کتاب مقدس

نذرها و ده یک ها در کتاب لاویان

رای بدهید

نذرها و ده یک ها در کتاب لاویان

ده یک ها (پیدایش 14: 20؛ 28: 22؛ لاویان 27: 30-32؛ اعداد 18: 21-28؛ تثنیه 12: 5، 6، 11، 17، 18؛ 14: 23، 28، 29؛ 26: 10). یک دهم زمین و گله ها می بایست به خدا داده می شد.

سه نوع ده یک (عشر) ذکر شده است: ده یک برای لاویان، ده یک جشن، و هر سه سال یک بار ده یک برای نیازمندان. برخی تصور می کنند تنها یک نوع ده یک وجود داشته که بخشی از آن برای جشن ها، و بخش دیگر آن هر سه سال یک بار برای نیازمندان مصرف می شده است. تصور دیگران بر آن است که ده یک جشن ها از 10/9 باقی مانده پس از پرداختن ده یک لاویان، برداشته می شد.

دادن ده یک از مدت های مدید پیش از زمان موسی متداول بود. ابراهیم و یعقوب ده یک پرداختند. در میان یهودیان، دادن ده یک به خاطر حمایت از لاویان بود، و لاویان هم در دولت داخلی و هم در امور مذهبی خدمت می کردند.

نوبر محصول: خدا نه تنها ده یک ها را از آن خود می دانست، بلکه پسران نخست زادۀ همۀ خانواده ها (که به جای آنان قبیلۀ لاوی را برگزیدند)، و نخست زاده های همۀ گله ها و نوبر محصولات زمین را نیز. همچنین نوبر محصولات درو می بایست در عید فصح تقدیم می شد، و قبل از انجام این کار، نمی شد از محصول جدید استفاده کرد (لاویان 23: 14). نوبر محصول یا باغ میوۀ جوان (در سال چهارم) می بایست به خدا داده می شد، و پیش از آن نمی شد از هیچ یک از میوه های آن استفاده کرد. نتیجۀ اخلاقی: در زندگی خود مکان اول را به خدا بدهید.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO