دفاعیات ایمانکتاب مقدس

چهار انجیل در چه زمانی نوشته شدند؟

5/5 - (1 امتیاز)

چهار انجیل در چه زمانی نوشته شدند؟

درک این نکته مهم است که تاریخ گذاری ‏اناجیل و سایر کتب عهد جدید در بهترین ‏حالت یک حدس علمی و در بدترین حالت ‏حدسی احمقانه‌ است. به عنوان مثال، ‏تاریخ‌های پیشنهادی برای نوشتن انجیل ‏متی از اوایل سال 40 پس از میلاد تا ‏اواخر 140 میلادی متغیر است. به ‏طور کلی می‌توان دریافت که پیش‌فرض‌های ‏دانشمندان بر تاریخ‌گذاری اناجیل تأثیر ‏زیادی دارند.‏

به عنوان مثال، در گذشته، بسیاری از ‏الاهی‌دانان لیبرال در تلاش برای ‏بی‌اعتبار کردن یا ایجاد تردید در ‏محتوا و صحّت گزارش‌های انجیل، برای بسیاری از کتاب‌های ‏عهد جدید تاریخ‌های متأخرتر از آنچه که احتمالاً معتبر و باارزش بوده، به بحث پرداخته اند. از سوی ‏دیگر، بسیاری از محققان وجود دارند که ‏به قدمت بسیار قدیمی کتب عهد جدید ‏توجه دارند. برخی معتقدند که شواهد ‏خوبی برای حمایت از این دیدگاه وجود ‏دارد که کل عهد جدید، از جمله مکاشفه، ‏قبل از ویرانی اورشلیم در سال 70 میلادی نوشته شده است. ما بر این باور هستیم که شواهد موجود تأئید کنندۀ تاریخ‌گذاری اولیه می‌باشند و نه تاریخ‌گذاری متأخر.‏

دانشمندانی وجود دارند که معتقدند ‏انجیل متی ده تا دوازده سال پس از مرگ ‏مسیح نوشته شده است. کسانی که به ‏تاریخ گذاری قبلی متی باور دارند، چنین معتقدند ‏که او ابتدا انجیل خود را به زبان ‏آرامی نوشت و سپس به یونانی ترجمه شد. ‏یکی از شواهد تاریخ گذاری قبلی انجیل ‏متی این است که رهبران اولیۀ کلیسا ‏مانند آیرینیوس، اوریجن و یوسبیوس ثبت ‏کردند که متی برای اولین بار انجیل ‏خود را در زمانی که هنوز در اسرائیل ‏بود، برای ایمانداران یهودی‌نژاد نوشت. در واقع ‏یوسبیوس (اسقف قیصریه و معروف به پدر ‏تاریخ کلیسا) گزارش داد که متی انجیل ‏خود را قبل از اینکه اسرائیل را برای موعظه ‏در سرزمین‌های دیگر ترک کند، نوشت. که بنا به گفتۀ او حدود 12 سال پس از مرگ مسیح ‏اتفاق افتاد. برخی از محققان بر این ‏باورند که این گفتۀ یوسبیوس، ‏نگارش انجیل متی را  در اوایل 40-45 میلادی ‏و در اواخر سال 55 میلادی قرار می دهد.‏

حتی اگر اناجیل تا 30 سال پس از مرگ ‏مسیح نوشته نشده باشند، باز هم نوشتن ‏آنها می‌بایست قبل از ویرانی اورشلیم در سال 70 ‏پس از میلاد رخ داده باشد. انتقال سُنَّت ها و ‏آموزه های شفاهی در فرهنگ یهودی آن ‏روز امری متداول بود و حفظ کردن مطالب، مسئله ای بسیار ‏پرورش یافته و مرسوم بود. همچنین، این ‏واقعیت که حتی در آن زمان تعداد قابل ‏توجهی از شاهدان عینی در اطراف وجود ‏داشته اند تا هرگونه ادعای نادرست را ‏به چالش بکشند و بی اعتبار کنند و نیز ‏این واقعیت که هیچ یک از «سخنان سخت‌گیرانۀ» ‏عیسی از روایت های انجیل حذف نشده ‏است، تأئید کنندۀ دقت آن است. چنانچه مطابق ادعای محققان لیبرال، اناجیل ‏قبل از نوشتن ویرایش می شدند، نتیجۀ چنین کاری بسیار ضعیف می بود. نویسندگان اناجیل ‏‏«سخنان سخت‌گیرانه» و روایت‌های بسیار زیاد فرهنگی ‏غیرقابل قبول در اجتماع و فرهنگ آن زمان  به جا گذاشتند که جای شکّی در صحّت نوشته‌های آنها باقی نمی‌گذارد. یکی از نمونه‌های آن: ‏اولین شاهدان رستاخیز عیسی مسیح زنان نامیده شدند که در ‏فرهنگ آن روزها شاهدان قابل اعتمادی به ‏حساب نمی آمدند.‏

حرف آخر مسیحیان این است: اینکه اناجیل به زودی پس از مرگ مسیح ‏نوشته شده اند یا  30 سال پس از ‏مرگ او، واقعاً مهم نیست، زیرا دقت و ‏اعتبار آنها به زمان نگارش آنها بستگی ‏ندارد، بلکه به آنچه هستند بستگی دارد، یعنی آنها کلام الهام شدۀ خدا هستند ‏‏(دوم تیموتائوس 3: 16). همچنین باید به ‏یاد داشته باشیم که یکی از وعده‌هایی ‏که عیسی به شاگردانش داد این بود که ‏او «کمک دیگری» برای آنها می فرستد، یعنی روح القدس را می‌فرستد، که همه چیز را به ‏آنها تعلیم می‌دهد و «آنچه به ‏شما گفتم به یاد شما خواهد آورد» ‏‏(یوحنا 14: 26). بنابراین، اینکه چند سال یا چندین سال پس از مرگ عیسی، اناجیل نوشته شده باشند، تفاوتی در اطمینان و ایمان ما به کامل بودن و دقّت آنها ایجا نمی کند، چون می دانیم که مردمانی که به روح القدس مجذوب شدند کلام خدا را با دقّت بسیار ثبت کردند (دوم پطرس 1: 21).

منبع مقاله: https://www.gotquestions.org/when-Gospels-written.html

ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO