دعا و پرستشدفاعیات ایمان

مسیحیت چیست؟ ۱۳- تکالیف و مراسم مذهبی مسیحیان چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

مسیحیت چیست؟

۱۳- تکالیف و مراسم مذهبی مسیحیان چیست؟

چون عبادت مسیحیان از چند نظر با عبادت پیروان سایر مذاهب تفاوت دارد، گاهی اوقات اشتباهاً تصور شده است که مسیحیان تکالیف مذهبی ندارند‌ در عین حال مایلم این موضوع را کاملاً روشن نمایم که متظور عبادت مسیحیان تحصیل نجات و بخشش گناهان نیست. به طوری که قبلاً توضیح دادم، نجات را نمی توانیم به وسیلۀ کارهایی که انجام می دهیم به دست بیاوریم بلکه این بخشش از طرف خدا به طور رایگان به ما عطا می شود به شرطی که به مسیح ایمان بیاوریم. از این رو، ما خدا را عبادت می نماییم نه جهت تحصیل نجات بلکه به منظور ابراز محبت و قدردانی نسبت به خدا برای نجات رایگانی که به ما بخشیده است. اجازه بفرمایید عبادت مسیحی را به طور مختصر شرح دهم:

۱- دعا

عیسی به پیروان خود دعاهایی تعلیم نداده است که مجبور باشند هر روز در ساعات مخصوص و در وقت معینی در حالی که روی خود را به طرف به خصوصی گردانیده اند، این دعاها را به زبان عبری یا یونانی تکرار کنند‌ بر عکس به ایشان فرمود که همان طوری که فرزندان در هر زمان و مکانی که مایل باشند به نزد پدر خود می روند و با او سخن می گویند، آنها نیز مانند فرزند به حضور خدا بروند و به زبان مادری خودشان با او سخت گویند‌ طرز دعا کردن اهمیت زیادی ندارد، ولی مهم این است که خدا را با صمیمیت و با تمام فکر و قلب خود عبادت کنیم. (متی ۶: ۵-۱۵ و یوحنا ۴: ۲۳ و ۲۴) مسیحیان، هنگامی که با سایر ایمانداران در ساختمان کلیدی خود اجتماع می نمایند، دعا می کنند و هم چنین با خانوادۀ خود در منزل و یا وقتی مشغول کار روزانه خود هستند در سکوت دعا می نمایند. بسیاری از مسیحیان عادت دارند هر روز به طور انفرادی قسمتی از کتاب مقدس را بخوانند و دعا کنند. آنها در دعاهای خود خدا را برای نعمتهای فراوانش سپاس می گویند، به گناهان خود اعتراف نموده بخشش می طلبند و برای شفای بیماران و نجات بی ایمانان دعا می کنند. هم چنین برای حکام و فرمانراوایان خود و برای صلح جهان دعا می کنند‌. عیسی فرمود که ما می باید همیشه دعا کنیم. (لوقا ۱۸: ۱) چون عیسی مسیح در روز یکشنبه از مرگ قیام کرد، روز یکشنبه برای مسیحیان روز مقدسی است. عبادت در کلیساها معمولاً در روز یکشنبه انجام می گیرد ولی در روزهای دیگر نیز جلسات عبادتی وجود دارد. در جلسات عبادتی کلیسا، کتاب مقدس قرائت و سرودهای روحانی سرائیده می شود و شبان یا کشیش کلیسا موعظه می کند. اگر شما مایل باشید در جلسۀ عبادتی مسیحیان شرکت نمایید مطمئناً یکی از دوستان مسیحی شما می تواند شما را به کلیسای خود ببرد.

۲-روزه

عیسی مسیح برای پیروان خود روزها و یا وقتی ها به خصوصی را جهت روزه تعیین ننموده است و به همین دلیل روزه برای پیروان او اختیاری می باشد. معهذا به پیروان خود فرمود که هر وقت روزه می گیرند باید فقط جهت خشنودی خدا روزه بگیرند نه این که مانند ریاکاران روزه بگیرند تا مردم از آنها تعریف و تمجید کنند. (متی ۶: ۱۶-۱۸) برخی از مسیحیان در روز جمعه به مناسبت روزی که عیسی مسیح مصلوب شد از خوردن گوشت خودداری می نمایند برخی نیز در مدت چهل روز قبل از قیام مسیح از خوردن بعضی از غذاها پرهیز می کنند. در مورد این عادات و رسوم در کتاب مقدس دستوری یافت نمی شود، بلکه فقط دستور داده شده که از انجام دادن و یا گفتن جمیع چیزهای شرارت آمیز خودداری نماییم. بسیار مناسب است که در این مورد گفتار مسیح را ذکر نمایم که فرمود تمام غذاها پاک و حلال است و چیزی که انسان را ناپاک می سازد غذایی نیست که به دهان فرو می رود بلکه علت ناپاکی او شرارتی است که از قلب صادر می شود و باعث زنا، دزدی، قتل، حسادت و غرور و نظایر آن می گردد. (مرقس ۷: ۱۸-۲۳)

۳-صدقه و خیرات

عیسی تعیین نفرمود که چه مقدار و چه نسبت از درآمد و دارایی مسیحیان باید برای کار خدا و کمک به فقرا بخشیده شود. معهذا تعلیم فرمود که تمام دارائی ما به خدا تعلق دارد و ما باید دارایی خود را خواه کم یا زیاد، طبق راهنمایی خدا مورد استفاده قرار بدهیم. بنابراین، مسیحیان به منظور ابراز حق شناسی نسبت به خدا از آنچه خدا به طور امانت به آنان سپرده است از روی میل و رضا هدایایی تقدیم می کنند تا برای پشتیبانی شبانان و انجام امور کلیسایی و کمک به فقرا و بیماران و رسانیدن مژدۀ نجات مسیح به کسانی که آن را نشنیده اند مورد استفاده قرار گیرد. مسیح فرمود که پیروانش می باید با سخاوت هدیه بدهند تا خدا خشنود شود و به همین دلیل بسیاری از مسیحیان یک دهم از درآمد خود را به خدا تقدیم می کنند، ولی نه به این منظور که مورد احترام و تمجید مردم قرار بگیرند. (متی ۶: ۱-۴)

۴- زیارت

عیسی به پیروان خود به هیچ عنوان دستور نفرمود که به مکان مقدسی به زیارت بروند، زیرا خدا در همه جا حضور دارد و هر کس می تواند او را در مکان پرستش نماید. برخی از مسیحیان علاقه دارند به فلسطین بروند و سرزمینی را که عیسی در آن زندگی می کرد ببینند، ولی رفتن به آنجا دارای هیچ گونه ثواب مذهبی نیست. غیر ممکن است بتوانیم با رفتن بر سر قبر مسیح، به بدن او احترام بگذاریم، زیرا قبر او خالی است و او زنده می باشد.

۵-عیدها

عیسی به پیروان خود دستور نفرمود که روزهای به خصوصی را عید بگیرند. معهذا مسیحیان معمولاً لاقل سه عید مهم را نگاه می دارند: اولی عبارت است از عید یا جشن تولد مسیح. اکثر مسیحیان میلاد مسیح را در روز ۲۵ دسامبر هر سال جشن می گیرند اما عده ای این عید را در ۶ ژانویه نگاه می دارند ولی تاریخ دقیق تولد مسیح معلوم نیست. دومین عید عبارت است از عید قیام یعنی روزی که مسیحیان به مناسبت پیروزی مسیح بر مرگ و رستاخیز او جشن سرور و شادی بر پا می کنند. تاریخ قیام مسیح، چون از روی تقویم قمری تعیین می شود، هر سال تغییر می کند ولی همیشه در ماههای مارس و آوریل است. سومین عید عبارت است از عید پنتیکاست که مصادف است با هفت هفته بعد از قیام و یادگار روزی است که روح القدس بر شاگردان مسیح نزول کرد. از اعیاد مذهبی مسیحیان می باشند. عید سال نو یا اول ژانویه عید ملی است نه مسیحی.

۶-آیین های مقدس

عیسس دو آئین مقدس مقرر فرمود که می باید در کلیسای او رعایت گردد، اولی تعمید است که قبلاً دربارۀ آن توضیح دادم‌ این آیین در موقع پذیرفتن افراد به عضویت کلیسا انجام می شود. (به فصل ۱۴ رجوع فرمائید) دومی عبارت است از عشاء مقدس یا شام خداوند‌ عیسی مسیح در شب قبل از مصلوب شدن، به شاگردان خود نان داد و به آنها گفت: «این است بدن من». همچنین پیاله شراب را به آنان داد و گفت: «این خون من است». عیسی نان و شراب را نشانه ای از بدن و خون خود قرار داد و به پیروان خود دستور فرمود که این آیین مقدس را به یاد او اجرا کنند. اکنون در تمام کلیساهای سرتاسر جهان این دستور مسیح اجرا می شود. مسیحیان هر چند وقت یک بار در مکانهای عبادتی خود جمع شده و هر یک تکه ای نان می خورند و اندکی از عصارۀ انگور می نوشند و به یاد می آورند که مسیح به خاطر آنها جان داد و قدرت او را به وسیلۀ ایمان در قلوب خویش جا می دهند. مسیحیان از این آیین مقدس برکات روحانی فراوانی کسب می کنند. (۱قرنتیان ۱۱: ۲۳-۳۰)

۷-ازدواج

تعلیم عیسی مسیح در مورد ازدواج این است که فقط یک مرد و یک زن باید به وسیلۀ ازدواج متحد شوند و باید تا پایان عمر همدیگر را محبت نمایند و نسبت به دیگران وفادار باشند. عیسی فرمود: «آنچه را خدا پیوست، انسان جدا نسازد». بنابراین طلاق به هر علتی غیر از زنا ممنوع می باشد. (متی ۱۹: ۱-۱۲ و مرقس ۱۰: ۲-۱۲) پولس رسول می فرماید که محبت بین زن و شوهر باید شبیه محبتی باشد که بین مسیح و قوم او وجود دارد. (افسسیان ۵: ۲۱-۳۳)

نوشتۀ دکتر ویلیام م. میلر

ترجمۀ کمال مشیری با همکاری کشیشِ شهید ط. میکائیلیان

انتشارات حیات ابدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO