کتاب مقدسکلیسا

در ادامۀ سفر سوم بشارتی پولس چه اتفاقاتی رُخ داد؟ و اشاره ای به کشفیات باستان شناختی در قیصریه

رای بدهید

در ادامۀ سفر سوم بشارتی پولس چه اتفاقاتی رُخ داد؟ و اشاره ای به کشفیات باستان شناختی در قیصریه

( به اعمال رسولان ۲۳: ۳۱ تا ۲۶: ۳۲ مراجعه شود.)

مدت زمان ۲ سال، از تابستان ۵۸ میلادی تا پاییز ۶۰ میلادی

پولس یک هفته پیش وقتی وارد قیصریه شد و در خانۀ فیلیپس مستقر گردید، شخصی نبی آغابوس نام از اورشلیم آمده، او را از خطراتی آگاه ساخت (۲۱: ۸-۱۴).

قیصریه، پایتخت رومی ها در استان یهودیه بود. کرنیلیوس، افسر ارتش روم، حدود ۲۰ سال پیش در این شهر ایمان آورد. او اولین غیر یهودی بود که مسیحی شد.

در این مکان که یکی از مهم ترین شهرهای رومیِ منطقۀ فلسطین محسوب می شد، پولس دو سال را، در حکم زندانی در کاخ فرماندار رومی سپری نمود. اما او این امتیاز را داشت که ممنوع الملاقات نبود. این فرصت طلایی بود که پولس جهت شناساندن عیسی می توانست از آن استفاده کند.

– نکات باستان شناختی از قیصریه

اسرائیل کنونی، با وجدانی بیدار نسبت به امور ملی گرایانه، همواره در صدد یافتن آثار مربوط به تاریخ گذشتۀ خود بوده است. بدین ترتیب، شهر قیصریه نیز توجه باستان شناسان را به خود جلب نمود. به همین منظور غواصانی به آب های این بخش فرستاده شدند و آن ها توانستند اطلاعات مفیدی دربارۀ قیصریه به دست آورند. آن ها پس از حفاری های چندی،  به کتیبه ای برخوردند که در آن  نام  پنتیوس پیلاتس حکّ شده بود. این شهر نظامی محل استقرار او بود که در واقع نمایندۀ امپراتوری محسوب می شد. این شهر صحنۀ رقابتیِ مشهور بین او و نمایندگان یهودی ساکن اورشلیم بود.  پیلاتس در کمال لجاجت و قاطعیتی سر سخت، سپری به مثابۀ یک نذر بر قصر هیرودیس آویزان کرده بود و آن را به امراتور اهدا نموده بود. از طرفی یهودیان نیز با فرستادن نمایندگانی نزد تیبریوس، موفقیتی کسب نموده بودند و بدین ترتیب آن چه مظهر وفاداری پیلاتس بود، به مرکز فرماندهی روم در قیصریه منتقل شد.

حفاری های مداوم باعث کشف بقایای دیگر این شهر شد. اما این بقایا بر خلاف آثار باستانی، در زیر انبوهی از بناهای دوران مختلف دفن نشده بود. قیصریه همچون دشتی وسیع و بیابانی جهت حفاری آماده بود. قیصریه شهری است که نشان گر سه دوره ای است که در فلسطین، سیر قهقرایی خود را طی کرده و به وسیلۀ موجودیتش به بسیاری از وقایع عهد جدید سندیت می بخشد. بدین ترتیب این شهر اطلاعات و تصاویر مفیدی دربارۀ دنیای زمان عیسی و پولس ارائه می دهد.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO