مفهوم مسیح کیهانی یا عالمگیر چیست؟
مفهوم مسیح کیهانی یا عالمگیر چیست؟
مسیح کیهانی یا مسیح عالمگیر مفهومی نادرست از عرفانی بودن مسیح در همه چیز است. این تعلیم ظاهراً بر اساس کولسیان 1: 15-17 شکل گرفته که می گوید: «او صورت خدای نادیده است، نخست زادۀ تمامی آفریدگان. زیرا که در او همه چیز آفریده شد، آنچه در آسمان و آنچه بر زمین است، از چیزهای دیدنی و نادیدنی و تخت ها و سلطنت ها و ریاستها و قدرتها. همه بوسیلۀ او و برای او آفریده شد و او قبل از همه است و در وی همه چیز قیام دارد.» و به یوحنا 1: 1-3 نیز در رابطه با این مفهوم اشاره می شود: «در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود. همان در ابتدا نزد خدا بود. همه چیز بواسطۀ او بوجود آمد و بدون او چیزی بوجود نیامد که آفریده شده است.»
طرفداران مفهوم مسیح کیهانی با استفاده از این عبارات و موارد دیگر، دیدگاهی عرفانی از کیهان دارند که نشانگر قدرت، نیکویی و توجه و مراقبت مسیح از خلقتش می باشد. با توجه به ویژگیهای عرفانی و رمز آلود این مفهوم، ارائۀ تعریفی مختصر و روشن از مسیح کیهانی یا مسیح عالمگیر دشوار است. به طور کلی، چنین به نظر می رسد که در این نوع تعلیم، مسیح عمیقاً به رستگاری و تازگی کیهان توجه دارد و این علاقه به همان اندازۀ اشتیاق او برای جلال خدا و نجات بشر است.
این که عیسی در حفظ و رهایی همۀ مخلوقات نقش مهمی را ایفا می کند کاملاً صحت دارد. کولسیان 1: 20 به ما می گوید که مسیح «همه چیز را با خود آشتی خواهد داد، چونکه به خون خود صلح را پدید آورد. بلی بوسیلۀ او، خواه آنچه بر زمین و خواه آنچه در آسمان است.» و رومیان 8: 21 نیز می گوید: «خودِ خلقت نیز از قیدِ فساد نجات خواهد یافت و در آزادی پرجلال فرزندان خدا شریک خواهد شد.» بنابراین، تا این جا ما می توانیم با چنین تعلیمی موافق باشیم که مسیح خالق، نگه دارنده و نجات دهندۀ کل کیهان است و مسیح عمیقاً به کل خلقت نیز علاقمند هست.
با این حال، به نظر می رسد که طرفداران ایدۀ مسیح کیهانی، خلقت را در اسارت نابودی و گناه در نتیجۀ سقوط نمی دانند (به پیدایش فصل 3 مراجعه کنید)، بلکه معتقدند وقتی شخص، با مسیح کیهانی رابطه دارد، می تواند در هر چیزی، ارزش ها و زیبایی ها را به خوبی مشاهده کند. بر اساس این ایده، خودِ بشر زیبا و شگفت انگیز است، چون مسیح در همه چیز است. پذیرش مفهوم مسیح کیهانی منجر به تأکید بیش از حد بر حفظ و بودن مسیح در همه چیز و عدم تأکید بر سقوط همه چیز و گناه بشر می شود. طرفداران مسیح کیهانی معتقدند مسیح در عبارت ها و اشخاص دیگر در ادیان مختلف هم ظاهر شده. بنابراین، پیام انجیل در کتاب مقدس و نیاز به بخشش گناهان در چنین مفهومی نادیده گرفته می شود.
تأکید دیگری که از مفهوم مسیح کیهانی می آید، خدایی شدن کیهان است. صخرهها، درختها، اقیانوسها و همۀ بخشهای دیگرِ کیهان، الهی محسوب میشوند. به این ترتیب، مسیح کیهانی به ایدۀ پانتئیسم نزدیک است، یعنی این ایده که خدا همه چیز است.
فصل اول کولسیان و یوحنا، علی رغم این که به عنوان متون اثباتی برای مفهوم مسیح کیهانی استفاده می شوند، بر یگانگی و زیبایی همه چیز در خلقت تأکید نمی ورزند بلکه، این آیه ها نیاز همه چیز به نجات و تازگی را یادآور می شوند که شروع آن از بشر است. این ایده که داشتن رابطه با مسیح کیهانی، فرد را به دیدن زیبایی و نیکی ذاتی در همۀ انسان ها سوق می دهد با تعالیم کتاب مقدس در تضاد است (به رومیان 3: 10-18 مراجعه فرمایید). هم در یوحنا و هم در کولسیان فصل اول، تأکید بر این مسئله که مسیح خالق و نگه دارندۀ همه چیز است، به معنای اعلام مسئولیت یا پاسخگویی بشر در برابر مسیح است و نه پست کردن مسیح به سطح کیهانی آن. همان طور که در کولسیان 1: 16-17 به ما گفته شده که عیسی مسیح بسیار فراتر از همه چیز در کیهان است.
به طور خلاصه، مفهوم مسیح کیهانی یا عالمگیر، سوءتفاهم عمیقی از دیدگاه کتاب مقدس دربارۀ مسیح است. چنین مفهومی بر یگانگی همه چیز تأکید می ورزد و کل کیهان را خوب و زیبا می پندارد. در چنین مفهومی گناه و سقوط بشر مشکل خاصی نیست. مسیح همه جا حاضر است و همه چیز را حفظ می کند، اما او داور همه چیز نیست و بر همۀ خلقت برتری ندارد. بخشش گناهان لزومی ندارد. عیسی مسیح به عنوان یک انسان، منجی انحصاری نیست، بلکه مسیح در همۀ ادیان حضور دارد و در این ادیان فقط با نامهای مختلف عمل میکند.
مفهوم مسیح کیهانی یا مسیح عالمگیر مفهومی غیرکتاب مقدسی است و به هیچ وجه با جهان بینی مسیحی سازگار نیست.
منبع مقاله: www.gotquestions.org
ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |