زندگی روزمره مسیحیکلیسا

چه کنیم وقتی ترس مانع روابط ما می شود؟

4.7/5 - (12 امتیاز)

روابط ما قلب هر خدمت مؤثری می باشد. خواه با همسر و خواه با خانواده، کارمندان، کلیسا یا جامعه مان باشد. بدون داشتن روابط خوب نمی توانید رهبر خوبی باشید.

اما چیزی که می تواند روابط شما را نابود کند، ترس است.

سه نوع ترس که می توانند تأثیر مخربی بر روابط ما داشته باشند:

1- ترس از پذیرش اشتباهاتمان

وقتی صحبت از اشتباهاتمان می شود، اغلب حالت دفاعی به خود می گیریم. هیچ کس دوست ندارد نقاط ضعف خود را بپذیرد. در عوض، آنها را نادیده می گیریم و حتی گاهی از آنها دفاع هم می کنیم.

به پاسخ های آدم و حوا در پیدایش 3: 11-13 فکر کنید: خدا از آدم پرسید: “آیا از آن درخت که تو را امر فرمودم از آن نخوری، خوردی؟ آدم گفت: “این زن که به من بخشیدی تا با من باشد، او از درخت به من داد و من خوردم.”… زن گفت: “مار فریبم داد و من خوردم.”

در این آیات ، دو واکنش مشترک در برخورد با یک خطا را مشاهده می کنیم یعنی متهم کردن شخصی دیگر به منظور تبرئه خود از خطایی که مرتکب شده ایم.

از خود این سؤال را بکنید: وقتی به خطای من اشاره می شود، دفاع من از چه خطایی می باشد؟!

به جای دفاع کردن و بهانه گرفتن از اشتباهات خود، به آنها اعتراف کنید.

2– ترس از ابراز احساساتمان

گاهی اوقات ما از فاصله گرفتن از دیگران به عنوان ابزاری برای کنار آمدن با احساسات خود استفاده می کنیم. وقتی مسائل احساسی می شود برای ما راحت تر است که خود را عقب بکشیم اما بهتر است یاد بگیریم که احساسات خود را ابراز کنیم تا تبدیل به انسان واقعی (اصیل) که خدا می خواهد بشویم.

– دو نوع احساسی که به ویژه می توانند ما را به نابودی بکشانند: زخمی شدن از دیگران و خشم می باشد.

  • احساسات آسیب دیده یا زخمی: ما نفرت داریم که پذیرای شخصی باشیم که به ما آسیب رسانده. این باعث احساس صدمه دیدن در ما می شود و وقتی زخم را در خود نگه می داریم، به رنجش یا غیظ تبدیل می شود وکتاب مقدس به ما هشدار می دهد که این تلخی روابط ما را نابود می سازد.
  • احساس خشم و عصبانیت: بسیاری از مردم نمی دانند چگونه با خشم خود کنار بیایند و بیشتر تمایل به سرکوب عصبانیت خود دارند اما این راه حل مناسبی نیست. گاهی لازم است عصبانی شویم. عیسی هم گاهی خشمگین شد.

 

3- ترس برای از دست دادن کنترل

وقتی احساس می کنیم که در حال از دست دادن کنترل خود هستیم، اغلب می خواهیم که  راه خود را پیش بگیریم و به رابطه مان پایان ببخشیم. این نوع احساس ناامنی چیز تازه ای نیست. در باغ عدن شاهد آن هستیم که آدم و حوا از طریق بی اعتمادی، رابطه بی نظیر خود را با خدا از بین بردند.

می توانم بسیاری از مشکلات رابطه ای را در سه کلمه خلاصه کنم: مبارزه برای قدرت. دو فرد ناامن برای کنترل رابطه با یکدیگر رقابت می کنند. اگر حق خود را کانون زندگیتان قرار دهید، عصبانی و تیره بخت خواهید شد.

 

بنابرین پادزهر ترس های ما چیست؟

  • با خود صادق باشید: امثال 27:20 می فرماید: “روح آدمی چراغ خداوند است که اعماق وجود او را می کاود.” باید با ترس خود روبرو شوید و آنها را از میان ببرید. نگاهی سختگیر به ترس های خود بیندازید و آنها را برای خود بپذیرید.
  • با خدا صادق باشید: یوحنا می نویسد: «نیازی نیست از شخصی که کاملاً ما را دوست دارد بترسیم. عشقِ کامل او به ما، ترس از آنچه ممکن است با ما انجام دهد را از میان می برد.” (اول یوحنا 18:4) نیازی نیست که از رفتن به حضور خدا به خاطر قصوراتمان بترسیم بلکه می توانیم با شجاعت به تخت خدا نزدیک شویم و خطاب به او بگوییم: “خدایا، این اشتباهات، قصورات، لغزشها و ناکامی های زندگی من است.”

او پیشاپیش به همۀ آنها واقف است و اعتراف های ما او را سراسیمه نخواهد کرد. او تنها منتظر این است که از او تقاضای یاری و کمک بکنید.

  • در رابطه خود صادق باشید: بروز دادن احساسات، آغاز فرایند شفا است. کتاب مقدس در یعقوب 16:5 به ما یادآور می شود که: “به گناهان خود اعتراف کنید و برای یکدیگر دعا کنید تا شفا یابید، زیرا دعای مرد عادل در عمل، قوت بسیار دارد.”

اگر در یک رابطه در حال کشمکش هستید، توصیه  می کنم که همین هفته با آن شخص قرار ملاقات بگذارید. قبل از ملاقات، لیستی از اشتباهات خود، تهیه کنید. با روحیه آشتی پذیر و محبتانه پیش قدم شوید و به طرف مقابل بگویید: “بیا این رابطه را بهتر بکنیم.”

انتخاب با خودتان است. می توانی بهترین سالهای روابط خود را در سالهای آینده تجربه کنی. همه این مطالب بستگی به صداقت شما با خود و خدا دارد. دوستی و صمیمیت همیشه از تونل حقیقت عبور می کند. اگرچه می تواند ترسناک باشد اما ارزش عبور از آن را دارد!

 

نوشته: کشیش ریک وارِن

ترجمه: ژاسمن پتروسیان مسیحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO