده کتاب عهد جدید، ایگناتییوس (سال ۱۰۷ بعد از میلاد) تقریبا از تمامی کتابهای عهد جدید و   پلیکارپ یکی از شاگردان یوحنا ،از ۱۷ کتاب عهد جدید بازنویسی کردند. با استناد به اظهارات پدران کلیسا  تمام کتابهای عهد جدید به غیر از آیه های ۲۰ تا ۲۷ سوم یوحنا با هم همخوانی دارند. چنین مدارکی گواهی است به این حقیقت که کتاب عهد جدید خیلی پیشتر از آن که در شورای کارتاژ در سال ۳۹۷ بعد از میلاد به رسمیت شناخته شود ،مورد قبول بوده است.

سوما، در میان کل کتابهای خطی از دوران باستان هیچ نظیر ادبی مانند کتاب عهد جدید یافت نشده است. .۵۳۰۰ نسخه به زبان یونانی ۱۰۰۰۰نسخه به زبان لاتین ، ۹۰۰۰از نسخه های گوناگون دیگرو همچنین نسخه های بیشتری در حفاری های باستانشناسی از کتابهای قدیمی عهد جدید یافت شده است.نسخه های یافت شده در زمانهای قدیم و تعداد زیادی از نسخه های عهد جدید باعث شده است که محققان تاریخ شناس مانند سر فردریک کنیون" 4(عضوسابق هیئت مدیره ومدیرکتابخانه موزه بریتانیا ) بگوید:" فاصله بین تاریخ نگارش نسخه های اولیه کتاب مقدس و مدارک بجا مانده از نسخه های بعدی آنقدر کم است که می توان از آن چشم پوشی کرد. هیچ شک و تردیدی نیست که کتابی که بدست ما رسیده است همان کتاب آسمانی اصلی میباشد.صحت و درستی کتابهای عهد جدید همانگونه که منتشر شده اند مورد تأیید است."

بطور خلاصه هر چند امروزه کسی نسخه های اولیه را ندارد ،ولی ما نسخه های خطی زیادی داریم که عملکرد مورخین کتاب مقدس را از طریق علم نقد متون ادبی تایید می کند و به ما اطمینان کامل می دهد که کتاب مقدس امروزی نسخه دقیقی از همان نویسندگان اصلی می باشد. به طور تمثیل اگر واحد اندازه گیری اصلی و حفاظت شده ی "یارد" درمکان نگهداریش یعنی واشنگتن دی سی در آتش از بین رفته بود، شکی نیست که اندازه گیری می تواند با نمونه های دیگری که درمکان های دیگر موجود می باشد، انجام شود. این موضوع همچنین در مورد کلام خدا نیز صادق است.

 

منبع مقاله: www.gotquestions.org

ترجمه: مریم آزادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO