زندگی روزمره مسیحیسؤالات رایج

ببخش چون بخشیده شدی!

3.9/5 - (10 امتیاز)

ببخش چون بخشیده شدی!

وقتی کسی به تو آسیب عمیقی رسانده، معمولاً بخشش عکس العمل طبیعی تو نیست. درعوض، شاید بخواهی دردی که بر تو وارد شده و تلخی ناشی از آن را در خود نگه داری.

اما خدا از تو می خواهد که ببخشی و گذشته را رها کنی و هر نوع تلخی را از کسانی که به تو درد وارد کرده اند، ترک کنی.

راستش را بخواهی، کتاب مقدس سه دلیل ارائه می دهد که باید ببخشی و این دلایل هیچ ربطی به این که طرف مقابل مستحق بخشش تو هست یا نیست ندارند:

1- باید کسانی را که به تو صدمه زده اند ببخشی چون خدا تو را بخشیده.

کولسیان 13:3 می فرماید: «این را به یاد آور که خداوند تو را بخشیده، پس تو نیز باید دیگران را ببخشی.» (کولسیان 13:3 ترجمۀ NLT از کتاب مقدس)

اگر می خواهی شخصی رحیم  باشی و ببخشی، شرط اول آن این است که بخشش خدا به وسیلۀ عیسای مسیح را پذیرا باشی. کتاب مقدس می فرماید که خدا در شکل انسانی به نام عیسی، به زمین خاکی ما قدم نهاد تا هر خطایی که تا به حال مرتکب شده ای ببخشد. عیسی جریمۀ گناهانت را به جای  تو پرداخت تا دیگر مجبور به پرداخت آن نباشی.

2- کسانی را که به تو صدمه زده اند ببخش چون در غیر این صورت خشم و کینه، دائماً تو را کنترل می کنند.

کتاب مقدس در جامعه 7: 9 می فرماید: « تنها احمق به سرعت خشم می گیرد و کینه و نفرت را در دل خود نگه می دارد.» (ترجمۀ CEV کتاب مقدس)

نفرت و کینه تو را  تیره بخت می کند و در گذشته ات  محبوس  می سازد. و وقتی در گذشته ات زندانی شدی، به وسیلۀ آن کنترل هم می شوی. هر بار که چیزی باعث خشم و کینۀ تو می شود این وضعیت تو را در چنگال خود خواهد داشت. آیا به کسی که 5، 10 یا حتی 20 سال پیش به تو صدمه زده، اجازه می‌دهی هنوز هم به ضربات خود در درون تو ادامه دهد؟ همین حالا تصمیم بگیر که دیگر از آنچه سال ها پیش برایت اتفاق افتاده، خود را بیش از این آزار ندهی. گذشتۀ تو گذشته و باید از آن آزاد شوی.

3- باید کسانی را که به تو صدمه زده اند ببخشی چون تو هم در آینده به بخشش بیشتری احتیاج داری.

عیسی در متی 14:6-15 می فرماید: «اگر خطاهای مردم را ببخشید، پدر آسمانیِ شما نیز شما را خواهد بخشید. امّا اگر خطاهای مردم را نبخشید، پدر شما نیز خطاهای شما را نخواهد بخشید.» بخشش خیابان یک طرفه نیست بلکه دو طرفه. نمی توانی چیزی را که حاضر به بخشیدن آن نیستی، دریافت کنی.

روزی شخصی به جان وسلی گفت: «من هرگز نمی توانم فلان شخص را ببخشم!» پاسخ وسلی این بود که: «پس امیدوارم هرگز گناه نکنی!»

هر اندازه درد عمیق تر می شود، بخشیدن هم به همان اندازه سخت تر می شود. اما آنچه گفته شد به خاطر بسپار که سه دلیل مهم برای بخشیدن داری: اول از همه چون خدا تو را قبلاً بخشیده، دوم اینکه نباید بگذاری کینه و نفرت بر تو حاکم باشد و بالآخره این که همیشه به بخشش نیاز داری.

امروز تصمیم بگیر که در آزادی بخشش، زندگی خود را ادامه دهی.

 

تبادل نظر:

  • چه کسی را باید ببخشی تا از گذشته ات رها شوی؟
  • بخشش خدا چه تأثیری در اشتیاق تو برای بخشیدن داشته؟
  • بخشیدن دیگران چه نتایج مثبتی در زندگی تو داشته؟

نوشتۀ کشیش ریک وارِن

ترجمۀ ژاسمن پتروسیان مسیحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO