پاسخ به اسلام

مقایسه اسلام و مسیحیت: با استناد به ده فرمان (قسمت پنجم)

5/5 - (2 امتیاز)

3 . پیروزی بر بُت پرستی

      چرا باید جلوگیری کردن از پرستشِ سایر خدایان سوای خدا، نخستین فرمان باشد؟ در واقع، تنها یک خدا هست. همه چهره‌های سرشناسِ این جهان، موقتی هستند. تنها خدا برای همیشه زنده است. او ما را آفرید، پس شکوه و احترام از آن اوست. او مرکز تمام جهان است. خودپرستی و خودخواهی  ما بایستی هر روز بشکند تا زمانی که توبه کنیم و خدا را با شادمانی خدمت نماییم. ما نیاز داریم که خودمان را در اختیار خدا بگذاریم. حساب بانکی،  تندرستی و استعدادی که داریم نباید شالوده و اساسِ زندگی ما باشد.

            ابراهیم اسحاق را که وارث قانونی‌اش بود و برای داشتن او بسیار انتظار کشیده بود، خیلی دوست داشت. او آن قدر با پسرش مشغول شده بود که به نظر می‌رسید اسحاق مهم‌تر از خدا بود. پس خدا خادمش را آزمود. او به ابراهیم فرمان داد تا پسر عزیزش  را مانند یک قربانی سوختنی به وی تقدیم نماید. ابراهیم می‌خواست تا آنچه به نظر غیر ممکن می‌آمد را انجام دهد و پسرش را مانند یک قربانی به خدا تقدیم نماید و جلال را تنها به خدا بدهد. با این همه، در آخرین دقیقه، خدا نگذاشت که ابراهیم پسری را که خودش به او وعده داده بود، قربانی کند و به جایش قوچی را نشان داد. در این حالتِ آشفتگیِ درونی که ابراهیم داشت، خدا در زمانی جلال یافت که عاقبت او آماده شد تا از پسرش جدا شود. او ثابت کرد که خدا را بیشتر از پسرش دوست داشت.

ما نیز باید هر چند وقت یک بار خودمان را بیازماییم و ببینیم که بت‌های کوچک یا بزرگ بین ما و خدا قرار گرفته‌اند یا نه. شاید آن ها کتاب ها، جواهرات، نقاشی‌ها، خاطرات، سرگرمی‌ها، عادت ها، پول، خانه‌ها و چیزهایی از این قبیل باشند. گاهی حتی ممکن است که انسان ها قلب ما را تسخیر کنند.

            وسوسۀ بُت پرستی در کسانی آشکار است که از فرمانروایان خودشان بت می‌سازند. تمام مردم شیفته و مجذوبِ ناپلئون، آتاتُرک، هیتلر، عبدالناصر، خمینی و دیگران شده بودند. با این همه، کتاب ها و یادداشت های سیاسی آن ها، اغلب پس از مرگشان فوری سوزانده و نابود می‌شود. ارمیای نبی بر ضد هرگونه شیفتۀ مردم شدن یا وابسته بودن به کمک انسانی هشدار می‌دهد. «ملعون باد کسی که بر انسان توکل دارد و بَشَر را اعتماد خویش سازد» (ارمیا 17: 5).

            خیلی وقت ها مردم از هنرپیشگانِ سینما یا قهرمانان ورزشی به‌گونه‌ای ستایش و تمجید می‌کنند که گویا آن ها خدایان هستند. آن ها به وسیلۀ کنسرت های موسیقی افسون می‌شوند و در ورزشگاه ها تبدیل به توده‌های هیجان زده می‌گردند. در اینجا لازم است که مراقب باشیم. ما نمی‌گوییم که خدمت کردن و گرامی داشتنِ مردم گناه است. ولی این خیانتِ روحانی است که انسان را بیشتر از خدا دوست داشته باشیم یا بر آن ها توکل کنیم. آیا خدا در یک عهدِ جاودانی با ما پیوند نیافته است؟ جای شگفتی نیست که مسیح مردمی را که خدا را با تمام دل دوست ندارند و از ته دل وی را احترام نمی‌گذارند یا تنها به او توکل نمی‌نمایند «نسلِ شرور و زناکار» می‌نامد.

            از آنجا که انسان به سبب پشت کردن به خدا و رد کردن او خود را خالی می‌بیند، امروزه به دنبال اشکال گوناگون بُت پرستی می‌رود تا خلاء درونی‌اش را با آن ها پُر سازد. خدا، خدای غیوری است که می‌خواهد به تنهایی مالک قلب ما باشد. او خُشنود نیست که یک بخش از قلب ما یا بیشترِ آن را در اختیار داشته باشد. او می‌خواهد قلب ما را کاملاً و برای همیشه تسخیر کند. بنابراین، بُت های باستانی و امروزی باید از زندگی ما ناپدید  شوند و لازم است که پیمان خود را با پدر آسمانی‌مان  دوباره تازه سازیم. از خودتان بپرسید که بُت های پنهان در زندگی شما کدامند و چه کار باید انجام دهید تا برای همیشه نابود گردند؟

4 . آیا باورِ مسیحی بر خلافِ نخستین فرمان است؟

            یهودیان و مسلمانان می‌توانند تا به اینجا با برداشتِ مسیحی از ده فرمان موافق باشند. ولی آن ها مسیحیان را سرزنش می‌کنند که با اعتقادشان نخستین فرمان را زیر پا می‌گذارند. گفتمان آن ها این است: «شما مسیحیان به راستی کافر هستید، زیرا نخستین و بزرگترین فرمان را می‌شکنید. شما با ادعای اینکه سه خدا وجود دارد و یکی از آنها بر روی صلیب مُرده است، به خدا کفر می‌گویید.» مسیحیان را یهودیان و مسلمانان متهم به کفرگویی می‌کنند، زیرا آن ها به یگانگیِ تثلیثِ اقدس باور دارند.

            چگونه عیسی خودش به چنین اتهامی پاسخ داد؟ روزانه عیسی با این‌گونه حملات روبرو می‌شد که از سوی مردمِ سخت‌دل بود. عیسی یگانگی خود را با خدای پدر بسیار روشن تشریح کرد: «من و پدر یک هستیم» (یوحنا 10 : 30). هرگز او نگفت که «من و پدر دو تا هستیم» بلکه یک هستیم! سپس او فرمود: «من در پدر هستم و پدر در من است.» پیش از اینکه دستگیر شود، او برای شاگردانش دعا کرد و گفت: «تا یک باشند چنانکه ما یک هستیم» (یوحنا 17 : 22). این سخنان به یگانگیِ تثلیثِ اقدس شهادت می‌دهند. شکلِ چندگانه در اینجا مفهومِ یگانه دارد. عیسی برای یگانگیِ کاملی دلیل آورد که با خدای پدر دارد. این حقیقت را نمی‌توان با مبادی ریاضی درک کرد. «احدی جز به روح‌القدس عیسی را خداوند نمی‌تواند گفت» (اول قرنتیان 12 : 3). این یک حقیقتِ روحانیِ جاودانی است. اگر ما نسبت به روحِ خدا باز نباشیم واقعیت‌های روحانی را نمی‌توانیم بفهمیم.

            عیسی فرمود: «اگر کسی مرا محبت نماید، کلام مرا نگاه خواهد داشت و پدرم او را محبت خواهد نمود و به سوی او آمده نزد وی مسکن خواهیم گرفت» (یوحنا 14 : 23). عیسی به پیروانش وعده داد که روح‌القدس در آنها ساکن خواهد شد. در همان وقت، آنان را مطمئن ساخت که با پدر آسمانی یگانگیِ کامل دارد و هر دوی آنها در قلوب پیروانش ساکن خواهند شد.

            مسیحیان باور به سه خدای جدا از هم ندارند، بلکه به یک خدا ایمان دارند که خود را درحُکمِ پدر، پسر و روح‌القدس آشکار کرده است. با اقرار کردن به یگانگیِ تثلیث، ما نخستین فرمان را نمی‌شکنیم، بلکه آن را به انجام می‌رسانیم. از آنجا که در مرگِ عیسای مسیح با خدا آشتی کردیم، روحِ خدا بر قلب های ما ریخته شده است. روحِ  با وفای خدا  ما  را تشویق می‌کند که خدا را پدر بخوانیم و نام پدرانۀ او را تقدیس نماییم. ما به عیسی نیز باور داریم و با تمام قلبمان به او مِهر می‌ورزیم، زیرا «محبت خدا در دلهای ما به روح‌القدس که به ما عطا شد، ریخته شده است» (رومیان 5 : 5). لازم است بپذیریم که یگانگیِ تثلیثِ اقدس مخفی برای کسانی که به وسیله روح‌القدس از سر نو زاده نشده‌اند و در جستجوی یافتنِ این حقیقتِ پُر شکوه نیستند، مخفی است.

            درحقیقت، قرآن به تثلیثی حمله نمی‌کند که مسیحیان بدان باور دارند. به جایش، به یک تثلیثِ ساختگی، یورش می‌بَرَد که مورد حملۀ تمام کلیساهای مسیحی نیز هست و با آن مخالفت می‌کنند. نبردِ قرآن بر ضدِ تثلیثِ پدر، مادر و پسر است (سورۀ المائده 5: 116). قرآن همچنین با این باور مخالفت می‌کند که خدا، عیسی پسر مریم (سورۀ المائده 5: 17، 72) یا سومین از سه است (سورۀ المائده 5: 73). بله البته، برداشتِ درست از تثلیثِ اقدس در کتابمقدس این است که یکتاییِ جاودانی یا یگانگیِ خدا شامل پدر، پسر و روح‌القدس است. یعنی تثلیثِ پدر که از راهِ کلمه‌اش سخن می‌گوید و از طریقِ روحش کار می‌کند. ما تثلیثِ زیستی را که شامل است بر پدر، مادر و پسر نمی‌پذیریم؛ و همچنین رد می‌کنیم که خدا، مسیح پسر مریم است. ما به خدای پدر، خدای پسر و خدای روح‌القدس درحُکمِ تنها خدای یگانه اقرار می‌کنیم.

نوشتۀ عبدالمسیح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO