زندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجعیسی مسیح

به مناسبت صعود مسیح: چرا مسیحیان “خداحافظی” عیسی را جشن می گیرند؟

رای بدهید

چرا مسیحیان “خداحافظی” عیسی را جشن می گیرند؟

در روز صعود عیسای خداوند، مسیحیان به این موضوع می اندیشند که چگونه او وجود زمینی خود را ترک نمود و به آسمان، یعنی به دنیای ما فوق طبیعی خدا برگشت. در کتاب مقدس، این رخداد 40 روز پس از زنده شدن او یعنی بعد از روز رستاخیزش اتفاق می افتد.
ضمناً، این فقط یک اتفاق ناپدید شدن یا “پرواز به سوی آسمان” نیست بلکه مسیحیان غالباً آن را “سلطنت نهایی او” می دانند.
عیسی مسیح به جهان ماوراءلطبیعه رفت و از آنجا بر زمین حکومت می کند. به عبارت دیگر، وی از آن زمان به بعد عاشقانه و به ملایمت، مسیر تاریخ را هدایت می کند.

به همین دلیل روز صعود عیسی مسیح، حتی برای برخی از مسیحیان (به ویژه کلیسای ارتدوکس شرقی) مهم ترین تعطیلات است: در اینجا با صعود عیسی همۀ چیزها “تمام شده” و تحول جدیدی شروع شده است.
از این پس پادشاهی او به تصویر کشیده شده، چرا که او برای اتصال آسمان و زمین آمده بود و اکنون داستان برای ما ملموس تر است.

چرا روز صعود دقیقاً ۴۰ روز پس از عید پاک (رستاخیز مسیح) است؟
زیرا طبق کتاب مقدس، عیسی دقیقاً چهل روز پس از رستاخیز خود از مردگان (که در عید پاک جشن گرفته می شود) به آسمان عزیمت نمود.

اما چرا پس از چهل روز چنین اتفاقی افتاد؟

عدد چهل در کتاب مقدس معنای نمادین دارد:

* زندگی نوح در خلال 40 روز باران توفان زا دگرگون شد.

* زندگی موسی در مدت 40 روز در کوه سینا دگرگون شد.

* جاسوسانی که به سرزمین وعده رفتند در مدت 40 روز اقامت، در آنجا دگرگون شدند.

* داوود در مدت 40 روز مبارزه طلبیِ جُلیات، دگرگون شد.

* ایلیا زمانی دگرگون شد که خدا در مدت 40 روز او را با فقط یک نوبت غذای روزانه تقویت می بخشید.

* تمام شهر نینوا وقتی دگرگون شد که خدا 40 روز به مردم آنجا فرصت عوض شدن بخشید.

* عیسی مسیح در طول 40 روز در بیابان از روح خدا قدرت یافت.

* شاگردان مسیح در طول 40 روز زندگی با مسیح قیام کرده، دگرگون شدند و از نظر سمبولیک معنای آن چیزی شبیه به این است: بعد از این، نسل قدیمی در می گذرد و اکنون می تواند نسل جدیدی آغاز شود.

آیا روز صعود ارتباطی با کلمه «پرواز» در زبان هلندی دارد (به زبان هلندی Hemelvaart)؟

خیر، این کلمه ربطی به “پرواز به طرف بالا” ندارد.
ضمناً ، اگر متن كتاب مقدس را با دقت بخوانید، عیسی “رو به بالا” پرواز نمی كند، بلكه در ابر فرو رفته از دیدگان ناپدید می شود.
شما می توانید کلمه روز صعود را، هنوز در ایدۀ قرون وسطی به این شکل بشنوید “آسمان یا بهشت” که محل سکونت خدا می باشد، به معنای واقعیِ کلمه “بالاتر” است. اما امروزه بیشتر مسیحیان این گونه باور دارند که بهشت نوعی جهان زیبا است و می تواند همزمان با ما و بالاتر از ما، یا پایین و در کنار ما یا نزدیک ما باشد. در واقع آسمان و زمین از طریق صعود خداوند به هم وصل شد و آسمان، دیگر مکانی دور و غیر قابل دسترس نیست: این بُعد را  می‌توان بُعد موازی نامید.

عیسی توضیح داد که با آمدنش، پادشاهی خدا رسماً آغاز شد. با صعود او به آسمان، پادشاهی خدا از طریق حضور روح القدس در قلب انسان ها شروع می شود. اما تا زمانی که عیسی مسیح باز نگردد و مردم را داوری نکند و همۀ بدی ها را از دنیا نزداید، پادشاهی خدا بطور کامل تحقق نخواهد یافت. لازم است تا آن زمان، پیروان او برای انتشار پادشاهی خدا در سراسر دنیا تلاش کنند. مهم است کاری را که کلیسای اولیه شروع نمود، ادامه دهیم.
پادشاهی عیسی یک پادشاهی مقطعی و مربوط به یک منطقه جغرافیایی، محدود نمی شود. او نیامد تا یک پادشاهی زمینی برقرار کند بلکه پادشاهی روحانی، که از قلب ها شروع می شود: “زیرا خدا آنقدر جهان را محبت کرد که پسریگانه خود را داد تا هر که به او ایمان آورد، هلاک نگردد بلکه حیات جاودان یابد” (یوحنا 3: 16) و این پادشاهی بار دیگر با بازگشت مجدد او به زمین، به طور کامل برقرار خواهد شد.

چرا روز صعود مسیح در برخی از کشورهای اروپایی یک روز تعطیل است؟
این امر کمی به فرهنگ و مذهب اروپائیان بستگی دارد. اما در واقع، مراسم و مذهب از گذشتۀ دور با هم عجین بوده اند. چندین نظریه در این باره وجود دارد. اما به هر ترتیب مهم است به این امر توجه کنیم که یک مذهب لزوماً مجموعه ای از نظریه ها در باره واقعیت ها نیست که گاهی اوقات در یک مراسم نمادین کلیسایی به آن شکل می دهید. در وهله اول، مذهب یک روش زندگی است که گروهی از مردم به آن متمسّک می باشند. در واقع یک جشن به نوعی جمع بندی ای از آن است.
علاوه بر این، با نگرش گسترده تر بشری، مناسب تر است تا مردم در مورد آنچه برایشان اهمیت دارد تأمل کنند. مثلاً ما از وجود کسی قدردانی می کنیم، بنابراین تولد وی را جشن می گیریم. ما سپاسگزاریم که جنگ جهانی دوم به پایان رسیده، بنابراین ملت هلند آن را در “روز آزادی”، به یاد می آورند و مسیحیان نیز بر این باورند که عیسی در تاریخ جهان، دگرگونی تعیین کننده ای داشته و قله های آن مانند یادبود وقایع میلاد، یکشنبه نخل، صلیب، رستاخیز، صعود و پنتیکاست،در جشنواره ها شکل می گیرد.

گردآوری و تهیه: شبان فریده براتی

19 ماه می 2021- هلند

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO