خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکلیسا

تو کیستی که دیگران را قضاوت می کنی؟

5/5 - (100 امتیاز)

تو کیستی که دیگران را قضاوت می کنی؟

انگشت های قضاوت را پایین بیاوریم! متی 1:7 متداول ترین آیۀ کتاب مقدسی است که امروزه نقل می شود: “حکم نکنید، تا بر شما حکم نشود.”  اگراین بدان معنا باشد که ما نمی توانیم اعمال و سبک زندگی شخص را اشتباه بدانیم کمی پیچیده است. با این وجود، هنگامی که شخص می گوید: “قضاوت نکن،” او نیز در حال قضاوت کردن شما به خاطر قضاوتتان از شخص دیگر است. بدین معنی که شما کار اشتباهی می کنید که می گویید شخص دیگر اشتباه می کند! پرواضح است که نمی توانیم از قضاوت های اخلاقی فرار کنیم. علاوه بر این، در زمینۀ همان آیه ای که بارها نقل می شود، عیسی دربارۀ برخی افراد قضاوت اخلاقی می کند و از استعاراتی همچون “سگ” و “خوک” استفاده می کند (متی 7: 6)، و تأکید می کند که ما نباید همواره به ارائۀ دائمی فیض خداوند به کسانی که کلام خدا را دائماً تمسخر می کنند و خوار می شمارند ادامه دهیم. در برخی موارد باید خاک را از پاهای خود بتکانیم و به سمت کسانی برویم که پذیرش بیشتری دارند (متی 10: 14؛ اعمال رسولان 13: 51). از سوی دیگر، عیسی حکم کرد، “به ظاهر داوری مکنید، بلکه به حق داوری کنید.”(یوحنا 7: 24، تأکید اضافه شد).

اما چطور این تضاد ظاهری را حل کنیم؟ با توجه به روحی که با آن قضاوت می کنیم. آیا به هنگام قضاوت، خود را برتر می پنداریم (نگرشی که عیسی محکوم می کرد)، یا آیا ما اعمال و نگرش افراد را با توجه به ضعف های خودمان و با روحیه ای آمیخته با التفات و تواضع ارزیابی می کنیم (اول قرنتیان 10: 13 ؛ غلاطیان 6: 1)؟ در متی 7: 5، عیسی به ما می گوید که خود را تفتیش کنیم (چوب را از چشم خود به درآر)، سپس می توانیم به برادر و خواهرمان کمک کنیم (و بعد می توانی پرکاه را از چشم برادرت بیرون آوری).  پس در اینجا یک مشکل وجود دارد که باید با آن برخورد کرد اما تنها بعد از خودارزیابی. و صورت اشتباه قضاوت، محکوم کردن است. نحوۀ صحیح قضاوت کردن این است که مسائل اخلاقی (یا اعتقادی) را با طرز برخورد متواضعانه و مفید ارزیابی کنیم. (در اول قرنتیان 5:5، “قضاوت”–حتی طرد کردن–قضاوت در پرتو سوءرفتار جنسی بی شرمانه یک عضو کلیسا مورد نیاز است.) ما می بایست با دیگران به گونه ای رفتار کنیم که می خواهیم آنها با ما رفتار کنند (رجوع شود به متی 7: 12)، اینطور فکر کنیم که تنها برای فیض خدا عمل می کنیم.

بنابراین هنگامی که درباره قضاوت دیگران صحبت می کنیم، ابتدا روشن کنید منظور شما از “قضاوت” چیست. این می تواند زمینه را برای روشن ساختن شیوۀ درست و اشتباه قضاوت فراهم سازد. علاوه بر این، می بایست مراقب باشیم تا از اینکه “من که هستم که بگویم این چیز و آن چیز اشتباه است؟”دوری گزینیم.  ما نمی توانیم از اینکه مبادا اشتباه قضاوت کنیم از زیر بار قضاوت های اخلاقی شانه خالی کنیم، و یا از آنها فرار کنیم.

نویسنده: پل کوپان

ترجمه: الهام ربیع نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO