روح القدسعیسی مسیحکتاب مقدس

عیسی و روح القدس

رای بدهید

عیسی و روح القدس

“پس اگر شما با آنکه شریر هستید می دانید چیزهای نیکو را به اولاد خود باید داد چند مرتبه زیادتر پدر آسمانی شما روح القدس را خواهد داد به هر که از او سؤال کند”.

(لوقا 11: 13)

عیسی ارتباط خاصی با روح القدس داشت. ارتباطی که برای زندگی شخصی ما مهم است. این مقاله، این ارتباط و مفاهیم تجربی آن را روشن می سازد.

نبوتهای عهد عتیق

در نبوتهای عهد عتیق درباره آمدن ماشیح، تعدادی از آنها به طور خاص به قدرت یافتن مسیح به وسیله روح القدس اشاره می کنند (اشعیا 11: 2؛ 61: 1-3). هنگامی که مسیح صحیفه اشعیا 61: 1-2 را در کنیسه ناصره قرائت کرد، چنین تاکید فرمود: “امروز این نوشته در گوشهای شما تمام شد” (لوقا 4: 21-18).

تولد عیسی

هم متی و هم لوقا صریحاً و بدون هیچ تردیدی تاکید دارند که عیسی در نتیجه عمل معجزه آمیز خدا به این جهان آمد. او به واسطه روح القدس در رحم مریم گذاشته شد و از مریم باکره به دنیا آمد (متی 1: 18، 23؛ لوقا 1: 7). به دلیل معجزه آمیز بودن این حاملگی، عیسی مقدس و از هر نوع لکه گناه آزاد بود (لوقا 1: 35). این حقیقت از نظر به حساب گذاشته شدن گناهان ما بر او و کفاره گناهان ما شدن اهمیت دارد (متی 1: 23). بدون کامل و بی گناه بودن نجات دهنده، ما نمی توانستیم رهایی را به دست آوریم.

تعمید عیسی

عیسی که شاگردانش را در روز پنطیکاست و در تمامی دوران کلیسا در روح القدس تعمید می دهد (لوقا 3: 16؛ اعمال 1: 4-5؛ 2: 33، 38-39)، خود نیز در هنگام تعمید آب به وسیله یحیی تعمید دهنده شخصاً به وسیله روح القدس مسح گردید (متی 3: 16-17؛ لوقا 3: 21-22). روح القدس بر او مثل کبوتری آمده و او را با قدرتی عظیم برای انجام خدمتش منجمله خدمت رهایی بخش او تجهیز کرد. وقتی خداوند بعد از تعمید آب به بیابان رفت “پر از روح القدس” بود (لوقا 4: 1). درست همانند خداوند، تمام کسانی که به وسیله روح القدس تولد دوباره روحانی را تجربه می کنند بایستی تعمید در روح القدس را نیز بیابند تا در زندگی خود برای خدماتشان قدرت پیدا کنند (اعمال 1: 8).

وسوسه عیسی به وسیله شیطان

بلافاصله پس از تعمید، عیسی به وسیله روح القدس به بیابان یعنی جایی که شیطان چهل روز او را وسوسه می کرد، فرستاده شد (لوقا 4: 1-2). فقط به این دلیل که پر از روح القدس بود توانست در مقابل شیطان و وسوسه هایش مقابله کند. به همین صورت خواست خداست که ما هرگز بدون قدرت روح القدس با قدرت شیطان و گناه مقابله نکنیم. ما بایستی با پری او خود را تجهیز کرده، هدایت او را پیروی کنیم تا در مقابل شیطان پیروز گردیم. در نظر خدا ما زمانی فرزندان سالم و طبیعی او هستیم که از روح القدس پر بوده و به وسیله قدرت او زندگی می کنیم.

خدمت عیسی

عیسی برای نخستین بار در خانه خود در ناصره موعظه نمود و قسمتی از کتاب اشعیا را نقل قول کرد: “روح خداوند بر من است زیرا که مرا مسح کرد تا فقیران را بشارت دهم و مرا فرستاد تا شکسته دلان را شفا بخشم…” (لوقا 4: 16-19). او به سخن خود ادامه داد تا ادعا نماید این نبوت که سالها قبل گفته شده به وسیله شخص او به انجام رسیده است (اشعیا 61: 1). در اینجا عیسی معنا و هدف تعمید خود را زمانی که به وسیله روح القدس مسح گردید، دوباره تاکید می کند:

1) او را برای خدمت و ماموریتش قدرت می بخشد. عیسی خدا بود (یوحنا 1: 1) اما انسان نیز بود (1تیموتائوس 2: 5). به عنوان یک انسان او بایستی به کمک و قوت روح القدس برای انجام مسئولیتش در قبال خدا اعتماد داشته باشد (متی 12: 28؛ لوقا 4: 1، 14؛ رومیان 8: 11؛ عبرانیان 9: 14).

2) تنها به عنوان یک انسان مسح شده توسط روح بود که عیسی می توانست زندگی کند و انجیل را خدمت و اعلام نماید (اعمال 10: 38). در این مورد نمونه کاملی برای مسیحیان است و هر ایماندار بایستی پری روح القدس را دریافت کند (اعمال 1: 8؛ 2: 4).

وعده عیسی درباره روح القدس

یحیی تعمید دهنده نبوت کرده بود که عیسی پیروانش را در روح القدس تعمید خواهد داد (متی 3: 11؛ مرقس 1: 8؛ لوقا 3: 16؛ یوحنا 1: 33)، نبوتی که عیسی آن را تکرار کرد (اعمال 1: 5؛ 11: 16). در لوقا 11: 13 عیسی وعده داده است که روح القدس را به تمام کسانی که آن را بطلبند، خواهد بخشید. تمام این آیات اشاره به پر شدن از روح القدس می کند که مسیح آن را به تمام اشخاصی که واقعاً فرزندان پدر آسمانی هستند، وعده داده است. وعده ای که برای اولین بار در روز پنطیکاست عملی گردید (اعمال 2: 4) و برای همه اشخاصی که شاگرد او گردند و طالب تعمید در روح القدس باشند به قوت خود باقی است (اعمال 1: 5؛ 2: 39).

قیام عیسی

عیسی با قدرت روح القدس، از قبر پیام قیام کرد و ثابت نمود که مسیح واقعی و پسر خدا است. در رومیان 1: 3-4 می خوانیم که به حسب روح قدوسیت (یعنی روح القدس) عیسی “به قوت به عنوان پسر خدا معروف گردید” و در رومیان 8: 11 که “روح القدس مسیح را از مردگان برخیزانید”. همانطور که قیام عیسی به روح اقدس بستگی داشت ایمانداران نیز برای داشتن زندگی روحانی و قیام بدنشان در آینده به روح القدس وابسته هستند (رومیان 8: 10-11).

صعود عیسی به آسمان

عیسی بعد از قیام از مردگان، به آسمان صعود کرد و به دست راست خدای پدر نشسته است و با او سلطنت می کند (مرقس 16: 9؛ لوقا 24: 51؛ اعمال 1: 9-11؛ افسسیان 4: 8-10). در چنین مقام رفیعی اوو روح القدس را از پدر دریافت کرده و آن را در روز پنطیکاست بر قوم خود  ریخت (اعمال 2: 33؛ یوحنا 16: 5-14) و به آن وسیله خداوندی خود را به عنوان نبی، کاهن و پادشاه تایید کرد. این ریزش روح القدس در پنطیکاست و سرتاسر عصر حاضر به حضور دائمی نجات دهنده در مقام عالی خود و اقتدار او شهادت می دهد.

تقرب عیسی به قوم خود

روح القدس به عنوان یکی از کارهای خود در عصر حاضر مسیح را به ایمانداران آشکار می سازد (یوحنا 16: 14-15). از مزایای رهایی و نجات در مسیح این است که به واسطه روح القدس برای ما شفاعت می کند (رومیان 8: 14-16؛ غلاطیان 4: 6). از همه مهمتر نزدیکی و تقرب عیسی به ما است (یوحنا 14: 18). روح القدس ما را از حضور شخصی عیسی محبت او، برکت، کمک، بخشش، شفا و همه آنچه که از طریق ایمان از آن ما است، مطلع می سازد. به هر صورت روح القدس قلبهای ما را به سوی جستجوی خداوند در محبت، دعا و پرستش سوق می دهد (یوحنا 4: 23-24؛ 16: 14).

بازگشت عیسی برای قوم خود

عیسی وعده داده است که برای قوم وفادار خود خواهد آمد و آنها را با خود خواهد برد تا آنها تا ابد با او باشند (یوحنا 14: 3؛ 1تسالونیکیان 4: 13-18). این امید مبارک همه ایمانداران است (تیطس 2: 13)، واقعه ای که برای آن دعا کرده و انتظار آن را می کشند (2تیموتائوس 4: 8). کلام خدا آشکار می کند که روح القدس قلبهای ما را به سمتی هدایت می کند که برای بازگشت خداوند خود، نزد خدا فریاد برآوریم. روح القدس شهادت می دهد که رهایی ما تا بازگشت مسیح کامل نخواهد شد (رومیان 8: 23). در خاتمه کتاب مقدس، روح القدس این کلمات را الهام کرده است “بیا خداوند عیسی” (مکاشفه 22: 20).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO